Digitalmixer för Gospelkör (submix)
-
Mikke Johansson
- Rookie

- Kontakt:
Digitalmixer för Gospelkör (submix)
Jag smyger ju runt här på forumet lite, som backlinekille är man kanske lite paria men jag tycker jag hittar mycket matnyttigt!
Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa till med tips på:
Spelar med en gospelkör med c:a 25-30 sångare som använder varsin handmik, vilka i sin tur submixas i en Allen&Heath-mixer (GL2000 heter den kanske, blev osäker) till den för dagen befintliga eller inhyrda PA-anläggningen.
Mixern är rätt otymplig, vill man ha separat komprimering på kanalerna ska man släpa ytterligare ett kolli....ja, ni hör ju att en dig.mixer vore vår räddning. Vore dessutom smidigt att kunna göra "soundcheck" på kören i förväg på rep och spara inställningarna...
Frågan är då vad man ska titta på för att komma upp i minst 24 kanaler (gärna 32) och ingångar? Vilket bord och vilka tillbehör?
Priset är tyvärr en (viktig) faktor och vi letar gärna begagnat.
Tacksam för alla tips och råd!
Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa till med tips på:
Spelar med en gospelkör med c:a 25-30 sångare som använder varsin handmik, vilka i sin tur submixas i en Allen&Heath-mixer (GL2000 heter den kanske, blev osäker) till den för dagen befintliga eller inhyrda PA-anläggningen.
Mixern är rätt otymplig, vill man ha separat komprimering på kanalerna ska man släpa ytterligare ett kolli....ja, ni hör ju att en dig.mixer vore vår räddning. Vore dessutom smidigt att kunna göra "soundcheck" på kören i förväg på rep och spara inställningarna...
Frågan är då vad man ska titta på för att komma upp i minst 24 kanaler (gärna 32) och ingångar? Vilket bord och vilka tillbehör?
Priset är tyvärr en (viktig) faktor och vi letar gärna begagnat.
Tacksam för alla tips och råd!
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Re: Digitalmixer för Gospelkör (submix)
Vill du ha en lösning som är liten och smidig skulle väll en LS9 16 med expantionskort till 32 kanaler vara en lösning.
Eller en LS9 32 som är större och du slipper extern preamp.
Är en väldigt flexibel mixer med många möjligheter och många submix.
Eller en LS9 32 som är större och du slipper extern preamp.
Är en väldigt flexibel mixer med många möjligheter och många submix.
-
Fredrik Becker
- PAR-30

- Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.
Om Ni kan tänka er att köra två mickar på samma ingång, så får ni ju in 32 mickar på en LS9 16 eller DM1000 eller liknande. Kräver ju 16 st Y:n.... men det skulle bli en mycket smidig rigg 
-
Mikke Johansson
- Rookie

- Kontakt:
LS9:orna är ju det jag själv tänker på (ser dem ofta på gig och hör bara bra om dem) men lite dyra för oss tror jag. Dessutom är ju inte 32:an så mycket smidigare än AH:n vi har nu i storlek...
Y-kopplingar kan ju vara ett alternativ, man får leta upp de sångare som ligger mest lika i dynamik och klang sådär kanske.
Hur stort är steget ner till 01v96 från DM1000 och LS9? Oöverstigligt eller inom duglighetens gränser?
Y-kopplingar kan ju vara ett alternativ, man får leta upp de sångare som ligger mest lika i dynamik och klang sådär kanske.
Hur stort är steget ner till 01v96 från DM1000 och LS9? Oöverstigligt eller inom duglighetens gränser?
- Krister Uddén
- PAR-36

Ls9 16 med en extern preamp för att få 32 kanaler blir troligen mindre och smidigare är analogbordet.Mikke Johansson skrev:LS9:orna är ju det jag själv tänker på (ser dem ofta på gig och hör bara bra om dem) men lite dyra för oss tror jag. Dessutom är ju inte 32:an så mycket smidigare än AH:n vi har nu i storlek...
Eq & kompressor upplever jag som mycket bättre i Ls9 jfm 01v96
Det sägs att 01v96 blir "sämmre" ljud när man lastar på fullt med kanaler och olika subbar.
Att den helt enkelt inte skulle orka med att räkna.
Inget jag upplevt själv däremot.
Alternativet är ju att ni hittar en lokal uthyrare som har en ls916 ,med preamp.
Sedan kan du ju spara alla inställningar på en laptop till nästa gig.
/Krister
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Jag tror att det billigaste ni kan komma undan med är en Yamaha 01V96 med extrakort till mer ADAT med 2 st Behringer ADA8000.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan
- Krister Uddén
- PAR-36

ADA8000 har jag kört en del, upplever jag som brusig och svår att gaina rätt.Magnus Lindskog skrev:Jag tror att det billigaste ni kan komma undan med är en Yamaha 01V96 med extrakort till mer ADAT med 2 st Behringer ADA8000.
Ska byta ut min inom kort.
Dock inte valt ersättare Troligen FOCUSRITE OCTOPRE MKII DYNAMIC
-
Mikke Johansson
- Rookie

- Kontakt:
Liten update, får se om nån nappar på idéerna;
Vi har (more or less) kommit fram till att det vettigaste för oss - just nu - blir en 16-kanalsvariant med Y-kopplingar. Till större gig där det behövs kommer vi hyra på en LS9-32 som submixer (hoppas på att vi ska kunna ordna så vi kan snabblåna en för "soundcheck" och sedan spara setupen på USB till framtiden...).
Så.
Hyfsat billig 16-kanalare (gärna runt 10k)?
Ramlade på en 01v96 för 15k med lite tillbehör, är det "bästa" alternativet under LS9-16? Hur besviken blir man med en 01v gentemot 01v96?
Den erfarenhet jag har av digitalkonsoler är egentligen uteslutande Yamaha, känns som man kanske missar andra märken? Undviker gärna Behringer, även om jag såg några positiva omdömen på deras digitala lilla bord...
Vi har (more or less) kommit fram till att det vettigaste för oss - just nu - blir en 16-kanalsvariant med Y-kopplingar. Till större gig där det behövs kommer vi hyra på en LS9-32 som submixer (hoppas på att vi ska kunna ordna så vi kan snabblåna en för "soundcheck" och sedan spara setupen på USB till framtiden...).
Så.
Ramlade på en 01v96 för 15k med lite tillbehör, är det "bästa" alternativet under LS9-16? Hur besviken blir man med en 01v gentemot 01v96?
Den erfarenhet jag har av digitalkonsoler är egentligen uteslutande Yamaha, känns som man kanske missar andra märken? Undviker gärna Behringer, även om jag såg några positiva omdömen på deras digitala lilla bord...
- Krister Uddén
- PAR-36

En 01v är ju mycket mindre flexibel i patch mot en 01v96, och 01v96 kan ju byggas ut med flera kanaler billigare.Mikke Johansson skrev: Så.
Då den redan har ADAT IN/UT.
Min åsikt: Mycket besviken på en 01v ...
- Gustav Hedelund
- PAR-20

- Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
- Kontakt:
Hej!
Om budgeten är stram för en LS9-16 så kan ni ju alltid kolla på en Presonus Firestudio. Låter helt ok, och har säkerligen funktioner som räcker och blir över för er del. Lyssna igenom reverb och övriga fx och se om det passar, själv har jag tyckt sådär om dem, men ok. Rev-X från Yamaha låter däremot skitbra och är lätta att justera. En fördel är att varje kanal kan spelas in separat via firewire och med en knapptryckning kan du ha ett virtuellt souncheck med uppspelning av alla separata ingångar. Oslagbart om du i kontrollerad miljö gjort en bra grundmix; Spela, ratta PA, kör.
Däremot skall sägas att om man önskar mer avancerad dynamikhantering så är de inte så roliga. Gate och Comp är av enklare variant med någon form av logaritmisk kurva på threshold. Känns så iaf. Attacktider etc kan man glömma på gaten, minns inte om det fanns på comp men den delen har några fler parametrar iaf. Annars väldigt lättrattat med en tunn manual. Q-värden på eq är switchbart mellan kanske 1.0 och 2.5? Nåt sånt, vetifasen, står säkert nånstans om någon orkar.
Kanske inte världens reklam för bordet men nu jämför jag ärligt med LS9 som ändå har rätt mycket muskler faktiskt, så länge man vet hur man skall hantera fixed point och trånga bussar
. Jag skulle iaf välja ett presonus-bord alla gånger framför ett 01v96. (men sakna rev-x).
Tror du får ge en 20-25 för 16ch -varianten i dagsläget.
Mvh Gustav
Om budgeten är stram för en LS9-16 så kan ni ju alltid kolla på en Presonus Firestudio. Låter helt ok, och har säkerligen funktioner som räcker och blir över för er del. Lyssna igenom reverb och övriga fx och se om det passar, själv har jag tyckt sådär om dem, men ok. Rev-X från Yamaha låter däremot skitbra och är lätta att justera. En fördel är att varje kanal kan spelas in separat via firewire och med en knapptryckning kan du ha ett virtuellt souncheck med uppspelning av alla separata ingångar. Oslagbart om du i kontrollerad miljö gjort en bra grundmix; Spela, ratta PA, kör.
Däremot skall sägas att om man önskar mer avancerad dynamikhantering så är de inte så roliga. Gate och Comp är av enklare variant med någon form av logaritmisk kurva på threshold. Känns så iaf. Attacktider etc kan man glömma på gaten, minns inte om det fanns på comp men den delen har några fler parametrar iaf. Annars väldigt lättrattat med en tunn manual. Q-värden på eq är switchbart mellan kanske 1.0 och 2.5? Nåt sånt, vetifasen, står säkert nånstans om någon orkar.
Kanske inte världens reklam för bordet men nu jämför jag ärligt med LS9 som ändå har rätt mycket muskler faktiskt, så länge man vet hur man skall hantera fixed point och trånga bussar
Tror du får ge en 20-25 för 16ch -varianten i dagsläget.
Mvh Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."