STARLIGHT & UNITED AUDIO GÅR SAMMAN

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

STARLIGHT & UNITED AUDIO GÅR SAMMAN

Inlägg av Tobias Walka »

Starlight, Sveriges största teknik- och tjänsteföretag inom musik och scen, slås nu samman med United Audio, en av Sveriges största professionella ljuduthyrare. Företagen börjar arbeta tillsammans med omedelbar verkan, och blir i och med detta den första svenska riktiga totalleverantören för nöjes- och evenemangsindustrin.

Företaget besitter nu Skandinaviens största teknik- och kompetensresurs inom scener, ljud- och ljusteknik samt transporter för musikindustrin och kommer att kunna konkurrera med flera stora aktörer på den europeiska marknaden, samtidigt som den lokala anknytningen bibehålls. United Audio / Starlight kommer även i fortsättningen att finnas representerade över hela Sverige, med kontor i Stockholm, Avesta, Göteborg och Malmö. Den nya nationella utrustningsresursen, ihop med den höga kompetensnivå som redan tidigare varit utmärkande för båda företagen, ger sammantaget ännu bättre förutsättningar att leverera kostnadseffektiva lösningar och bästa tänkbara resultat.

Starlight AB grundades år 1980 av Per Eriksson, och 2003 införlivades VLPS (Vari*Lite) i verksamheten. Ulf Brynte, tidigare VD i VLPS, är sedan dess vice VD i Starlight. Stockholm Audio AB bildades 1995 av Björn Lehnberg och Kåre Hjelm, och fusionerades 2004 med Göteborg Audio AB, United Stage Live AB och Mytek Audio AB under nytt namn, varpå bland andra Krister Anderberg, Roberth Karlsson, Håkan Alfredsson och Guran Blomgren kom att ingå bland ägarna i vad som blev United Audio AB.

"Vi ser detta som ett steg i mognadsprocessen i denna ganska unga bransch, och vi är självklart glada och stolta att få möjlighet att hjälpa till och utveckla denna bransch som vi själva har varit med och skapat", säger Björn Lehnberg, delägare i United Audio och en av initiativtagarna till samgåendet.

"Sammanslagningen ger oss utökande möjligheter att nå en lokal marknad genom United Audios kontor i Malmö och Göteborg", säger Per Eriksson. "Samtidigt ger den samlade resursen, med all denna kompetens, oss stora möjligheter att även nå utanför landets gränser, vilket är en positiv utmaning!"

VD för det sammanslagna företaget blir Åsa Söderberg Hjelm, tidigare VD för United Audio. Vice VD blir Ulf Brynte.
"Vi är båda mycket glada och stolta över denna unika möjlighet - att med hjälp av denna fantastiska gemensamma resurs få vara med och skapa en tjänsteleverantör och problemlösare utan tidigare motsvarighet i branschen," säger Åsa.

När sammanslagningen är helt genomförd kommer även ett nytt gemensamt namn att presenteras.

[ källa: www.unitedaudio.se ]
Q.E.D

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Spännande...
//Carpvik

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Snart finns det bara en firma kvar i sverige och den är gul....

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Daah..

Snart får väl Konkurrensverket säga stopp... Detta börjar ju lixom bli lite av vad som hänt med andra företag...

Köps upp - går ihop - köper upp lite till - andra går i konkurs - köper upp ännu mer - fler går i konkurs...

A ja... bara vänta å se vad som händer framöver...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Tompe skrev:Snart finns det bara en firma kvar i sverige och den är gul....
Nja, det finns fortfarande en hel del små och mellanstora leverantörer med så lokal förankring att de kommer att kunna fortsätta ganska precis som förut utan någon större oro.

Däremot kan man se ett mycket tydligare och mer hårddraget exempel på fusionering/uppköp/koncentration i OB-branschen där det idag bara finns ett enda svenskt teknikbolag som i praktiken är allenarådande.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Thieme skrev:
Tompe skrev:Snart finns det bara en firma kvar i sverige och den är gul....
Nja, det finns fortfarande en hel del små och mellanstora leverantörer med så lokal förankring att de kommer att kunna fortsätta ganska precis som förut utan någon större oro.

Däremot kan man se ett mycket tydligare och mer hårddraget exempel på fusionering/uppköp/koncentration i OB-branschen där det idag bara finns ett enda svenskt teknikbolag som i praktiken är allenarådande.
Det är väll samma sak i den branschen en stor fler mellan o mindre aktörer , dock inte lika många som i ljud o ljus branschen dock men det finns alt till prisma i OB världen!!! käns iof som fel tråd o diskuterar detta i......

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Queerdoo skrev:Daah..

Snart får väl Konkurrensverket säga stopp... Detta börjar ju lixom bli lite av vad som hänt med andra företag...

Köps upp - går ihop - köper upp lite till - andra går i konkurs - köper upp ännu mer - fler går i konkurs...

A ja... bara vänta å se vad som händer framöver...
Jag håller med dej. Det är inte lätt för oss mindre att jöra något när några kan lägga ett pris som en annan omöjligt kan ge.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det här kan bli väldigt intressant.

Men, det är ju kul att fler företag satsar mer på att synas och slå in sig i europa.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Det roliga är att konkurensverket mm värkar ju inte bry sig om denna bransch snart känns det ju som om starlight kommer få monopol på skiten och så vitt ja vet så e det olaglight i Sverige??
Titta bara på Viking Line som ville köpa Silja line men det fick dom
inte för att då skulle dom få all frakt mellan sverige och finland och göra vad dom vill med priser.
Och här värkar det som ingen bryr sig
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Frågan är inte helt svart eller vit, det är inte självklart om/när/varför statliga verk skall lägga sig i skeenden i en fri marknadsekonomi... om man får spetsa till det litet.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

men om man kollar på backstage world tex. så finns de ju en hel massa företag som sysslar med saker i den här branschen..ja vet inte hur många som livnär sig på det. men många företag finns ju. så så nära monopol är väl ändå inte starlight...dom gör ju en hel del av de största produktionerna. och det klarar inte små och mellanstora firmor att leverera till på ett lika bra sätt som en så stor firma tror jag inte..men för såpass stora leveranser vore de kanske också sunt om det fanns lite konkurrens kvar.
//Carpvik

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Suck.... jag förstår inte varför ni "proffstyckare" har så jävla mycket emot starlight, har ni någonsin jobbat åt dom eller med dom..? Har ni haft dom som leverantör? Har nån av er ens pratat med någon på den firman..?
Jag tycker det var en ganska otippad sammanslagning, men när man tänker efter lite en fullständigt logisk sådan. Och sitt för fan inte och gnäll för att det bara kommer bli en firma!!! Hur ser klimatet ut för företag nu för tiden? Kanske ska gnälla lite för regeringen istället för att hacka på kreativa företagare. För alla små och medelstora firmor tror jag ni inte ens kommer märka någon skillnad. Dom jag tror kommer bli påverkade är de kunder som tidigare kunde spela ut den ena mot den andra..!

Och ärligt talat varför kan vi svenskar aldrig unna varandra lite framgång..?

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag tycker iallafall att det är starkt att dom försöker satsa på att komma ut i europa som jag skrev innan.

Det här är ju bara ett bevis för att det går bra för en del företag i branschen, vilket bara är positivt...

Sen verkar det som tyvärr en stor del av svenskarna faktiskt alltid är avundsjuka på alla som det går lite bättre förr.

Jag har aldrig själv varit i kontakt med Starlight, förutom att rulla deras casar som hump, men jag ser deras sammanslagning med United Audio som en positiv grej för de både företagen.

Visst, det kanske blir lite svårare för mellanstora företag att få jobb då starlight/United audio kommer att kunna leverera så mycket kompletta lösningar, men sen kanske det inte är så många jobb som dom slåss om, sen kanske de lägger krutet mer på internationella turnéer, vem vet?

Som för dom ute i skogarna som har lite mindre jobb här och där och lever på sin lilla firma med max en anställd förutom sig själv så tror jag inte den här sammanslagningen är lika farlig, liksom den lokale arrangören anlitar inte Starlight bara för att det är en större firma utan fortsätter att anlita den lilla firman som dom har bra kontakt och inga problem med (Detta är antaganden från mig).

Visst, det kommer nog bli svårare för mellanstora företag att få en del jobb, men oftast så är företagen rätt etablerade hos flera arrangörer och dom byter sällan leverantör om inget har gått riktigt snett.

Jag tycker vi ska se det här som en ganska positiv sak för branschen, det betyder ju att det är lite på uppgång här i Sverige ändå.

Aja, mycket skit som vanligt, men lite har ju faktiskt med topicen att göra :)
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Morgan: Givetvis blir det inte bara en firma kvar! Jag tror tvärtom att det här kommer gynna de lite mindre företagen. Som det är nu kommer inte UA och Starlight slåss om de få gig som de tidigare var de enda som kunde göra. Priserna kommer gå upp en del i det högsta skicket, och Starlight+UA kommer inte ha samma behov utav att ta mindre gig eftersom de kommer kunna dra in mer pengar på de gig som de vanligtvis gör. Det här är en naturlig sammanslagning tycker jag faktiskt.

Starlight har ju nyligen skaffat sig en väldigt kompetent ljus-säljavdelning, och nu går de ihop med ett företag som besitter otroligt hög kompetens inom ljuddelen. Nu kan Starlight+UA leverera stor mängd teknisk kompetens, inte bara väldigt mycket bra teknik.

Något monopol är det iaf inte. Det finns ju faktiskt ett flertal företag som har riggar av väldigt hög klass, förutom just Starlight. Starlight och UA kommer dock kunna erbjuda totalleverans av scen, transport, ljus, ljud och framför allt teknisk personal. Det leder till bra priser, eftersom det blir mycket effektivare. Jag tror fortfarande inte att Starlight p.g.a. detta kommer gå in och göra småjobb. Jag har själv kontaktat Starlight för att hyra en högtalarrigg till ett arrangemang i staden, och priset jag fick från Starlight var ett väldigt rimligt pris tycker jag, medan jag från andra konkurrerande företag fick ett mycket lägre pris, så det här med att Starlight dumpar priser är nog en lite mer mångfacetterad fråga än vad som tidigare framgått.

Kort och gott är det här nog bra för oss alla :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Angående konkurrensverket: Vad omsätter dom där två ihop då? 150 millar? Är inte branschen större än 375 millar?

Förmätet att tro att sammanslagningen påverkar pyttefirman på landet tycker jag. De mellanstora borde renodla sin verksamhet och inte ha större rigg än vad dom egentligen har användning för, dessutom har dom en lokal förankring som jättarna aldrig kommer att ha, spelar dom sina kort väl så sitter dom minst lika säkert som tidigare. Tror detta är bra för branschen på sikt.

Såg att något av Spectras koncernsyskon hade ställt in betalningarna.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ECJ skrev: Såg att något av Spectras koncernsyskon hade ställt in betalningarna.
Ja, dom enda som jag på rak arm kan tycka blir lidande i stor utsträckning är väl spectra...UA har ju tidigare arbetat med dom för att få ljus...vilket dom nu längre inte behöver. Kan man tänka sig att den nya jätten köper upp spectra oxå tro? (ren spekulation)
Q.E.D

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Walka skrev: Kan man tänka sig att den nya jätten köper upp spectra oxå tro? (ren spekulation)
Låter väl inte helt ologiskt. Jag skulle nog även gissa på M&L i Västerås kan vara med i bilden oxå. Dom har väl sen tidigare ett samarbete om jag inte minns helt fel.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Walka: Varför skulle man köpa upp Spectra tror du? Man har ju satsat mycket pengar på att få Starlights organisation att fungera, och nu har man dessutom UA's organisation.

Starlight har väl lampor så det räcker, eller?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

mycket vill ha mer :wink:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hoppla. det lät spännande

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster