Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

En av de mobila Dj:s som ständigt återkom till Arvika Parken på 80-90 talet var ELO från Uddevalla.
Frågan är om han inte var bäst av alla när det gällde musikval och publikkontakt.
Det var mycket "hur mår killarna/tjejerna mår ni bra" fraser med det obligatoriska publikvrålet till svar :) Jag var med och humpade åt honom ett par gånger i tidernas begynnelse.
Allt var ihoptejpat och kopplat med 2x0,75 mm2 kabel sån som det är till adventljusstakar mm (SKX ??).
Han hade 6 st hembyggda dubbelartonlådor med RCF eller BEYMA element samt två små toppar av någon slags hornkonstruktion 12" mid och 1" diskanthorn. 3 basar på var sida och en topp.
Vi lyfte upp lådorna på på varandra och jag frågade om vi skulle publiksäkra lådorna med spännband.
Spännband har vi inga sa ELO ni får ta 4 tums spik i stället. Han brukade allså spika ihop lådorna med varandra på varje spelning 8O . Sagt och gjort vi skråspikade ihop baslådorna och smiskade sedan fast toppen överst med två spik. Naturligtvis användrs ljusstakskabel även till högtalarna.
När kvällen var slut var det bara att bryta isär lådorna igen :D och de var redo för nästa gig.
De 6 dubbelartonlådorna slog luften ur en under kvällen ljusstakskabeln till trots.
Faktiskt upplevde jag att han hade av det fetare ljudet av de som kom till Arvika.
Som sagt han var jäkel på att spela skivor. Förresten gick det rykten om att han hade haft 1000 tjejer i
turnebussen på besök fast inte samtidigt förstås och bland dessa ett antal idag välkända artister fast detta är ju bara rykten förstås. Är det någon som vet om han fortfarande gör några spelningar ?

Henrik Kjellman
Arvika
Senast redigerad av 2 Henrik Kjellman, redigerad totalt 0 gång.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Rolf Sirak skrev:Jodå själv tillhör man dom som började med 4 st 4530 med JBL E-140 bestyckning.
Nu letar jag 4 st Sangre´( Uppsala ) byggda för mitt höga nöjes skull och för mina
70-80 tals kontrakt.

Två stycken har jag hittat och söker fortfarande två till...Men i dessa sitter
RCF P200 ( ak ) nu för tiden efter konversation med Technovox pojkarna som menade på
att detta element är göttast pang för lådan..

Så vet någon av ett par sådana här Sangre´kassar så hojta gärna till....
Jag kommer på en gång me lite deg i fickan, kaffe o Ballerina...

Lev å må därute
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Riffo !
Man blir bra sugen på att bygga ett retrosystem med dessa lådor !!
Kanske är någon sorts 40 års kris för min del :D

Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

I sådana fall en mycket posetiv kris Henrik...

Klart du skall bygga en retro rigg...Har själv börjat med 4530 kassar och
nyligen inköpt Phonic MRT 70 mixer...

Sämre kris kan man ha...

Ha de gött

Riffo
Bilagor
mrt 70.jpg

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Rolf Sirak skrev:I sådana fall en mycket posetiv kris Henrik...

Klart du skall bygga en retro rigg...Har själv börjat med 4530 kassar och
nyligen inköpt Phonic MRT 70 mixer...

Sämre kris kan man ha...

Ha de gött

Riffo
Hej Riffo !

Av bilden att dömma så är det alltså Ballerina kex och MRT 70 som gäller!?
Jag kör med Cloetta Kexchoklad å Clay Paky Astrodisco 3. :D

Mvh
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Jonas Boris Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 13:33
Presentation: Försäljning på Atendi AB
Frilansande ljus & ljudtekniker
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jonas Boris Nilsson »

Är det någon som vet om han fortfarande gör några spelningar ?
ELO spela så sent som 5 november i Olofström med sitt Calypso..!! Gubben är still going strong. Hoppar fortfarande in som DJ på en utav stans lokala krogar emellanåt..

