Ljudkvalitet på större evenemang

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Per Johanson »

Hej Branschen!

Och speciellt ni som håller på med ljud. Detta kanske inte riktigt är rätt fora för denna diskussion eller fråga eftersom väldigt få av de som jobbar på den nivå jag skriver om postar här, men jag vet inget annat ställe med aktivitet.

Jag har funderat på ett par saker när det gäller den senaste tidens klagomål på ljud på större konserter. Den ena saken är "Tänk om de lekmän som klagar faktiskt har rätt?", alltså deras upplevelse av att ljudet är grötigt, burkigt, basigt eller svårt att höra sången kanske faktiskt stämmer?

Den andra saken som jag börjar bli rätt säker på är att det där med att (exakt) återskapa ljudet från ett fonogram kanske i och för sig går att göra men i så fall inte är speciellt önskvärt.

Går det ens att göra de allra största gigen med välljud på alla publikplatser? Hur långt kan egentligen få ett banan-Pa att spela. Hur mycket reflexer kan man godkänna innan man egentligen bör avlysa ett område? Man kanske faktiskt inte kan spela i hela Friends arena, oavsett hur många lådor man har med sig? Har någon någonsin varit på ett Ullevi-gig där det låtit bra på alla sålda publikplatser?

Den andra punkten är än mer komplex. Ska man verkligen försöka att återskapa ljudet från inspelningen live. Förr i tiden så spelade man in en skiva, när man sen skulle turnera med skivan så gjordes det något som kallades för ett arrangemang som gjorde skiva spelbar i en live situation. Idag uppfattar jag det som att artister och management vill att varenda ton som finns på inspelningen också ska med ut på vägen. Allt ska höras och allt ska vara lika starkt. Och det är alltid minst 40 kanaler åt gången som låter. Allt i tron att det ska låta "fett".

Det är ungefär 10 år sedan denna tendens började bli väldigt tydlig. Trummor, bas, tre gitarr, slagverk, två keyboard, ett par blåsare och så fyra sång. Alla spelar hela tiden och lika starkt. Idag har det för det mesta dessutom tillkommit 8 kanaler tracks. Är det någon som i sin vildaste fantasi tror att det där går att få att låta bra? Input listan skulle kunna varit ett funk- eller soulband, skillnaden är att arrangemangen är gjorda på ett helt annat sätt.

Reaktionen på detta från den samlade ljudteknikerkåren verkar vara att leverera en "mastrad" mix. Tänker då i första hand på dynamiken och kanske inte så mycket på frekvensinnehållet. Detta görs med hjälp av kompressorer och eller limiters på mer eller mindre samtliga ingångar, gärna ett par subgrupper och så en multibandskompressor på utgången också för säkerhets skull. Ren överlevnadsinstinkt antar jag. Men vad blir resultatet? Om det låter illa om rätt många skivor på grund av kapade toppar och brist på dynamik så är problemet än tydligare live.

Jag tycker helt ärligt att kvaliteten på mixarna som levereras idag i många fall är betydligt sämre än de som levererades i slutet av 00-talet före digitalbordens tid. Då insåg alla att mixa faktiskt är ett verb och inget substantiv. Man lät saker ta plats i mixen och det var fortfarande modernt med dynamik. Idag är man så upptagen med att ta bort allt som sticker ut så att musikens själ försvinner med peakarna. Att hitta exakt rätt frekvens på multibandskompressorn på hi-hat kanalen blir viktigare än att få nivåerna rätt. Musikerna står med in-ear system och lever i sin egen lilla bubbla och litar till 1000% på det som kommer i lurarna. Allt låter könlöst och mesigt och det spelar ingen roll hur stor rigg man hänger upp, allt låter ansträngt, litet och tyvärr även likadant. Har mer än en gång slagits av hur stort och fett det låter om de första banden på en festival som använder festivalens analogbord och senare på kvällen så blir det mindre och mindre kvar.

Dessutom blir, i alla fall jag, fruktansvärt lyssningstrött av bristen på dynamik, och det är klart, har du ingen skillnad mellan starkt och svagt så är det ju i princip brus du lyssnar på. Mätte 94 dBA Leq på ett gig tidigare i somras som kändes som 194 just på grund av detta.

Ovanstående är givetvis starka generaliseringar, det finns väldigt många duktiga mixare som får till detta oavsett verktyg, men för mig är trenden tydlig och den går tyvärr inte åt rätt håll.

Jag har de senaste åren hört artister som låtit så bra (som i slickt) så att hela vitsen med deras musik försvunnit. Jag har hört artister vars skiva aldrig borde försökt att återskapas live, i varje fall inte med den sättningen. Jag har hört tekniker som har komprimerat hårt på ingångar och utgångar så att man tror att någon har slagit av PA:t och vridit ut sidefillet. Jag har hört tekniker som i princip bara recallar program på bordet och menar att allt är statiskt från föregående gig (ibland fungerar det, ibland inte). Och under de 25 år jag har jobbat med musik professionellt så har jag varit med om ett nätdelshaveri på ett analogbord. Bara i sommar har jag sett tre digitala mixers som har betett sig underligt på ett eller annat sätt. Utveckling? För vem?

Jag vet att jag inte är ensam om dessa observationer, men vad ska man göra åt det? Vad kommer hända som nästa steg i utvecklingen? Det slog mig häromdagen när jag satt och körde bil och lyssnade på P3 en stund att på de fyra låtar jag hörde så fanns det inte en enda "vanlig" elgitarr, bas eller trumma. Inte ens rösterna var "vanliga" som i oprocessade med möjligtvis bara lite reverb/delay. Är det idealet så kan det så klart låta lite hur som helst live också, det är svårt att säga vad som är rätt och fel när det inte finns någon egentlig referens.

Nu har jag varit vresig gubbe nog på ett tag. Jag hoppas så klart på en diskussion!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Johan Fälth »

Vet inte vad jag ska tillföra till diskussionen, men SJUKT BRA skrivet. Håller med dig till 110%

I min värld så finns det ett uttryck som står högt i kurs; LESS IS MORE.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Leif Baltazars »

Kan bara hålla med! Bra skrivet! Men... kan någon ge ett svar, bättre än det Per själv antar? Knappast.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Robert Berglund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:23
Presentation: Ljud- och ljustekniker.
Center Stage AB

www.centerstage.se
Kontakt:

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Robert Berglund »

Om vi bortser från analog vs digitaldiskussionen, vilket för mig är ett val som handlar om smak, behov och omständigheter, så känns dina funderingar spot on Per!

Det känns som att man lätt blir besvärlig för kund/arrangör när man försöker påpeka de begränsade möjligheterna att faktiskt nå hela publiken med samma ljudkvalité och nivå.

Tankarna om arrangemang kan jag absolut hålla med om. För mig känns det som ett växande problem. Dock finns det så klart ljuspunkter och exempel på musiker som faktiskt lyssnar och tar till sig när man försöker hitta en bra balans i den kompromissgröt som ska ut ur högtalarna. :wink:

Det som känns mest sorgligt i den här diskussionen är att vi själva varit med och skapat de problematiska förväntningarna på ljudet vid större evenemang. Kunden har alltid rätt. Särskilt när de fått som de vill i ett halvt sekel.
Det är inte enkelt att komma in och agera bromskloss och börja prata om regler, förutsättningar, mer tid och större budgetar när vi försöker sälja en tjänst i ganska hård konkurrens. Med 99% säkerhet blir man bara ett problem för kunden som går till den som säger "Visst fan, inga problem!".
Det är sällan man stöter på en kund som är villig att betala lite mer för att få en lösning som kanske kräver en del extra personligt engagemang och ansvar när det gäller förutsättningar och begränsningar.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Niklas Elste »

Detta faller nog under "det var bättre förr" kattegorin

men det när nog sant nu kan vem som hälst släppa en platta utan att kunna få en ton rätt bara komprimera och autotuna

sen ska detta oväsen ut på turne och vi tekniker ska försöka få till det som dom har filat på i studion i månader

men jag kan säga att lokaler kan ställa till det riktigt och det behöver inte vara nå storalokaler för att det ska bli fullständigt kaos
har hyrt ut till en musikal och i den teatern hör dom inget på de första raderna men längst bak fick jag rapport om att det var ballanserat och bra ljud
på läktaren finns det smalafällt (fokalpunkter) där det blir hur tydligt som hällst och 5 cm åt sidan finns inget ljud alls
så jag förstår fullständigt hur illa det kan bli på de stora arenorna om man har otur

nog om lokaler

ja tyvärr är det välldigt svårt att gå tillbaka till basic och bara rena ljud (en gitarr en bas ett piano ett trum sätt och ett par song) nu ska till och med skolungarna åka runt med ett fullständigt backtrack med massa spår för att få så fätt ljud som möjligt och hällst gärna dölja sången om det är möjligt

ja "les is more"
det finns nog inget såvackert som en ensam sångare eller en sello (om det är nån med talang)

samtidigt kan de jättestora spåren vara skit snygga dom med

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Jacob Henriksen »

Robert Berglund skrev:Det som känns mest sorgligt i den här diskussionen är att vi själva varit med och skapat de problematiska förväntningarna på ljudet vid större evenemang. Kunden har alltid rätt. Särskilt när de fått som de vill i ett halvt sekel.
Det är inte enkelt att komma in och agera bromskloss och börja prata om regler, förutsättningar, mer tid och större budgetar när vi försöker sälja en tjänst i ganska hård konkurrens. Med 99% säkerhet blir man bara ett problem för kunden som går till den som säger "Visst fan, inga problem!".
Det är sällan man stöter på en kund som är villig att betala lite mer för att få en lösning som kanske kräver en del extra personligt engagemang och ansvar när det gäller förutsättningar och begränsningar.
Om man jämför med andra branscher där kunden (den som vill att det ska kosta så lite som möjligt) även är den som vill att produkten/tjänsten ska vara så bra som möjligt. I vår bransch är ofta kunden (arrangören) endast den som vill ha ett bra pris och blundar då gärna lite för kvalitén, mao man lyssnar ogärna när det börjar diskuteras regler och förutsättningar. Resultatet blir ett sämre ljud i längden och de som blir missnöjda över kvalitén är publiken...

Hade kunden både varit intresserad av pris OCH kvalité hade vi nog inte haft det här problemet. Vill inte skylla allt på arrangörerna, men jag tror att detta är faktum. Skriver detta främst i egenskap av publik då jag själv rattar ljud på en betydligt lägre nivå. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Kristian Nilsson »

Per Johanson skrev: Och under de 25 år jag har jobbat med musik professionellt så har jag varit med om ett nätdelshaveri på ett analogbord. Bara i sommar har jag sett tre digitala mixers som har betett sig underligt på ett eller annat sätt.
Alltså bör jag skaffa en gammal, hederlig analog mixer. Som farbror Barbro sa "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!"

/Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Niklas Elste »

ja jo köp en som inte rasar i hopp
en som inte ger nå brus
knasterfri
bra eq
ingen distrotion

alt det som en lie bättre mixer har tex ah soundcraft mfl

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Peter Ekengren »

Mycket bra skrivet Per! Kan inte annat än att hålla med! Vad skall man dock göra åt det?
He who chooses his own path needs no map.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Michael Christiansen »

Per = my new swedish hero!

Håller med til 1000 procent - branschen är på deroute och allting blir mera och mera usb nycklar och recall.

Kan bara instämma, att hantverket försvinner mera och mera och att sunt förnuft, convenience, loudness, kompression och automatation har tagit överhand, på det grövsta.

Har ont om tid just i dagarna, men jag vill försöka kommentera alla dina punkter asap.

Till slut vill jag säga, att den enda kompressorn jag har använt i år, är den som jag använder just nu och det är en:
http://image.minitruckinweb.com/f/tech/ ... ressor.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Big ups för att ta hål på bölden - tack!

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Ljudkvalitet på större evenemang

Inlägg av Theodor Ranebo »

Var mycket bättre ljudkvalitet förr på hornhögtalarnas tid
Finns inga högtalare idag som låter så fint och rent som de gamla hornen gjorde
Rätt ironiskt att man säger att man gör allt energieffektivare, dagens högtalare har så kass verkningsgrad så att man behöver närmare 4 gånger så många högtalare än vad man behövde horn förut.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster