media server?

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

media server?

Inlägg av Martin Johansson »

vad finns det?
har inte hållt på med sådana här saker alls men jag vill ha någon ting som jag kan stoppa in filmer, bilder osv och trigga det med dmx....
och det vore roligt om man kunde trigga filmstarter med midi!

jag har letet lite och hittat typ pandoras box, robes media hub men vad skall man ha....

hjälp!!
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

GrandMA Video såklart :lol:

Det finns rätt många lösningar nu för tiden... En prisvärd sådan är ArKaos. Trigga video eller annan grafik via DMX/Midi/artnet till en billig penning... (Tror att mjukvaran ligger under 10.000pix).
Timo Kauristo har ett par sådana system, han kan svara på mer detaljfrågor.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Martin: Varför vill du trigga med Midi?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

ArKaos verkar ju lite smidigt och hyfsat prisvärt...


finns ju en del riktigt bra system men dom kostar ju där efter...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

nu komm alla opensource ideer upp igen... man kanske skule sätta sig och kolla om man inte kan bygga ett smidigt enkelt system... en dmx motagare är ju inga problem att bygga... och sen är det ju bara en bra linux burk med rätt program....

vad vill man kunna göra... trigga olika klipp?

åter kommer om jag får ihop nått bra...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

Mats: min fundering ligger runt ett coverband som jag åker med där jag själv gör både ljud och ljus.
vi funderar på att skaffa någon sorts video applikation(dock bara i funderings stadiet).
och för att jag inte skall ha en tredje sak att fixa vid låt start så tänkte jag att vi skulle kunna trigga filmer med midisignal från vår "keybordist" (en laptop som skickar midi till vår synt).

men jag skall även kunna skicka upp loggor och bilder via ljusbordet mellan låtar och i låtar som vi inte kör med synt....

anders: de vore kul om man kunde zooma och rotera bilder också...
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

//Jonas - ljudoljus.net crew

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Stolpar upp ett gäng servrar här, vet dock inte vilka som triggas av midi.

Highend Catalyst.
Finns även i någon form av DV-express variant som har ett överkomligt pris
http://www.highend.com/products/digital ... st_DV1.asp


Green Hippo -Hippotizer
Har inte jobbat med denna någonting, men jag har sneglat lite över axeln på de som jobbat med denna på Primetec, och den verkar fantastiskt trevlig. Har dessutom kommit i en ny verision nyligen som tar den till ännu högre höjder.
Finns i många storlekar.
http://www.green-hippo.com/


Coollux - Pandoras Box
Den gör det den ska, och "enkel" i många bemärkelser. Ibland så kan det vara skönt att bara ha 18 kontrollkanaler på en medaserver (så man bara ska göra enkla saker).
Bra service från Abstract i Sverige dessutom!
http://www.coolux.de/


Arkaos -VJ
antar att detta är billigaste produken. Säkert helt funkis för dig. Många som gör minde jobb använder sig av denna och är helnöjda.


Robe - "vad den nu ska heta"
Robe har gett sig in i leken och tagit fram en videoserver. Ska vara färdig för leverans. Skulle vara kul att testa någon gång och se vad den går för...


Martin - Maxedia
Har inte testat, och kan därför inte uttala mig. Ligger i spannet 200 000:- vilket kan försvåra deras möjligheter att sälja en till dig :)


PRG - Mbox Extreme
PRG har utvecklat en egen rackare som bygger på någonting som Varilite började ta fram om jag inte missminner mig. Denna rackare käkar upp alla andra videoservers till frukost avseende prestanda och funktioner. Den tar bara 353 kontrollkanaler!!!! Ligger i spannet "vi visar bara prislappen för de som vi vet har råd".
http://www.prg.com/products/mbox


Spotlight -Videopreformer XT
Är nog bara något för den italienska marknaden..


SGM -Imago Mediasynth
http://www.sgm.it/eng/prodotti.asp?co_id=154&m_id=30



Har jag glömt någon?

