Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Adam Fresk »

Jag är helt grön på området kompakta WiFi-baserade mixers. Det blir ju mer och mer denna typ av lösning många använder som standard, åtminstone i mindre sammanhang (vilket oftast är det format där jag är verksam).

Jag funderar dock på det eventuellt vanskliga i frånvaron av fysiska reglar, samt att helt lägga säkerheten i händerna på ett WiFi-nätverk. Det kan vara för att jag är ett "blåbär", men det känns lixom svajigt, per definition. Och att ha en separat router att skramla runt med...blä...

Vad händer om nätverket börjar krångla? Då har man ingenting fysiskt att trycka på eller dra i. Mixern reduceras till en överdimensionerad, flerkanalig DI-låda...?

Eller om man får rundgång och måste eliminera den sekundsnabbt...ska man då förlita sig på fippliga fingrar över en liten plottrig iPad-skärm, som man dessutom kanske måste bläddra till rätt sida i? Att inte ha fysiska knappar och reglar framför sig som man kvickt och idiotsäkert kan trycka på eller dra ner...

Förstår ni hur jag menar?

Finns det någon som har några tips? Eller evetuellt kan lugna mina hjärnspöken med kunnig klokskap?

Tack på förhand!

/Adam

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Fredrik Becker »

Ha en dator ansluten till mixern med nätverkskabel.
Kolla upp vad för andra nätverk som finns i den berörda lokalen.
Eq:a monitorer och pa innan gig så du kan spela starkt utan rundgång.

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Beror kanske på vad man håller på med men själva mixningen och så tycker jag fungerar bra. Och man kan kanske ha flera plattor/skärmar igång som visar olika saker så man slipper bläddra så mycket.

Men 2,4 GHz är i stort sett bara att glömma om man inte får all publik att stänga av sina telefoner. Man kan t ex vara på ett område där inget annat nätverk finns och allt fungerar perfekt under soundcheck. Sen när publiken kommer blir det helt omöjligt att kommunicera med mixern. Det beror på alla telefoner som hör nätverket och försöker annonsera att dom finns inom dess räckvidd. Och är dom många blir det ett jäkla kacklande på kanalen som tar upp all bandbredd.

Det här har hittills löst sig för mig då jag använt 5 GHz istället men frågan hur länge det fungerar? Fler och fler telefoner får ju duobands-WiFi så jag misstänker att vi är på väg mot samma problematik där också. Några erfarenheter av detta från övriga?

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Krister Uddén »

Självklart så är det inte lika "säkert" som att ha analog mixer med fysiska kontroller.
Vad är det du vill uppnå?
Om du bara vill ha liten packning, så kan ju en padda med nätverkskabel vara en idé som passar dig.
Då får du en fast mixplatsen, men den är mindre och smidigare att åka med.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker Midas MR12/MR18/M32C tillsammans med Nowsonic Stage Router är tillräckligt stabila och snabbjobbade för vissa gig. Med 3e parts Android-appen. iOS-appen är hemsk.

För gig där det krävs mer stabilitet och snabbare justering... väljer jag en annan lösning.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Anton Stjärnbrandt skrev:Jag tycker Midas MR12/MR18/M32C tillsammans med Nowsonic Stage Router är tillräckligt stabila och snabbjobbade för vissa gig. Med 3e parts Android-appen. iOS-appen är hemsk.

För gig där det krävs mer stabilitet och snabbare justering... väljer jag en annan lösning.
Nyfiken, vilken är 3e parts appen :D

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Krister Uddén »

Nicke Löfgren skrev: Nyfiken, vilken är 3e parts appen :D
Jag använder "mixing station pro"
För x32 och xr12, xr16
Antar den snurrar på Midas serie också.
Smidigt med liten show alla rätta knappar på en sida.
Kör även backtracks för mindre musikteater och show på inbyggda musik spelaren.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Ja precis, Mixing Station är The shit :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack :D :D Ska kolla in den

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Finns den för Ipad oxo?
Hittar inte "pro"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hittade :D :D :D

Vad får man man köper?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder Mixingstation och den finns tillgänglig för nerladdning på midas sida
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Adam Fresk »

De kanske främsta skälen till att jag överväger en trådlös kompaktmixer är dels det smidiga fysiska formatet eftersom det blir mer lättroddat, men också möjligheten att styra ljudet utifrån salen utan multikablar m.m.

När jag gigar själv är det oftast med en trubadurduo inkl backing tracks eller med ett band med standardsättning (trummor, bas, gitarr, keyboard). Men jag jobbar också på en skola där jag brukar ansvara för musik- och ljudbiten på talangjakt, avslutningar etc. Det är kanske i det senare scenariot som behovet av att styra ljudet utifrån salen är som störst. Då är det dock också som mest rundgångskänsligt, med barnkörer som sjunger otroligt svagt som ska mikas upp med hjälp av kondensatormikrofoner, samtidigt som det behöver höras bra på scenen.

En padda utan fysiska reglar, med virtuella sidor att bläddra bland när man snabbt ska muta/dra ner en kanal, i kombination med en inte helt tillförligtlig nätverkslösning känns helt enkelt (som sagt) lite vanskligt. Och när man är ute och covergigar på brötiga ställen med öl m.m. i omlopp känns det inte heller helt hundra att vara hänvisad till en touchscreen... Jag använder dessutom redan min padda och dator till annat, så då skulle jag behöva ytterligare en eller ett par paddor. Det blir plottrigt...

Å andra sidan igen, så ÄR det ju smidigt med en kompakt mixer. Man får många funktioner och möjligheter med blygsam budget o.s.v., medan multikablar, DI-boxar och annat som behövs till min befintliga gamla Yamaha 01v blir ett litet h... att släpa runt på...

Finns det inga hyfsade, moderna, kompakta digitalmixrar *med* reglar inom *ungefär* samma prissegment...?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Bengt Norling »

Kan man spela upp media från ett USB på MR18? På MR12 går det.
Jäkligt smidigt via Mixingstation.

Funkar mixingstation med soundcrafts ui24?

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Peter Widell »

Adam Fresk skrev: Finns det inga hyfsade, moderna, kompakta digitalmixrar *med* reglar inom *ungefär* samma prissegment...?
Jag tycker att Soundcraft Expression är väldigt prisvärd och trevlig att jobba med. Den rullar bra via padda också vid behov. Inte riktigt samma prissegment men Ex1 (14 kanalreglar och 19" bred) går nog att hitta för under 10k.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Krister Uddén »

Bengt Norling skrev:Kan man spela upp media från ett USB på MR18? På MR12 går det.
Jäkligt smidigt via Mixingstation.

Funkar mixingstation med soundcrafts ui24?
M18 har usb Interface till dator och ingen inbyggd spelar/recorder.
Så då är det m12 som gäller.
Eller gå "ner " till behringer xr16 8 xlr in. Eller x32 för både usb mot dator och egen musikspelare.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Krister Uddén »

Peter Widell skrev:
Adam Fresk skrev: Finns det inga hyfsade, moderna, kompakta digitalmixrar *med* reglar inom *ungefär* samma prissegment...?
Jag tycker att Soundcraft Expression är väldigt prisvärd och trevlig att jobba med. Den rullar bra via padda också vid behov. Inte riktigt samma prissegment men Ex1 (14 kanalreglar och 19" bred) går nog att hitta för under 10k.
Behringer x32 compact är nog det jag skulle rekommendera för prisvärdhet med reglar. Men då är det ju ca 15 000 med moms.
Den fungerar med padda också.så du har valfriheten.

På tal om stök med drinkar vid mixplats.
I somras gjorde jag ett mindre gigg med xr16 mixer styrd med padda.
Stig ute i publik när en gäst råkade hälla ett glas vin rakt över min padda.
Snabbt torka av display och jobba vidare. Telefonen i fickan som reserv. Inte så många mixers med reglar som klarar ett glas vin över mixern...

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag gjorde ett gig utomhus med en fiol och backtracks. Riggen var tvungen att klara regn... MR12 fick bli lösningen. Mixer, Stagerouter och slutsteg case i en soppåse och ett vattentätt fodral till iPaden. Backtracks på ett usb-minne.
Riktigt smidigt 8)

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Adam Fresk »

Hoppas inte att denna tråd är död än...

Jag har släppt tanken på kompaktmixer utan reglar och är nu mer inne på något i stil med Behringer X32 Compact, eller kanske ännu hellre Producer, utifrån det något lägre priset och det smidigare formatet. Jag vet att Producer saknar vissa funktioner som Compact har, men jag tror inte att det är funktioner som jag i nuläget skulle sakna. Dessutom är smidigheten i format värd mycket för mig. Plus, igen, att jag sparar ett par tusenlappar.

Vad jag klurar på är monitorsystemet P16, vilket verkar ha grymma fördelar (med t.ex. separat EQ på alla kanaler för varje enskilt monitorsystem) men också, vad det verkar, nackdelar som nästan förefaller vara dealbreakers.

Det funkar ju *bara* trådbundet och dessutom med en vanlig, fipplig nätverkskoppling (d.v.s. INTE Rj45/Cat5 eller vad det heter, med en stabil, låsbart XLR-typ-hölje runtom), som det ser ut?? Känns inte genomtänkt alls? Säg att man har mixern ute på golvet med tekniker. Då ska man alltså dra en 20-30 meter lång, vanlig nätverkskabel med vanlig nätverkskontakt till scenen för att kunna använda P16-monitorsystemet? Och sedan koppla vidare med vanliga nätverkskablar kors och tvärs över scenen till alla bandmedlemmar...? Det kan väl aldrig vara nån hållbar lösning? Hur tänkte de där, liksom?? Varför har man inte använt Rj45-kontakt!? Verkar helt obegripligt konstigt i mina ögon...

I övrigt verkar ju Behringers X32-serie generellt vara väldigt populär och alla modellerna har toppbetyg överallt...

Har jag missat nåt med P16-systemet? Finns det specialkablar som funkar live?

Nåt bättre alternativ till X32-serien annars, med samma kvalitet och i ungefär samma prisklass?

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa, kompakta WiFi-mixers...?

Inlägg av Krister Uddén »

Adam Fresk skrev:Hoppas inte att denna tråd är död än...

Jag har släppt tanken på kompaktmixer utan reglar och är nu mer inne på något i stil med Behringer X32 Compact, eller kanske ännu hellre Producer, utifrån det något lägre priset och det smidigare formatet. Jag vet att Producer saknar vissa funktioner som Compact har, men jag tror inte att det är funktioner som jag i nuläget skulle sakna. Dessutom är smidigheten i format värd mycket för mig. Plus, igen, att jag sparar ett par tusenlappar.
OM du tänker köra mixer med fler än 8 input så är producer avsaknad av små displayer vid regeln rätt irriterande.
men om du är ute efter att spara pengar så har jag en X32 Producer som kanske är till salu efter nyår.
(Har lovat bort den, men inväntar svar.)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster