Sitter och klurar lite på hur jag ska göra med mina aktiva lådor framöver.
Idag har jag blandade toppar, Rcf art 325:or samt Ecler Philos 10A. Nöjd med bägge ljudmässigt, fast Rcf;en är lite klumpig. Som sub har jag Rcf 4 PRO 8001 S.
Det jag använder dom till är följande.
*Monitorer
*Partyrigg
*Talanläggning
*Miljöljud i och utanför exempelvis butiker/köpcenter
*Trubadurrigg
Nu till mina funderingar:
*Antingen ska jag komplementera med fler toppar av en modell, samt införskaffa ett par mindre subbar.
*Eller ska jag köpa ytterligare ett par mindre system som är smidiga att hyra ut och lasta i personbil. T.ex HK Lucas eller liknande.
* Eller ska jag sälja av det jag har har och införskaffa fler smidiga lådor av samma modell. T.ex. DB DVX D10 el. D12 + någon lämplig sub.
Känns inte så kul att ha flera olika lådor, särskilt inte när man behöver köra dem ihop.
Hur hade ni gjort?
Mindre aktiv rigg
- Björn Lundin
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
- Kontakt:
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Re: Mindre aktiv rigg
Jag hyr ut småriggar, oftast till privatpersoner, som skall ha kalas. Mindre skoldiscon och lokala band på privata gig etc. Har tre typer av lådor. American Audio XSP 12A (Aktiv 12" + 1,75" driver), American Audio XSP 15A (Aktiv 15" + 1,75" driver) och Mackie SWA-1501 (Aktiv 15" sub). Om vi bortser från ljudet (för det har ju ni alla olika åsikter om hur det skall låta
), så har ju du många hyggliga kobinationer. Du kan bygga alla möjliga system... 12" topparna som tal eller monitor, 15" topparna för enklare musik. 12" toppar + en sub, för mindre partyn, 12" toppar + två sub för lite större (små) fester. 15" toppar + 4 sub + 12" toppar som monitorer för mindre live gig etc.
Varför 15" basar och inte 18"? Mackie basarna (och deras kollegor, typ RCF mfl 15") subbar), går in i alla kombibilar. Går även in i baksätet på en del sedan modeller (tro mig). 18" subbar behöver mindre skåpbil eller släpvagn.
Tre typer av lådor gör att jag använder mig av fyra olika kablar till alla system.
2 x XLR + nätkabel (med grendosa som gör kabeln skarvbar. Grendosorna är trevägs, där en apparat kabel sitter fast med buntband, för att inte komma på drift.
1 x XLR + nätkabel med "apparatkontakt" ca 2-3 meter (gör av färdiga apparatkablar. Dessa bestämmer längden). Används när man har en topp på basen med dansbandspinne
1 x XLR + nätkabel med "apparatkontakt" ca 10 meter. Används när man kör en bas + två toppar.
Funderar på att komplettera kablaget med grodor där det sitter en apparatkabel hane på några dm sladd och en trevägs grendosa i andra änden för att kunna utnyttja dom kablarna med apparatkontakter till fler saker.
Varför apparatkontakter på kablarna? Det blir smidigare att hantera. Kabeln går lätt att att säkra genom handtaget på högtalaren för att slippa dragbelastningen på kontakterna. Dessutom är XLR kabeln några dm längre än nätkabeln vid högtalar sidan så ev dragbelastning ligger på nätkabeln och inte signalkabeln.
...och ja, det heter IEC och inte apparatkontakt!
Men detta är skrivit till bönder på bönders vis. 
Varför 15" basar och inte 18"? Mackie basarna (och deras kollegor, typ RCF mfl 15") subbar), går in i alla kombibilar. Går även in i baksätet på en del sedan modeller (tro mig). 18" subbar behöver mindre skåpbil eller släpvagn.
Tre typer av lådor gör att jag använder mig av fyra olika kablar till alla system.
2 x XLR + nätkabel (med grendosa som gör kabeln skarvbar. Grendosorna är trevägs, där en apparat kabel sitter fast med buntband, för att inte komma på drift.
1 x XLR + nätkabel med "apparatkontakt" ca 2-3 meter (gör av färdiga apparatkablar. Dessa bestämmer längden). Används när man har en topp på basen med dansbandspinne
1 x XLR + nätkabel med "apparatkontakt" ca 10 meter. Används när man kör en bas + två toppar.
Funderar på att komplettera kablaget med grodor där det sitter en apparatkabel hane på några dm sladd och en trevägs grendosa i andra änden för att kunna utnyttja dom kablarna med apparatkontakter till fler saker.
Varför apparatkontakter på kablarna? Det blir smidigare att hantera. Kabeln går lätt att att säkra genom handtaget på högtalaren för att slippa dragbelastningen på kontakterna. Dessutom är XLR kabeln några dm längre än nätkabeln vid högtalar sidan så ev dragbelastning ligger på nätkabeln och inte signalkabeln.
...och ja, det heter IEC och inte apparatkontakt!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I