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Hej Martin,

Testa ArKaos,det funkar helt ok om du har en snabbare mac/pc.
Det går att ladda ner 21 dagars fullt fungerande på www.arkaos.net.

Jag & Morgan har använt det på Kent,Winnerbäck,HIM,P3Guld,Robyn,
Esbjörn Svensson Trio och diverse annat & för oss har det varit klockrent.

Det är billigt & stabilt! (699euro+moms för dmx versionen,en licens går att installera på 3 maskiner)
...sen får man i och för sig bygga sig en rätt hårig burk om man vill
få bra prestanda (som med alla mediaservrar),
raptor-raidsystem,mycket minne,snabba processorer & Bra Nvidia kort funkar helt ok.

Du kan köra direkt på tangentbord,via midi eller dmx,(dmx via ArtNet eller Enttec-dongle)
Numera finns även previews,keystoning,färgmix och full hands on på effekt parametrar,
en bra fixture mode med personalities till en hel del olika ljusbord
(finns att hämta på hemsidan),vilket man saknat i de tidiga dmx versionerna.

mvh

Timo Kauristo

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Tänkte själv slänga ihop en vettig dator till ArKaos så jag tänkte höra efter här om ni som redan kör med ArKaos har några tips på vad för prestanda man behöver. Läste något om Raptor-Raid ovan, är det Raid-0 med två Raptordiskar som gäller då eller klarar man sig utan RAID ? Antar att ju mer lager man slänger på ju mer data behövs läsas från diskarna. Sen fundrar jag lite på vilket grafikkort man ska välja och som lirar bra med ArKaos.

Micke Berglund
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:31
Kontakt:

Inlägg av Micke Berglund »

Titta gärna på brash, finns hos Interlite.
www.interlite.se

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Nicklas Gustafsson skrev: [...]
Har jag glömt någon?
Tänkte bara för sakens skull nämna att Martin även har en compact version av Maxedia för mindre än halva priset. Fortfarande troligtvis inte aktuellt i detta fall, men då börjar priserna hamna i intressanta nivåer :)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

E:cue - MediaSever
kan tiggas via bla MIDI och kan köras trådlöst via vanligt dator-nätverk
Har för mej att priset ligger runt 30.000
www.ecue.tv
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens Blomhage
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 25 okt 2004, 01:00

Inlägg av Jens Blomhage »

jag kan klart rekomendera Pandorasbox ST har kört den på olika gig rätt mkt och är klart nöjd med den, man bör dock vi större mer avancerad körningar gå upp lite, dvs inte köra den på en XP-home burk med massa junk i och föröka köra allt för många lager samtidigt. klart lätt programerad jag kör den oftast med PC HOG2. Dessutom är grabbarna på Abstract grymma att ha att gör med!
Jens Blomhage
"teknikchef wallmans salonger Sthlm"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det dök upp ett par mindre versioner av Hippotizer på PLASA för ett par veckor sen. En som levererades med Dells värsting Laptop, och en mjukvaruversion för t ex Mac Mini, om jag inte missminner mig.

Jocke Lundgren, du kanske har lite mer info om Hipposarna?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hej har precis börjat testat Arkaos sjukt smidigt tillsammans med Chamsys via Artnet. Hur enkelt som helst att komma igång kanske inte har alla funktioner somm green och dom lite "häftigare" men KLART värt pengarna!
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag har köpt en Hippotizer V3 HD, det är utan tvekan det bästa jag varit med om..!
Peppe på SSR Beacon sålde 4 st till i slutet på sommaren, Jag har en Masstekink, Lightland och VU.
Full HD RULES..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Ni som har kört Arkasos, kan man få den att läsa art-net via det vanliga nätverkskortet? Samt vad behöver man för storlek på internminnet om man ska streama 4 live feeds i 1024x768, vet ej vad de ska komprimeras i, men arkaos kanske gör det själv om man har video in?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster