CDM-SA/T 150W vs. 250W ELC halogen

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

CDM-SA/T 150W vs. 250W ELC halogen

Inlägg av Kim Toivanen »

Hur mycket starkare är en CDM-SA/T 150W urladdningslampa, jämfört mot en 250W ELC Halogen? Någon som har en uppfattning?
-+> www.ell.nu <+-

Joakim Lundgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 10:54
Kontakt:

Inlägg av Joakim Lundgren »

Jag skulle tro att en ELC 24V/250 (50-timmars versionen) har ett ljusutbyte på ~7-8000 lumen

En CDM-SA/T 150 ligger på 12900 lumen.

Det skiljer givetvis en del i färgtemperatur också 3400K (ELC) mot 4200K (CDM-SA/T)

Jämför man sedan brinntimmar kontra lampkostnad blir inte valet av ljuskälla svårt enligt mig :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Sedan beror det ju lite på i vilka effekter lampan sitter, hur bra optiken är, ta Geni Spyro tex som är en moonflowereffekt med vanlig ELC lampa, det är ett jäkla drag i den för att vara ELC.

Oftast finns det väl speccat i databladet vad det tillsist är för ljusstyrka som kommer ut ur effekten, fast den infon saknas nog på enklare effekter när jag tänker efter...

Kostnaden för urladdningslampor är alltid tråkig att ta när den väl kommer, men räknar man brinntimmar och ljusstyrka så blir det ju (oftast) billigare i längden.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Jämför man Exercet med 100W EFP mot Geni Spyro med 250W ELC så tror man knappt det är sant. Ser nästan ut som JB Systems budgetarmatur har starkare lampa!

En CDM-T lampa från Philips (6000h) kostar väl knappt dubbelt mot en 500h ELC så man räknar snabbt hem de pengarna. Oftast kostar dock själva effekten något mer så man får se till totalkostnaden. Beror ju mycket på om man tänkt köra effekten 2 ggr per månad eller 3 kvällar i veckan!
Martin / Optisound

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster