Synpunkter på basar från L-Acoustics

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Conny Trollér »

Någon på forumet som har erfarenhet/testat/jämfört L-Acoustics SB18 och SB28 med andra basar? Vad är era synpunkter? Hur står de sig mot andra märken på marknaden?

Är det stor skillnad mot deras äldre modeller SB118 och SB218?

Olle P Redlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 21:10
Presentation: Projektledare/Ljudtekniker på Hire Sound Sweden AB
Ort: Varberg/Falkenberg
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Olle P Redlund »

Hej Conny!

Ja, jämfört med basar från andra fabrikat kan man tycka att L´acoustics låter mer musikaliskt och organiskt.
De kan även gräva djupare i lågregistret än vissa andra.
Finns ett par andra som gör likvärdigt jobb och någon annan som gör bättre jobb.
Detta är vad jag tycker och jag gillar bruna lådor mycket.

Men, är man uppe på denna nivån och jämför märken är det också som att rada upp ett par likvärdiga bilar av olika märken.
BMW, Mercedes, Audi, Volvo... Ja, vilken är bäst?

Skillnad mot deras äldre modeller är det.
En SB28 spelar typ 5dB starkare än en SB218.
Det sitter andra element i SB28 och den lådan har en annan portkonstruktion.
Soundet i SB218 är mer "ihåligt" än SB28:an och SB28:an känns då såklart fylligare i jämförelse.
Pga. skillnad i ljudtryck får man tänka att 2st 218 matchar 1st SB28 typ...

Typ samma skiss gäller för SB18 kontra SB118...
Där skiljer också måtten och formen en del.

SB218 och SB118 är fortfarande bra basar när de drivs av vettiga presets.

Vill man köpa SB218 till bra pris har vi till salu... (jag vet att denna raden hör hemma på säljes... ;-) )

Peace, Olle P

Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Conny Trollér »

Hej Olle!

Ett stort tack för ditt svar, hade nästan gett upp hoppet att få något svar.
Vill gärna ha så mycket info som möjligt om dessa bruna lådor, innan man investerar vidare, deras övriga lådor och steg håller en hög klass, tycker vi. Använder idag ett litet Kiva system med LA8:or.
Då vi har ett antal andra basar,Turbo/Prophon mfl vill man helst få något ännu "bättre" enhetligt och smidigare. Därför tror vi att deras SB18 kan vara ett lämpligt val.
Har dock aldrig lyssnat på dem.

Hörs!
Conny

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker 2x18" är det smidigaste formatet, de tar ju inte mer plats än en 1x18" vid transport om man tippar upp den på högkant.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Daniel Andreasson »

Jag tycker nog skillnaden i hertz på pappret är förhållandevis liten gentemot hur man upplever det IRL när man jämför dom två, SB18 vs SB28, 28an är märkbart djupare och därav rundare i karaktären imho.
Eftersom man staplar 2 enkel arton rygg mot rygg ståendes på den ena, så skulle jag vilja säga att det tar i stort sett samma utrymme som en 218 lastmässigt, så det är inte avgörande.
Om vi inte pratar en storsatsning med ett helt gäng basar så hade jag nog satsat på enkel arton.
Billigare och smidigare att bygga olika array lösningar som kräver fler lådor. det finns också flertalet gig där man inte behöver eller kanske får plats med en dubbelarton per sida, också ett antal gig där det ser för stort ut med 28an för kunden etc.etc.
Sen om du ska köpa begagnat, SB118 är en riktigt fin sub, den skulle jag vilja säga är en blandning i karaktär mellan SB18 och SB28. Dock är den lite större i storleken än en SB18, en fördel är att den endast är ca 40cm hög så den går ofta att skjuta in under lägre scener om det är trångt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Daniel Andreasson skrev: Eftersom man staplar 2 enkel arton rygg mot rygg ståendes på den ena, så skulle jag vilja säga att det tar i stort sett samma utrymme som en 218 lastmässigt, så det är inte avgörande.
Att tippa upp en SB218/SB28 på högkant går utmärkt ensam, men jag skulle inte vilja utsätta min personal för att själv stacka SB18, som väger 52 kg, på varandra . För att inte tala om den ökade risken för transportskador och slitage på lacken om man inte har SB18COV förstås :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Daniel Andreasson »

Bra poäng Anton! förstår helt.
Nu kan man ju inte förutsätta detta men till dom giggen man är själv så finns det allt som oftast någon som kan ge en en kort lyfthand i 2min vid behov.
Jag tänker att köper man dessa produkter så snålar man inte på att köpa covers till. I det stora hela så är det småpengar även om dom är overkligt dyra för lite tyg :)

Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Conny Trollér »

Hej!
Tackar för bra synpunkter!
Vi kör oftast "mindre" jobb men vill samtidigt ha bra resurser i lågregistret när det behövs, vi använder vårt Kiva utan Kilo, så det delas vid preset 100. Kommer troligtvis att investera i 6 lådor totalt (SB18)
Blir det SB28, troligtvis 2 st
Är alla dessa lådor vi har diskuterat av samma typ? (basreflex/bandpass)
Vi har ej fått fram några specar på de olika lådorna, än vad det finns på deras hemsida, var hittar man frekvens kurvor övrig data mm?
Kanske hemligt?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Den springande punkten är väl vilket totalt ljudtryck man behöver och vilket behov man har av att kunna dela upp lådorna på olika gig.

Jag föreställer mig att SB28 är som allra mest intressant för de stora grabbarna där skillnaden innebär en trailer mer eller mindre :)

SB28, SB18, SB218 och SB118 är basreflex, dV-SUB är bandpass.

Daniel, jag beställde svarta galon-överdrag som transportskydd till våra SB218. Inte lika lyxigt men bättre än inget :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Hasse Queisser »

SB118 är väl bandpass?

Bild
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hasse Queisser skrev:SB118 är väl bandpass?
Från specifikationen

The SB118 contains a single 18’’ LF transducer integrated into a dual bassreflex
tuned enclosure.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Kristian Nilsson »

En konstruktion som har en basreflexavstämd volym på båda sidor av elementet benämns oftast som bandpass av 6e ordningen.
Sen är det väl iofs sant att det är "dual bassreflex"" eftersom den är just dubbelt basreflexavstämd (två volymer).
I mina ögon är SB118 en bandpasskonstruktion.

dV-SUB har väl däremot elementens baksida helt öppen bakom skummet?
Elementen ser heller inte ut att sitta hornladdat/väggarna är parallella.
Det skulle i princip göra den till en basreflexkonstruktion.

/Kristian

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Intressant,

det är uppenbart att det finns de som är mer insatta än jag i denna fråga :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Conny Trollér »

Då gäller samma för SB18 står även om den, "dual bass-reflex tuned enclosure"= bandpass?

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Daniel Andreasson »

Att SB18 är avstämd med dubbla portar hade jag ingen aning om men det är definitivt ingen bandpass konstruktion. Som nämns ovan, i en bandpass konstruktion så finns det som oftast en portavstämning framför drivern som sitter monterade "inuti" själva lådan. SB18 är en basreflex konstruktion, tydligen med 2 avstämningar av något slag :)

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Kristian Nilsson »

Jag har inte sett någon SB18 utan frontskum, så jag vågar inte uttala mig om den, men om elementet sitter med framsidan helt öppen bakom gallret, så lutar det åt en vanlig basreflexkonstruktion.
Att kammaren bakom elementet skulle vara avstämd på något dubbelt sätt låter lite märkligt, det borde bli knepigt att stämma av en och samma volym på två sätt, men L-acoustic har kanske en lösning på det :D
Eller så hänvisar de helt enkelt till att lådan har dubbla basreflexportar :wink:

Kan inte någon som sitter på en SB18 plocka bort gallret/skummet och fota lite? 8)

/Kristian

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Stjärnbrandt skrev:
Hasse Queisser skrev:SB118 är väl bandpass?
Från specifikationen

The SB118 contains a single 18’’ LF transducer integrated into a dual bassreflex
tuned enclosure.
Har nog aldrig läst specarna på den. Jag minns bara hur de ser ut och dubbelkollade med bilden ovan att jag mindes rätt och för mig ser det i alla fall ut som bandpass.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 okt 2008, 00:54
Presentation: Frilanstekniker ljudteknik, jobbar med att hyra ut backline, och ljudutrustning. Medlem i Öresound Audio Group
www.hyrabackline.se
Kontakt:

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Robert Pettersson »

218 test.

Vi har flera olika 218 på firman, och har haft fler olika modeller hemma för tester.

Senaste testen så jämförde vi SB218 med JBL, och 2 olika modeller av PSE.

Mätningar gjordes inte emellan med dB mätare, men vi testade med exakt samma volym på slutsteget, för att veta hur mycket tryck man får ut.
Slutsteget var ett lácoustic LA 48,, ( dvs LAB 4000)
Detta var mina omdömen:
JBL 218 spelade ok, men hade ingen riktig djupbas, ganska färgat ljud, med en tydlig puckel. ( jättebra elbaslåda) ()de kom sist i tävlingen)
PSE SB82 med 690 liters dubbel 18" horn loaded cabinet spöade alla 218 jag någonsin hört, den är stor ( 120x 120 cm x 47) Men lågbasen är oslagbar, om det är botten man vill ha, dvs den verkligen trivs under 60 Hz.
PSE SB218 En mottaktkopplad 218, med lite mindre låda, var jämnare, men inte lika mycket drag i lågbasen som storebror, men bra tryck.

L Ácoustic , SB 218 hade jämnast ljud av de tävlande över hela registret, om jag skulle ha en 218 i vardagsrummet, så skulle det nog bli den. Den är dock rätt mycket svagare än de andra modellerna, men spelar otroligt snyggt.

Slutsats: Ska du ha starkt ljud och bara har plats med 2 st basar så välj en annan modell än SB 218, vill du ha snyggt ljud, så välj den modellen, absolut! SB18 är en omtyckt bas som ger nästan lika bra tryck som SB 218, men jag har aldrig jämfört dem emot varandra.

Jag håller med tidigare inlägg om hantering av 218, de är lätta att ställa upp ensam, om man har problem att flytta dem, så är det för att man har fel bil till jobbet.
Frilanstekniker ljudteknik, jobbar med att hyra ut backline, ljudutrustning, scenteknik.
Medlem i Öresound Audio Group
http://www.hyrabackline.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Re: Synpunkter på basar från L-Acoustics

Inlägg av Conny Trollér »

Flertal intressanta synpunkter, tack!

Har tänkt att göra en test med SB18, tror för vår del den lådan passar oss bäst storlek/vikt, mot då våra egna lådor av varierande modeller.

/Conny

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster