Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Robert Hillbom »

Här är tråden för oss som vill minnas den gamla goda tiden då Rollingboxar, Lunarbollar, Tefat och Pinspots var saker man hittade i de mobila discotrossarna. Likaså skulle ljudanläggningen helst innehålla så många lådor som möjligt... Desstå fler lådor - Desstå häftigare !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ha ha ha...jo det där med lådorna känner man ju igen. Vi gjorde en skolföreställning där vi släpade dit alla högtalare vi hade plus lite som vi hittade i några repsalar till vår lilla aula på skolan. Problemet vi hade var att vi inte hade steg så det räckte så vi hade bara några stycken inkopplade....men det såg fett ut :-)
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag har hört en episod om den flygande holländaren, där några lokala killar hjälpte till att humpa. Baslådorna såg lika ut men vissa var mycket lättare. Det var tomlådor !!! Men det såg mycket ut ! :D
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Star-Light...

Inlägg av Robert Hillbom »

Började denna nostalgi i en annan tråd men fortsätter här...

Star-Light var tydligen det mest häftiga när det gällde mobildisco. Stor anläggning och stor buss. Hur Pelle var som DJ har jag ingen aning om - och jag har inte hört nån annan av mina branchkollegor ha nån aning heller. De hade nog så fullt upp med att kolla och lyssna på grejjorna så det vattnades i munnen på dem. Vem bryr sig om musiken och mixar då?? :D

Själv är jag något för ung för att hunnit med Pelles storhetstid i discobranchen. Men jag hade under några år en STOR StarLight affisch i pojkrummet. Den finns nog kvar i nån garderob... kanske nått att dekorera lagret med.
Hur som helst så hade Pelle en jäkla stor CerwinVega rigg med 8st "jordbävningshorn" och 8st 2x12" toppar. 2 basar och 2 toppar per hörn. Ett stegrack bakom varje stapel. Ska ha spelat på något helt makalöst. Magsäckarna kändes som de vändes ut och in vid basslagen.
Jag har försökt fått tag på några bilder på dessa horn, men har inte lyckats. Möjligt att nån här har någon gammal broschyr kanske ??

Sen sålde han den riggen och byggde CV Stroker-riggen. 8 basar 2x18" och 8 toppar med 18", 2x12", 2", 1" (storlek kylskåp). 4st stegrackar med 3st Amcron MicroTech 1200 och 2st Amcron MicroTech 600 + 1 Rane AC-23 och 1st Rane AC-22.

Ljusmässigt har jag inte nån större koll på vad han hade, förutom den stora "Krypton-manicken" som satt i mitten ute över golvet. En slags "lunarboll" med Par-36or som kunde veckla ut sig, och inuti så fanns ett gäng med strobbar. Har även för mig att han hade ett Lampo 6000W strobb i varje hörn över dansgolvet, dessutom Lunarbollar som stod uppepå högtalarstaplarna. Mycket Lampo, Kremeza och Studio Due var det iaf.

När CV Stroker-riggen såldes hamnade 4 basar, 4 toppar och 1 stegrack hos FLASH i Tierp. Där finns de fortfarande komplett, nerstoppade i nån källare. Resten av högtalarlådorna körde Dj Gugge från Gimo i många år, såldes sen vidare till några killar i Östhammer, för att sen på nått sätt hamna hos Bengt i Leksand.

Olyckskorparna i branchen (konkurrenterna) kraxade när Pelle sålde Cerwin grejjorna och köpte Meyer. "Nu är Star-Light slut" sas det - men det var ju BARA början på det stora det...

hahaha... höll på att glömma att en arrangör här i närheten bokade in StarLight Disco. Arrangören har/hade lite problem med bokstäverna så när annonsen för arrangemanget nådde pressen stod det "STALLET DISCO" !! :D Att man inte klippte ur den....
Senast redigerad av 1 Robert Hillbom, redigerad totalt 0 gånger.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Flash Disco...

Inlägg av Robert Hillbom »

Från Tierp utgick flera större mobildiscon...
Flash var nog de största. När jag började 1987 hade de en Beymarigg med 4st W-horn, 4st 12" midhorn och 4st stora skrikor. VEt att liknande uppsättning fanns att dreggla över i Ljudiakatalogen på den tiden. Denna rigg såldes sen till Decibel Disco från Örbyhus. Vill minnas att de var märkta med vita målade siffror om någon har de ståendes.

Turnéfordonet var en Ford Transit med "orkesterkärra". I dem stod grejjorna mellan spelningarna. Även på vintern vilken medförde att högtalarna frös ihop !!
Sen köpte de halva CV stroker-riggen av SL och en stegrack. Det skulle varit två rackar men vet inte om pengarna tog stopp. Hur som helst kom ju inte Stroker-riggen riktigt till sin rätt med så få små steg. Det var ju en del stora trögdrivna element att flytta på. I samma veva uppgraderade de till en Ford Lastbil, som senare blev en större Volvo.

Ljusmässigt byggde de en "fyrkant" runt dansgolvet i 8x8m. Dessa kördes upp med några hemsnickrade telferstativ-konstruktion. Tross och stativ var svartlackade. I trossen fanns det 2 stora Rollingboxar, 2 Lunarbollar, 8 Opticinetics Soundscanners, ett tjog med PAR-64. Bakom på scen hängdes ramar med PAR-36 som var fästa på motorer så de kunde röra sig som svepljus, samtidigt som de gick på chaser.
De sista aktiva åren köpte de även i 8st HES Trackspots som på den tiden var rikt dyra hi-tech prylar.
Vad jag har hört så finns det mesta av prylarna kvar i en källare i Tierp.
Senast redigerad av 1 Robert Hillbom, redigerad totalt 0 gånger.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jordbävningshornen heter L36PE egentligen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Haha flickvännens pappa "Dj connysupercraft" var ut i samma veva och lirade sdisco, han hade också någon Cerwin vega rigg. Modell eller något sånt vet jag inte vad det var. Men dom spelade typ på samma discon. Men minns att han sagt att det var en dröm anläggning han pelle hade! =)

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Zürich

Inlägg av Robert Hillbom »

Nästa stora mobildisco från Tierp är/var Zürich Discoteque (som fortfarande är aktiv ibland)
Här var det även Cerwin Vega som gällde till en början. 4st fullrange PD-18 med 18", 12", 1" som matades av LAB 1000 steg. Utökades sen med 4st CV L-36 och ett Crown MA-2400.
En kul episod om denna rigg... jag spelade med den i en folkpark en gång, samtidigt som Lotta Engbergs orkester på en dansbana en bit bort (100m kanske). När vi spelat i 4 minuter kom en av Lottas medmusikanter och frågade om vi kunde vrida ner basen eller vrida högtalarstapeln. Våran bas överröstade t.o.m deras monitorer på scen så de hade svårt att hålla takten :D
Turnéfordonet var en Ford Transit med en ombyggd husvagn som släp. Ekipaget blev för litet och en Volvo F6 skaffades istället. En del av er kanske har sett den med sponsring från Pepsi med burkar på sidan.

Ljusmässigt var det som Starlight i miniatyr... Lampo, Kremeza och Studio Due.
4st 1500W strobbar, 1st Lunarboll, 4st 6-arms helikoptrar, 2st Jotor-20, 4st Crazy-Moon, ET-8 med chase, Pinspots m.m.
Trosskonstruktion ofta som ett "H" med 10m på sidorna och 10m rakt över. Dessutom 5m bakom. Trossen är/var egen konstruktion. Stativ köptes in av SL, SGM 250kg med casar som finns kvar i ägo än idag. Dessutom utökades det med PAR-64 på 4-bars.

CV-riggen såldes och det blev ett nybygge med D.A.S (närhet till Gävle) vilket i efterhand får ses som en liten misstag, för CV-riggen spelade på nått grymt. Det blev iaf D.A.S. 2x15" basar (som numera finns hos Redoze i Bollnäs). Topparna blev 2x10", 2", 1" (som numera finns i Eskilstuna hos Panic). Detta drevs med Crown MA5000Vz, MA1200 och ett MA-Reference med Rane delning. Stegen används även idag till Zürich JBL M-pro lådor som köptes in för några år sen.
När JBL-lådorna testades konstaterade Zürich-Magnus att "vad fan köpte man inte JBL från början för?".
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Nu när Robban börjar snacka om Flygande holländaren så har jag för mig att delar av min tross har tjänst gjort under dom spelningarna! :P

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

HUmm! Starlight o holländaren var väll "värsta konkurrenterna" med varandra...?

Har hört nåt om att holländaren hade mycket mer ljus än SL. Över 1000 ljuseffekter minns jag att holländaren har kraxat om när ja pratat mobildisco med honom nångång...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Christer från FLASH lirar han fortfarande plattor på Heartbeat i Gävle i bland ?
En annan kille som åkte mycket på den här tiden var Mikael Palm, numera Nordisk musik i Umeå.
Kommer ihåg ett gig som Pelle SL gjorde och han använde sina nyinköpta Stratos moving heads, ljusbordet som användes är det största jag hittills sett, vet tyvärr inte vad det var för märke, men anar att det inte var gjort för "intelligent" ljus.
Var mycket nära att köpa FLASH CW rigg för 10 år sedan, men det blev ett OHM system istället, som Interlite var GA för på den tiden, Niclas som för ovrigt också började som Disconisse.
Hur många burkar Flygande hade vet jag inte, men det var många, många.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Chrille i FLASH kan man som sagt avnjuta fortfarande i bland på Heartbreak Hotel i Gävle.

Micke Palm & Rotation ja... vet inte vad de körde med för prylar.

Ett annat gäng från Umeå var "Far & Son". De åkte runt med lastbil med släp OCH ett eget tält som slogs upp både här och där. Har för mig att de hade rätt skapligt med prylar också. Det mest bisarra var väl det att framför mixerpulten på scen hade de ett stort akvarium (!!!) med fiskar i. Och det åkte man mobilt med !! :D Det måste ju finnas bilder nånstans ?!

Vad har vi mer då...
- Kvick´s SHINE med Coca Cola spons
- Safari (som fortfarande kör)
- HK Power turnerade också rätt flitigt.
- Sen får vi ju inte glömma Budda i Gävle heller som körde runt många många år.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

HK Power finns kvar, Håkan hyr fortfarande ut sina gamla prylar, och spelar själv en heldel. Dock inte i närheten av vad han gjorde förut! Inga stora riggar längre bara bröllopsgig osv.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Var inte Powersound Disco (Linköping) en ganska stor aktör i mobildisco-svängen, dock under 1990talet?

Man blir väldigt glad av dessa trådar då man finner sig i det hela då det var så här det började för en annan också :), med mobildisco och utrustningar som var ganska så udda.

Sedan att de hederliga godsakerna inom discoljus som bla. Ariane, Lampo och Programmi Sistemi inte gör några godingar till discoljus längre är lite sorgligt... Men blev glad när jag råkade surfa in på lighttrades hemsida och såg att dom fortfarande hyrde ut mycket av dom gamla effekterna.

Sedan eftersom en annan är 10år yngre än flera av er så har jag en viss kärlek till Martin:s DJ-serie (Magicmoon, Sweeper, Wheeler mfl.).
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ett som ni missat var ju "Rabbit Rockmobile". Kommer inte ihåg så mycket vad de hade för pryttlar förutom några EV-toppar ombyggda med Renkus-Heinz drivers och förut nämnda stora snurrande bollar av olika modell.

Hade själv ett gäng gamla as till snurrbollar alldeles i början av min "karriär". Vill minnas att det bl.a var Clay Paky som tillverkat dem. Kan de ha hetat Astrodisco eller nåt (Astro-nånting iaf). Som ett "tefat" som snurrade runt tre axlar. Vägde säkert 50 pannor. Hade även nån variant med 16 pinspotlampor monterade i 4 rader som snurrade runt två axlar samt nån stor boll (också pinspotglödisar om jag minns rätt). Vanliga svepljus (pinspotar som svepte hö-vä) var väl standardeffekten vid den tiden, tillsammans med ramper med Par-38 i styrda med en ljusorgel (jag har fortfarande några av bägge ligger och tar upp plats).

Cervin Vega var ju rätt dominerande under 80-talet och början av 90, särskilt i diskosvängen. LEAB installerade nog Cervin på varenda jäkla diskotek i hela Stockholm under de åren. Jag hade själv Cervinelement i några egenbyggda "Forsythe" kvartsvågspipor i spånplatta. Slaglängd på elementen var det knappast tal om. De spelade i princip en ton (runt 90 Hz vill jag minnas) och man såg knappt att de rörde på sig.

Kommer ni förrsten ihåg standardmixern i diskosvängen då? Phonic MRT-70. De kan bara ha tillverkats på måndagar så mycket strul som det var med dem :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Härliga minnen Hasse !!
Jodå... standardmixern MRT-70 har man ägt ett ex av. Standardmixer för de mer rutinerade rävarna var väl dock Formula Sound PM-80 med P&G reglar. Har faktiskt skaffat mig en sån på äldre dagar, men den ligger på hyllan för "projekt att ta itu med". Zürich-Magnus har gjort ett lika köp nu på senare tid, med skillnaden att hans var hel vid köp.

Pratade med Björn Starfelt för några veckor sen och han gick igång rätt friskt när PM-80 kom på tal. Kanske den bästa discomixer som tillverkats...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Budda, ja, hans kannor kan man se vart man än kommer i Sverige.
Han måste haft en hel del mao. Vad hette hans verksamhet, var det Sundisco ?

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Andreas Staglianó skrev:Budda, ja, hans kannor kan man se vart man än kommer i Sverige.
Han måste haft en hel del mao. Vad hette hans verksamhet, var det Sundisco ?
SUN stämmer bra det... Han håller på än med uthyrning och spelar på nostalgikvällar.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

En annan klassiskt mixer är LEM 81:an

Jag har faktiskt 2st ex av technics första cdspelare, i vääldigt bra skick!

Tänkte bygga mig en nostalgibänk när jag hittar på en bra passande mixer.

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Kommer att tänka på BME-nöje, blev väl aldrig ngn stor aktör. Budda, Moe, Riffo. Nu var ju detta inte tänkt som ngt mobildisco, men man måste berömma gubbarna för deras uthållighet.
Själv är jag inte äldre än att jag kommer ihåg Vestax första dubbel-cd samt givet Denon 1000 ?, när Denon kom stod sig andra slätt, efter ett par år kom sedan Numark med sina första spelare, dom var inte kul alltså en Cue som snarare var en paus, med en startid på en halv sekund.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster