Högtalar formler

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Tillbaks till lådkonstruktionen:
I Audio-Capture finns en simulering av såväl lådor som filter. Programmet är inte gratis men å andra sidan får du support.
Jag la in Fs, QTs och VAS i en snabbkoll av drivern. Du kan se i bilagan hur det ser ut i simulatorn. För två elelment föreslås 240 Liter, 3 portar med diam på 10cm och längd 4cm. Fyllning ca 20%.
Om du har lådvolymen och portstorlek kan jag simulera andra kurvor. Du ser frekevensgång och impedans i grafen. Man kan titta på andra kurvor oxå, såsom fas, konutslag, lufthastighet i porten etc.
Man kan leka runt med olika parametar för att optimera.
Du kan få testa en 30-dagars trial om du är intresserad. (Audio-Cap fungerar inte i Vista ännu)

Dan Bävholm
WaveCapture
Bilagor
RCF_boxdesign2.jpg
RCF_boxdesign2.jpg (186.44 KiB) Visad 4504 gånger

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Lådan
bredd 118
Höjd 57
Djup 70

Port
bredd 21
Höjd 57
Djup 45

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

det är inner mått

Om du kan kan du räkna ut hur jag ska bygga om lådan???

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Hejsan,
Jag antar att måtten är i cm och porten är rektangulär. Porten räknar man om till en diameter av 39cm.
Programmet föreslår en lådvolym på runt 250-260 liter. Jag behöll måtten på porten. Vad jag ser är din låda på 470L, så du kan nästan halvera djupet, runt 38cm.

Problemet med en för stor låda är att konutslaget , Xmax blir stort redan vid 250W.
Är det detta som är problemet?
Med än bättre anpassning bör den klara 900W ner mot 40Hz utan att slå i botten. Ett Högpassfilter på 25Hz/ 12dB/oktav bör man ha för att skydda. Lägger man ett HP vid 60Hz klarar den upp mot 1500W, men då har man tappat en del djupbas.
Vill man ha djupbas, så måste man ha en driver som klarar stora konutslag (stort Xmax) samt lågt Fs, det går inte att fixa bara med en portad låda.
Annars kan man ju alltid göra ett horn....
/Dan
Bilagor
Konutslaget på befintlig 470L låda
Konutslaget på befintlig 470L låda
RCF_boxdesign_470_exc.jpg (185.1 KiB) Visad 4466 gånger
Frekvensgång och impedans på 470L låda
Frekvensgång och impedans på 470L låda
RCF_boxdesign_470.jpg (187.51 KiB) Visad 4466 gånger
Ny 253L låda
Ny 253L låda
RCF_boxdesign_253.jpg (188.37 KiB) Visad 4466 gånger

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Dan Bävholm skrev:Hejsan,
Jag antar att måtten är i cm och porten är rektangulär. Porten räknar man om till en diameter av 39cm.
Programmet föreslår en lådvolym på runt 250-260 liter. Jag behöll måtten på porten. Vad jag ser är din låda på 470L, så du kan nästan halvera djupet, runt 38cm.

Problemet med en för stor låda är att konutslaget , Xmax blir stort redan vid 250W.
Är det detta som är problemet?
Med än bättre anpassning bör den klara 900W ner mot 40Hz utan att slå i botten. Ett Högpassfilter på 25Hz/ 12dB/oktav bör man ha för att skydda. Lägger man ett HP vid 60Hz klarar den upp mot 1500W, men då har man tappat en del djupbas.
Vill man ha djupbas, så måste man ha en driver som klarar stora konutslag (stort Xmax) samt lågt Fs, det går inte att fixa bara med en portad låda.
Annars kan man ju alltid göra ett horn....
/Dan
Jag ser 2 alternativ bygga om lådorna eller byta element

1. Om jag bygger om vilket är det bästa tillvägagångssättet ?
Bara fylla upp utrymme som inte behövs med trä typ fler väggar inuti och mer dämp vadd ?

2. Nya element vilka skulle passa?

Jag tror att elementen maxar rätt rejält nu

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Innan man konstruerar om måste man fråga sig vad problemet är?
Om du vill prova att minska volymen enligt Audio-Captures förslag, kan du ju sätta in en extra och tät vägg som minskar tex djupet. Du skall inte fylla med dämpmaterial, för då är det det samma som att volymen ökar.
Jag kan nog inte hjälpa dig mer, utan element får du leta efter själv, du fick ju en del tips tidigare vad du skall leta efter.
Sedan som sagt kan du använda en trial version för att utvärdera Audio-Capture.

Hälsar
Dan

Skriv svar