Vilken laser-styrning är bäst?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Tjenare
Letar efter en lämplig styrning till mina lasrar. Det är 2 st RGB-amimationslasrar
Man kan ju styra dom med DMX vilket jag gjort alla gånger hittils, men sen såg jag att det finns något som heter ILDA, som det finns ingång för på mina lasrar.
ILDA är om jag förstår det rätt en programvara man har i datorn
Så vilken styrning är bäst, ILDA eller DMX? Jag vill kunna ha musikstyrning, vet att det går med DMX, men går det med ILDA osså?

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Pelle Widell »

Har din laser stöd för fb4?

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Ingen aning...
Beamz LS-1W heter lasern

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Eftersom du inte har koll på ILDA så känns frågan relevant om du har koll på hur du använder lasern säkert, att du kan orsaka ögonskador på publiken och att du är nödgad att ha tillstånd från SSM. Brott mot bestämmelsen kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Säkethet med laser är jag införstådd med och har stora säkerhetsmarginaler. Håller mig strikt till 3m regeln och avstår helt från publikscanning.

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Gott så, då finns du med på listan också får jag hoppas.
http://www.optrad.se/dashboard" onclick="window.open(this.href);return false;

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Den där tillstånds-biten hade jag dock ingen aning om, har lasrat runt med den där manicken oräkneliga gånger o vid en större grej ute så var polisen på plats å ingen sa nåt...
Själv tycker jag ju att så länge man håller sig till strikta säkerhetsföreskrifter vilket jag gjort så är det ok, det är ju säkerheten som är viktigast av allt

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Kollade den där listan å det typ bara 10 procent av alla jag vet har laser. Men som sagt, så länge man är rigorös med säkerheten borde det va ok

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Har inget emot din åsikt i frågan, och ingen anledning att tvivla på ditt säkerhetstänk, men nu råkar det vara lagstadgat att det behövs ett tillstånd för att använda laser för underhållning/reklam i Sverige. Polisen har inte koll, det är strålskyddsmyndigheten som utför kontroller och är kärande i brott mot strålskyddslagen. Jag garanterar att det är en myndighet som har internet på kontoret, så det är nog att rekommendera att du skaffar tillstånd nu när du skrivit i den här tråden att du använder laser för underhållning och saknar tillstånd.

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Pehr Larsson »

Theodor Ranebo skrev:Tjenare
Letar efter en lämplig styrning till mina lasrar. Det är 2 st RGB-amimationslasrar
Man kan ju styra dom med DMX vilket jag gjort alla gånger hittils, men sen såg jag att det finns något som heter ILDA, som det finns ingång för på mina lasrar.
ILDA är om jag förstår det rätt en programvara man har i datorn
Så vilken styrning är bäst, ILDA eller DMX? Jag vill kunna ha musikstyrning, vet att det går med DMX, men går det med ILDA osså?
Glöm DMX, kör ILDA och en ny värld kommer att öppna sig med dina lasrar. :D
Ett prisvärt startalternativ är "Pangolin QuickShow 3.0". Du kommer inte bli besviken.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Ja, får kolla upp det. Undra om dom som annonserar ut lasrar på Blocket får skit för det?
Man kan ju annars hävda EU-lagar som inte är lika hårda.
Men är inte sån där tillstånds-skit arrangörens ansvar?

Skitbra, ska kolla upp det programmet

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nu är ju det här lite OT...
Men jag anser att den där tillstånds-grejen för laser är helt åt helvete och ger inte högre lasersäkerhet, vilket definitivt skulle behövas. Jag förstår ju så klart att SSM tänker som dom gör, men priset för tillstånden är helt absurda. Hade dom bara kostat 100 kr, att nån gubbe kom o kollade så allt var säkert skulle säkerheten öka markant.
Att tillstånden är så otroligt dyra gör bara att de flesta skiter i det. Och många utav dessa vet inte riskerna med laser och hur man handskas med den på ett säkert sätt. Kolla bara den bifogade listan o jämför den med hur många lasrar som säljs.
Istället anser jag att man i högre grad bör belysa riskerna med laser och ha ordentliga säkerhetsföreskrifter när man köper själva lasern, och varför inte också på själva apparaten. Bland annat skriva ut 3m-regeln. När man köper en laser idag så står det inte ett skit om risker och säkerhet... Bara man kollar på vilken nattklubbsbild som helst så ser man lasrar som skjuter folk rätt i skallen. Gillar för övrigt heller inte att publikscanning är tillåtet då det medför onödiga risker... Nä, håll er till 3m regeln så kommer ingen till skada
Så satsa istället på att varna folk om risker med laser och informera om hur man använder laser på ett säkert sätt. Istället för dyra tillstånd som folk bara skiter i. Det är ju för satan billigare att få böter för 1 av 100 ggr man använt laser utan tillstånd. Vi behöver betydligt högre lasersäkerhet!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

SSM övervägde att ersätta tillståndsplikten med en anmälningsplikt i den nya strålskyddsförordningen men jag tror det rann ut i sanden...

Om du har synpunkter på hur det ser ut i dag så föreslår jag att du ringer och pratar med dem.

Jag tycker du kommer billigt undan, ska du transportera kärnavfall kostar tillståndet 80 000 och ska du bygga en kärnkraftsreaktor får du satsa 100 000 000 :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Theodor Ranebo skrev:Nu är ju det här lite OT...
Men jag anser att den där tillstånds-grejen för laser är helt åt helvete och ger inte högre lasersäkerhet, vilket definitivt skulle behövas. Jag förstår ju så klart att SSM tänker som dom gör, men priset för tillstånden är helt absurda. Hade dom bara kostat 100 kr, att nån gubbe kom o kollade så allt var säkert skulle säkerheten öka markant.
Att tillstånden är så otroligt dyra gör bara att de flesta skiter i det. Och många utav dessa vet inte riskerna med laser och hur man handskas med den på ett säkert sätt. Kolla bara den bifogade listan o jämför den med hur många lasrar som säljs.
Istället anser jag att man i högre grad bör belysa riskerna med laser och ha ordentliga säkerhetsföreskrifter när man köper själva lasern, och varför inte också på själva apparaten. Bland annat skriva ut 3m-regeln. När man köper en laser idag så står det inte ett skit om risker och säkerhet... Bara man kollar på vilken nattklubbsbild som helst så ser man lasrar som skjuter folk rätt i skallen. Gillar för övrigt heller inte att publikscanning är tillåtet då det medför onödiga risker... Nä, håll er till 3m regeln så kommer ingen till skada
Så satsa istället på att varna folk om risker med laser och informera om hur man använder laser på ett säkert sätt. Istället för dyra tillstånd som folk bara skiter i. Det är ju för satan billigare att få böter för 1 av 100 ggr man använt laser utan tillstånd. Vi behöver betydligt högre lasersäkerhet!
Är det inte lite naivt att tro att en myndighet skulle hålla på med en tillståndshantering för 100:- och då dessutom skicka ut en gubbe till dig?
Menar du att de svenska återförsäljarna av svenskbyggda lasrar inte upplyser dig om riskerna?

Ska man arbeta med en produkt som kräver ett tillstånd så är det väl inte helt orimligt att man skaffar det tillståndet? alternativt struntar i att köra laser.

Jag skulle helst helst hoppa över en flygresa med en pilot som inte har flygcertifikat. Även om hen tar det lugnt och flyger sakta nära marken.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

jo men det var bara ett exempel på nåt som skulle vara en utopi, alltså nåt som aldrig skulle kunna hända
Se hur få som har tillstånd, och detta beror troligtvis på dom höga kostnaderna.
Och ja, jag tycker det informeras alltför dåligt om risker med laser. Och du nämner bara svenska återförsäljare, de flesta lasrar beställs troligen på nätet. Och även de svenska tycker jag haft svajig information om risker och säker användning

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Du kan väl inte på fullt allvar jämföra flygcert med lasertillstånd?? Lasertillstånd handlar ju i sin grund om att ingen ska få laserstrålning i ögat, flygning innebär ju mycket fler risker..
Då skulle man ju haft tillståndsplikt på samma sätt för nyårsfyrverkerier, folk skadas ju rejält och ibland avlider på grund av det...

Nä, för såna lasrar anser jag att anmälningsplikt vore bättre. Förstår såklart att starka laserpekare kräver tillstånd, dom orsakar ju betydligt fler och allvarligare skador.
Men ska informera berörda arrangörer om lasertillståndet. Egentligen är ju jag fel person att gnälla då det är dom som får betala skiten.

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Theodor Ranebo skrev:Du kan väl inte på fullt allvar jämföra flygcert med lasertillstånd?? Lasertillstånd handlar ju i sin grund om att ingen ska få laserstrålning i ögat, flygning innebär ju mycket fler risker..
Då skulle man ju haft tillståndsplikt på samma sätt för nyårsfyrverkerier, folk skadas ju rejält och ibland avlider på grund av det...

Nä, för såna lasrar anser jag att anmälningsplikt vore bättre. Förstår såklart att starka laserpekare kräver tillstånd, dom orsakar ju betydligt fler och allvarligare skador.
Men ska informera berörda arrangörer om lasertillståndet. Egentligen är ju jag fel person att gnälla då det är dom som får betala skiten.
Måste nog försvara Christoffer lite, eftersom det i Grund och Botten, som du pratar om, att det handlar om att inte utsätta människor för risk. Om man inte vet hur man skall hantera en laser, så ska man inte hantera den. Samma sak gäller flygning som Christoffer tog som exempel.
Även med en laser mellan 5-50mw, kan du absolut göra skador på synen. Över 50mw, är det en direkt skada för ögat att titta in i strålen. Men varsågod, testa du om du inte tror mig.

Jag hanterar lasrar som är upp till 4W, vilket medför att jag kan med en fokuserad stråle tända en cigg på 5m avstånd.
Dessa används mest till uthyrning då jag inte själv orkar hålla på med tillstånd, eller att om något skulle gå fel, så kan det bli rätt dryga böter, samt att ryktet i branschen skadas rejält vid ett fel.

Glöm inte säkerhetskretsarna, även på lasrar med mindre mw, skall det finnas en säkerhetskrets ifall något händer (Lampan trillar ner, byter position eller liknande.) En bra tumregel kring laser är, att om det KAN hända något, säkra det. Sedan tycker jag att mekaniska spärrar är bra att använda sig av, så att laserstrålen inte kan gå nedanför en viss gräns, det har hänt att DMX och även ILDA kan skicka felsignaler.

Som svar på din fråga, Pangolin är ett bra program att börja med. Inte särkilt kostsamt, och det gör det mesta.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vilken laser-styrning är bäst?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Ja men flygning och även bilkörning är betydligt mer komplicerat. Och fler olyckor kan hända ofta med dödlig utgång
Har som sagt alltid hanterat mina lasrar med högsta säkerhet, har man set kan ju inget hända vare sig tillstånd eller ej
Har informerat arrangörer nu, och de står för tillstånden

Har alltid haft mina lasrar dubbelt säkrade och haft fysiskt strålskydd så lasern aldrig går under 3m

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster