Plötsligt blev det tyst.
-
Jakob Nilsson
- PAR-36

- Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Plötsligt blev det tyst.
Stog och vände skivor i lördags natt och plötsligt blev det tyst. Riggen som bestod av en Denon6000 och Pioneer mixer och Nexo ps10 pa.
Först trodde jag att den var nåt fel med cd´n, men så såg jag att mixern gav utslag på att det lät.
När jag startade om steget till ps10orna kom ljudet igen. Vad beror detta på??? En hyffsat ny Nexo rigg borde ju inte bli tyst så där.
/Jakob
Först trodde jag att den var nåt fel med cd´n, men så såg jag att mixern gav utslag på att det lät.
När jag startade om steget till ps10orna kom ljudet igen. Vad beror detta på??? En hyffsat ny Nexo rigg borde ju inte bli tyst så där.
/Jakob
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
Var det några dioder som lyste på slutsteget så det över huvudtaget indikerade att det var på... Som Jocke säger så kan det ju mycket väl stämma, men brukar inte det finnas en diod som säger att steget gått i protect?
Tycker det borde sitta ett vettigt steg som har sådana indikatorer om det nu är nexo lådor det driver.
Tycker det borde sitta ett vettigt steg som har sådana indikatorer om det nu är nexo lådor det driver.
Johnny Andersson
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64

Gustaf: En varm talspole borde väl ha högre impedans? Termisk kompression skulle kunna ha en liknande effekt dock.
Vi hade problem med ett bassteg som ibland tvärdog, men kom igång igen när det fick vila ett tag. Visade sig att det var en lödning i nätdelen som var kass - sen funkade det fint igen!
Jakob: Vi behöver nog en bättre felbild för att kunna ge ett bra svar!
Vi hade problem med ett bassteg som ibland tvärdog, men kom igång igen när det fick vila ett tag. Visade sig att det var en lödning i nätdelen som var kass - sen funkade det fint igen!
Jakob: Vi behöver nog en bättre felbild för att kunna ge ett bra svar!
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
No no no.....Inte en chans!!!Gustaf Tydén skrev:Det kan även vara lådorna som blivit överhettade. När elementen blir riktigt varma så ändras impedansen och då kan steget säga ifrån och gå i protect.
En spole kan aldrig få sådan skillnad å för den delen så skulle impedansen öka. OM det skulle kunna bli så.
Enda gången spolen skulle ändra impedansen skulle vara vid en kortis.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

Har jag sagt att den skulle sjunka? Har råkat ut för et dock inte på några PA prylar men därimot på ett par jamo högtalare jag pinade som disco lådor för sisådär 10 år sedan jag felsökte och felsökte tills jag fick tipset om att det kanske inte var steget som blev överhettat och så började jag kika och det stämde när spolarna blev på tok för varma så stälde sig steget i protect.
Men tydligen är det fysikaliskt omöjligt så då får du prova den teorin i smyg så ingen annan ser det!
Men tydligen är det fysikaliskt omöjligt så då får du prova den teorin i smyg så ingen annan ser det!
-
Gunnar Klintberg
- PAR-30

- Kontakt:
Jakob,
Var det ute på skaris du spelade i lördags med Mogges rigg?
Jag har kört med hans PS10 riggar många gånger och det har aldrig hänt mig.
Du hade inte koll på steget om det låg och klippte ( nu är det väl inte sant att steget klippte eftersom det är Nexo steget med inbyggd processor, så det är väl så att processorn börjar klippa som dioderna indikerar)? (Jag tror det först är en guldiod och sedan blir det en röd diod)
Men ha som regel att slå en koll på stegen emellanåt och om processorn börjar klippa så sänk volymen!!
Jag har kört på skaris för ca 200 pers på en vårbal för småkids med en PS10 rigg och spelade nyare dansmusik, då började processorn blinka rött några gånger, och då var det bara att sänka.
Har du nämnt detta för Mogge eller Danne så de vet att steget la av? Så vi kan börja undersöka det om det händer igen för någon av oss som kör med hans utrustning.
/Gugge
Du hade inte koll på steget om det låg och klippte ( nu är det väl inte sant att steget klippte eftersom det är Nexo steget med inbyggd processor, så det är väl så att processorn börjar klippa som dioderna indikerar)? (Jag tror det först är en guldiod och sedan blir det en röd diod)
Men ha som regel att slå en koll på stegen emellanåt och om processorn börjar klippa så sänk volymen!!
Jag har kört på skaris för ca 200 pers på en vårbal för småkids med en PS10 rigg och spelade nyare dansmusik, då började processorn blinka rött några gånger, och då var det bara att sänka.
Har du nämnt detta för Mogge eller Danne så de vet att steget la av? Så vi kan börja undersöka det om det händer igen för någon av oss som kör med hans utrustning.
/Gugge
- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

-
Jakob Nilsson
- PAR-36

- Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Gunnar Klintberg skrev:Jakob,
- Stämmer bra det!
- Inte mig heller förut. En snabb omstart av steget räckte (bara trycka av och på igen). Sen kunde jag pumpa på som vanligt igen.
- Det var en bröllopsspelning, så jag spelade inte speciellt högt. Mätarna på mixern var aldrig uppe på rött.
- Har spelat betydligt högre och under längre tid på samma rigg, aldrig haft problem med det!
- Dt brukar vara Pelle Ståhl som bokar mig. Jag har försökt ringa honom hela veckan, utan resultat.
/Gugge
-
Gunnar Klintberg
- PAR-30

- Kontakt:
Om du vet så kan man ställa utnivån på Pioneer mixern bakpå, kan vara den som varit pådragen till max, därav att du inte såg att du spelade så högt på mixern. Men ha alltid som regel att kolla på stegen i mellan åt när du jobbar för att se om något blinkar rött.
Nu vet jag att sist jag spelade på skaris så stod steget på sidan och en vit duk som skymde delar av fronten så man inte såg det. Vanliga fall så brukar vi ha steget under mixer bänken eller ha skivorna på den för att få rätt höjd.
Jag pratade med Pelle i går, så han är hemma nu. Jag kan nämna detta för honom när jag åker över till honom i veckan/helgen.
/Gugge
Nu vet jag att sist jag spelade på skaris så stod steget på sidan och en vit duk som skymde delar av fronten så man inte såg det. Vanliga fall så brukar vi ha steget under mixer bänken eller ha skivorna på den för att få rätt höjd.
Jag pratade med Pelle i går, så han är hemma nu. Jag kan nämna detta för honom när jag åker över till honom i veckan/helgen.
/Gugge
-
Bosse Ericson
- PAR-20

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Nicke Löfgren skrev:No no no.....Inte en chans!!!Gustaf Tydén skrev:Det kan även vara lådorna som blivit överhettade. När elementen blir riktigt varma så ändras impedansen och då kan steget säga ifrån och gå i protect.
En spole kan aldrig få sådan skillnad å för den delen så skulle impedansen öka. OM det skulle kunna bli så.
Enda gången spolen skulle ändra impedansen skulle vara vid en kortis.
Nu är du ute och cyklar lite Nicke. Det är klart att en spole ändrar impedans när den blir varm. Värmekompression är något alla högtalare med talspole lider av. Du kan utan problem tappa 6-9 dB av att spolen blir varm, impedansen ökar och du därmed får ut mindre effekt från steget.
Detta kan faktiskt göra att ljudnivån sjunker väldigt märkbart när du pressar högtalaren för att få ut mer. Om man i det läget istället backar lite så kan man höra att nivån ganska fort återkommer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64

Av precis den anledningen som Hasse skriver. Du spelar halvstarkt (alternativt har ett baselement med dålig avkylning, eller dålig konstruktion på annat sätt), du tappar verkningsgrad på elementet, spelar starkare och vinner inte speciellt mycket, men ditt steg går varmt.David G. Åhman skrev:varför skulle steget gå i protect för att högtalarens impedans ökar?
Finns mycket läsning i ämnet om man söker på internet.
-
Jakob Nilsson
- PAR-36

Jag ska kolla utnivåkontrollen nästa gång jag spelar. Det som jag tycker är märkligt är ju det att jag spelade ganska tyst.Gunnar Klintberg skrev:Om du vet så kan man ställa utnivån på Pioneer mixern bakpå, kan vara den som varit pådragen till max, därav att du inte såg att du spelade så högt på mixern. Men ha alltid som regel att kolla på stegen i mellan åt när du jobbar för att se om något blinkar rött.
/Gugge
Jag ska prova att ringa Pelle igen, annars får du gärna nämna det för honom och gärna be honom att ringa mig.
/jakob
-
David G. Åhman
- PAR-36

Ok visst. Om man räknar med lite skit bakom spakarna så kanske det stämmer.David Wennberg skrev:Av precis den anledningen som Hasse skriver. Du spelar halvstarkt (alternativt har ett baselement med dålig avkylning, eller dålig konstruktion på annat sätt), du tappar verkningsgrad på elementet, spelar starkare och vinner inte speciellt mycket, men ditt steg går varmt.David G. Åhman skrev:varför skulle steget gå i protect för att högtalarens impedans ökar?
Finns mycket läsning i ämnet om man söker på internet.
Däremot är det ju ingen last för steget, lika mycket mindre som det låter om grejerna lika mycket mindre ström behöver steget skyffla ut. Jag vet inte om jag sett något slutsteg som stänger av sig för att det blir för hög spänning på utgångarna.. det börjar väl bara clippa då? Fast nu är jag ute på tunn is, ligger inte så mycket forskning bakom det jag skriver nu..
- David Wennberg
- PAR-64

Nä alltså, det är ju det som är grejen. Du matar rätt mycket effekt in i elementet, talspolen blir varm och effektiviteten sänks. Jag vet inte riktigt varför effektiviteten sänks, men det fungerar väl på ungefär samma sätt som att en kall dator fungerar bättreDavid G. Åhman skrev:lika mycket mindre som det låter om grejerna lika mycket mindre ström behöver steget skyffla ut.
Det är därför det är bra att köpa basar med rejäla kylflänsar på baksidan, eller någon liknande lösning för att kyla basen, alternativt att basen i sig är mindre känslig för termisk kompression!
-
David G. Åhman
- PAR-36

Det man matar in är ju egentligen spänning, och när resistansen i talspolen ökar pga temperaturen minskar ju strömmen och således effekten. Därför tycker jag steget inte borde slå ifrån, eftersom det ju om något blir "enklare" för steget.David Wennberg skrev:Nä alltså, det är ju det som är grejen. Du matar rätt mycket effekt in i elementet, talspolen blir varm och effektiviteten sänks. Jag vet inte riktigt varför effektiviteten sänks, men det fungerar väl på ungefär samma sätt som att en kall dator fungerar bättreDavid G. Åhman skrev:lika mycket mindre som det låter om grejerna lika mycket mindre ström behöver steget skyffla ut.Alltså matar du ut mer effekt, men får inte ut lika mycket ljudtryck av det.