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Är det bara jag som först nu fattat att den eminenta Technics SL-1200 slutade tillverkas 2010 ?
Funderade på att köpa ett par nya av nostalgiska skäl men nu är det försent.
Köpte mina första 1990 men var naturligvis dum nog att sälja dem för några år sedan då de bara stått och samlat damm några år.
Man får leta begagnat i stället. Någon som något till salu ? Fanns det överhuvudtaget något alternativ till
SL-1200 ? Jag vet att Flying Dutchman hade någon Pioneermodell på turne under 80-90 talet ?
Någon som vet ? Finns det någon bra modell nu som kan mäta sig med 1200 :an ?

Mvh
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Hur många mobila DJ´s kan det ha funnits ute runt i landet när de var som störst, och dödade dansband på löpande band ?
Vad var det som i sin tur slog ihjäl dem ?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Fredrik Gräslund skrev:Hur många mobila DJ´s kan det ha funnits ute runt i landet när de var som störst, och dödade dansband på löpande band ?
Vad var det som i sin tur slog ihjäl dem ?
Mobila DJ's var det gott om. Skall rabbla dom jag kommer ihåg just nu..

Jag själv, Budda, Gävle
Riffo, Sundsvall (Rolf Sirak)
MOE, Leksand /Mats-Olov Edehamn)
Klinger, Gävle (Ulf Hammarin R.I.P.)
Bozz Disco, Hedesunda (Peo Johnsson & Johan Strand)
Mavick Disco, Hedesunda
Flash Disco, Tierp (Ulf Kjaergaard & Christer Mattsson)
Zürich Disco, Tierp (Magnus Borger)
Crypton Disco, Skärplinge (Robert Hillbom, startare av denna tråd, R.I.P. & Andreas Sundh))
Clazzix Disco, Söderfors (Robban Ekwall)
HK Power, Falun (Håkan Fåhreaus & Kristoffer Widding, den senare ersatt med Uffe Swedelöf (R.I.P.)
Freefighting DJ,s, Hofors (Björn "Nalle" Eldås m fl)
Cobra, Hofors (Jörgen Nyström)
Peek-A-Boo, Uppsala (Morgan "Alec" Bergvall)
Shine, Ludvika (Dick Elfsberg)
Starlight, Avesta (Per Eriksson)
Safari Disco, Hedemora (Anders Molin)
Far & Son, Umeå (Conny Berglund m fl)
Disco Rotation, Umeå (Michael Palm)
Kula Disco (R.I.P.)
Flying Dutchman, Hagfors (
Arboga, Tommy Vidner
Beam Disco, Tierp (Martin Lindén)
Pär Wännman, Umeå
Cleopatra Disco, Grängesberg (Björn Persson)
CrossMix, Älvkarleby (DJ Dan-Erik Westerlind)
Decibell Disco, Tierp (Mattias Ivarsson)
Delight Disco, Hedesunda, (Magnus & Mikael Thysk)
Demon Disco, Tierp (Leo Brinberg)
Brazze, Leksand (Lars Brasar
Disco 2000, Gävle (Andreas Pettersson)
Disco Delight, Umeå
Disco Rama, Edsbyn (Anders Kavla)
Aback, Leksand (Anders Back)
Froggy Boy, Grums (Caermith Ekström)
Effect Disco, Sandviken
Egyptus Disco, Kristinehamn (Linda Sageland & Pierre Forsman)
ELO, Uddevalla (Leif Johansson)
Emergency, Bollnäs
Göran Hedlund, Obbola
LPB Pro Disco, Sundsvall (Lars Peter Björs)
Le Freak Music, Sundsvall (Lasse Nyberg)
Maiintaiin Disco, Bollnäs (Tobias Granström)
Midnight Division, Kopparberg? (Mats Jämterud)
Mikes Disco, Dalarna? (Mikael Helje)
De La´Meyer, Fränsta (Ulf Meyer)
Moonlight Disco, Grängesberg (Johan Åberg)
ReMix Disco, Tierp (Thomas Melin)
S L V Disco, Hallstavik (Urban Wiik & Hasse Svennberg)
Spacemen Disco, Arboga (Thomas Danielsson)
TLP, Jönköping (Lucas)
Zoundwave, Ockelbo (Björn Wall)

...och några hudra till! :)


Luften gick ur hela branchen på bara några månader. TV-spelen är en bidragande orsak. Kidsen stannade hemma och spelade TV spel med kompisarna.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Fantastisk lista, nån som kan fylla på från andra delarna av landet ?
När gick luften ur så hastigt o lustigt ?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Fredrik Gräslund skrev:Fantastisk lista, nån som kan fylla på från andra delarna av landet ?
När gick luften ur så hastigt o lustigt ?
I början på 90-talet!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Per Johanson »

Ja fast att skylla på TV-spel tror jag inte på. Momsen tror jag är närmare sanningen, hela Folk Parkssvängen dog ju på kort tid, och med dem försvann också dessa cirkusar då det inte fanns någon plats för dessa kolosser.

Sen kom stadsfesterna och avslagen mellanöl i plastglas på stadens torg en gång per år med snar konkurs som följd. Samtidigt dök de så kallade coverbanden upp på stadshotellen. Alltså coverband bestående av en eller två personer med hemska midibakgrunder och vidriga versioner av sönderspelade låter.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Per Johanson skrev:Ja fast att skylla på TV-spel tror jag inte på. Momsen tror jag är närmare sanningen, hela Folk Parkssvängen dog ju på kort tid, och med dem försvann också dessa cirkusar då det inte fanns någon plats för dessa kolosser.

Sen kom stadsfesterna och avslagen mellanöl i plastglas på stadens torg en gång per år med snar konkurs som följd. Samtidigt dök de så kallade coverbanden upp på stadshotellen. Alltså coverband bestående av en eller två personer med hemska midibakgrunder och vidriga versioner av sönderspelade låter.
Per: Tror inte att vi pratar om samma sak. Mobildiscona hade ingen känning av konkurrens av stadshotell och coverband.

När det gällde mobildisco i parkerna så var det oftast för åldersgruppen 15 - 18 år som vi mobiljockeys jobbade, därför så var det TV spelen som var boven i dramat. Några stadsfester en sommar påverkar inte t ex ett Folkets Hus som kör ungdomsdisco mer eller mindre varje vecka, höst, vinter och vår.

Då vi diskuterade krisen med några Folkets Hus & Parker då när detta inträffade, hade många av deras anställda barn i denna åldersgrupp och dessa konstaterade att TV spelen fick ungdomarna att göra annat. Sedan avlöstes TV spelen av datorer mm.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 20:50
Ort: kopparberg/nora

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Magnus Nilsson »

Skulle säga att bingolotto var en stor bov, föreningar som anordnade många tillställningar fick en annan inkomstkälla och behövde inte anordna disco, man kunde tvinga ungarna att sälja flera lotter i veckan.... En av orsakerna som tog en stor del av den marknadenjag hade i mitten av 90-talet...

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Kan ju vara så enkelt att publiken tyckte Enough is enough...Eran var ju trots allt under en längre
tid och på slutet så blev det lite rundgång på ställerna...
Och då skall det inte mycket till innan något annat tar över...

Sen om det är utanför branchen eller en ny musik våg som inte passade dj,s som kom, det kan man dividera
i evigheter om..

Men för många av oss så förändrades ingenting...bara ny marknad, nya apisar, ny inriktning..
Från Folkpark till Företag...

lev å må därute
häls riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Tony Rosendahl »

Rolf Sirak skrev:Men för många av oss så förändrades ingenting...bara ny marknad, nya apisar, ny inriktning..
Från Folkpark till Företag...
Sant, men jag personligen tycker att det är bra mycket roligare att spela på ungdomsdiscon än företagsspelningar.
Spelar numera mest på 30-, 40- och 50-årskalas, bröllop osv, men inget går upp emot ungdosmspelningarna i stil med de man gjorde på 80-talet!

Därför har också inriktningen blivit mer att hyra ut prylar istället för att spela själv så mycket.

Som sagt, ny marknad, ny inriktning, men inte alls lika skoj som förr.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Torsten Endrell »

Henrik Kjellman skrev:Finns det någon bra modell nu som kan mäta sig med 1200 :an ?

Mvh
Henrik Kjellman

Många! Vestax gjorde en hel del modeller som var tekniskt bättre men i mina ögon sjukligt fula, numark har också gjort en del bra men i mitt tycke anskrämligt fult. Finns säkert fler med. Technics gjorde ju modeller av 1200/1210 upp till mk5 som även dem var/är bättre än mk2:an.

Men det är fortfarande mk2 som är legendarisk...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Per Johanson »

Leif Baltazars skrev:
Per Johanson skrev:Ja fast att skylla på TV-spel tror jag inte på. Momsen tror jag är närmare sanningen, hela Folk Parkssvängen dog ju på kort tid, och med dem försvann också dessa cirkusar då det inte fanns någon plats för dessa kolosser.

Sen kom stadsfesterna och avslagen mellanöl i plastglas på stadens torg en gång per år med snar konkurs som följd. Samtidigt dök de så kallade coverbanden upp på stadshotellen. Alltså coverband bestående av en eller två personer med hemska midibakgrunder och vidriga versioner av sönderspelade låter.
Per: Tror inte att vi pratar om samma sak. Mobildiscona hade ingen känning av konkurrens av stadshotell och coverband.

När det gällde mobildisco i parkerna så var det oftast för åldersgruppen 15 - 18 år som vi mobiljockeys jobbade, därför så var det TV spelen som var boven i dramat. Några stadsfester en sommar påverkar inte t ex ett Folkets Hus som kör ungdomsdisco mer eller mindre varje vecka, höst, vinter och vår.

Då vi diskuterade krisen med några Folkets Hus & Parker då när detta inträffade, hade många av deras anställda barn i denna åldersgrupp och dessa konstaterade att TV spelen fick ungdomarna att göra annat. Sedan avlöstes TV spelen av datorer mm.
Kan inte se att jag hävdade att stadshotellen hade något med mobildiscona att göra, bara ett konstaterande från min sida att folkparkerna inte klarade av momssmällen. En efter en la ner på kort tid och då fanns marknaden för mobilcirkusarna inte kvar heller. Tror inte en sekund på att 15-18 åringarna helt plötsligt blev betagna av tv-spel i slutet av 80-talet. De söp lika friskt som alldeles innan (och för den del efter) men hängde på stan i stället för att vara på folkparkerna.

Resten av mitt inlägg var mer ett beklagande över den kulturella istid som infann sig efter folkparksdöden och som jag (150 musikfria drogfestivaler senare) fortfarande saknar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Börje Svenzon »

Vilket "fynd" jag hittade på Blocket. :) Går bort för "bara" 5K. :lol:

//B.
Bilagor
1158389319.jpg

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

En riktig go låda Börje...

Gillar Hella 100 switcharna på mixern. Förmodar att dom 2 nedre är
direkt start till spelarna, på min gam låda var det 220v ut direkt på
switcharna o kickade igång mina Gerrard remdrivna...Nu pratar
vi startsträcka på maxi singlarna...

Men en pärla har du hittat...

Lev å må
Häls Riffo

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej!

Kolla länken! Det här skulle man ha haft 1987 !!
http://www.blocket.se/ystad/Stor_JBL_lj ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster