melodifestivalen -09

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Magnus Grönberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 03 sep 2008, 14:39

Inlägg av Magnus Grönberg »

.....
Senast redigerad av 1 Magnus Grönberg, redigerad totalt 0 gånger.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Är Lucy Liu dansare?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Anders Brandén skrev:Är Lucy Liu dansare?
Tyckte mig också se likheten men tror knappast hon dansar i svenska melodifestivalen ^^

men kanske någon med mer insider information kan svara?
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag tittade igår på melodifestivalen. Brukar normalt undvika det. (Frugans fel) Men det jag undrar var hittar man alla dessa dåliga programledarna som man använder i melodifestivalen.

Sen hoppas jag att ljudet i lokalen e mycket bättre än vad det e i TV för på TV så e det katastrof. Några sånginsatser hördes inte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

En sak fatta jag inte igårdagens ljus-sättning.
Jag är själv ljustekniker, jag trodde det var en sträng regel i tv produktioner att man INTE får rikta ljus mot kameror????

Allt ljus ska vara bakåt eller nedåt.
I gårdagen var mycket av ljuset rakt fram. Detta störde mig något fruktansvärt då det i vissa läge inte gick att se ett dugg utan det blänkte i hela tv'n och blev stora stjärnor av ljuskällorna.

Nej detta gilla inte jag.
Men rätta mig om jag har fel.

Sen måste jag också klaga på LED väggarna. Fruktansvärt dålig kvalite' på bilden. Kan man inte få det i bättre kvalie' tycker jag man borde strunta i och köra video i LED väggarna. Ser B ut.

Sorry, men lite ris och ros måste man ha ibland.
Häng mig nu inte ;-)

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Anders Ericsson skrev:
I gårdagen var mycket av ljuset rakt fram. Detta störde mig något fruktansvärt då det i vissa läge inte gick att se ett dugg utan det blänkte i hela tv'n och blev stora stjärnor av ljuskällorna.

Stora stjärnor kan just bero på att en del av låtarna gjordes med Starfilter i kameran.
Just för att få fram effekten som du inte gillar.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anders Ericsson skrev:Sen måste jag också klaga på LED väggarna. Fruktansvärt dålig kvalite' på bilden. Kan man inte få det i bättre kvalie' tycker jag man borde strunta i och köra video i LED väggarna. Ser B ut.
Kanske ett medvetet val från produktionens sida...


På avstånd ser det bra ut...
//Magnus - Fegge & Mattes

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag gillar led-skärmarna, lågupplöst är fint :) Jag gillade ljuset överlag faktiskt, enda jag klagat lite över på ljussidan var nog deltävling ett, missade ljus på petra vid ett kamerabyte ;)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

det rörliga rör sig för lite

Marcus Holm
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 20:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Marcus Holm »

Såg inte programmet men letade upp klippen på de låtarna jag ville höra :) måste säga att Måns och Lili o Sussis bidrag hade riktigt snygga ljusshower :D *tumme upp* för dom!

Gillade även kamera arbetet på Måns bidrag. ;)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag måste bara fråga alla kritiker, är ni någonsin nöjda? Sveriges duktigaste människor med den bästa utrustningen som går att uppbåda och ändå gnälls det om smått och stort. Det allra roligaste är när man gör kommentarer som endast handlar om tycke och smak, vilket i sig är totalt meningslöst och helt ointressant. Hur orkar ni?

Och har ni funderat över andledningen till att ni inte gör gigget?

Skulle gissa att ingen av de som gnäller har skuggan av en halv chans till att fixa gigget. Hade ni haft det hade ni förstått svårigheten och kompromisserna inblandade i att göra ett gigg av denna dignitet.

Rant off.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

*tummen upp vänster* Per *tummen upp höger*

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Per, du lyckas alltid få fram det jag tycker och tänker.
Läskigt märkligt!!!! :wink:
Mindreader I guess....

Jag säger kort och gott:

"Är ni så jävla bra själv då?"

/Eric

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Man får väl ha en åsikt oavsett hur duktig man är? :?
Hello, my name is Ninja.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Klart du får tycka vad du vill. Men det är inte direkt av riksintresse att läsa vad någon som rakar sig med frottéhandduk tycker om t ex lågupplöst LED. Tycker jag...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

LÄGG ENERGI PÅ NÅ VETTIGT ISTÄLLET FÖR O TJAFSA O KLAGA!!!!!!!!!!!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Varför skriker du?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

ja varför inte?? ... tycker man kan lägga energi på nå annat än o klaga o skapa dårlig stämmning..men jag kanske är för ung för o fatta nå eller ??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad jag gör på min fritid är jag gammal nog att bestämma själv. Men tack för omtanken.

Ödmjukhet inför de som har gjort misstag innan man själv ens var påtänkt har en tendens att löna sig, man kan faktiskt lära sig ett och annat av personer som är mer seniora än en själv. Vilket i sig inte har så mycket med ålder att göra. PM på denna där musiktävlingen som tråden faktiskt handlar om är inte på något vis lastgammal men ändå rutinerad som få.

Ergo, att ett gäng snorungar tycker saker om denna produktion som man dessutom inte har en aning om svårigheterna kring blir en smula skitnödigt. Känner man sig tvungen att kritisera efter som man kan?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

absolut, jag håller med dig i att de e av dom äldre som har erfarenhet som vi yngre ska lära oss av.. den erfarenheten som "seniorerna" har kan man inte lära sig i skola. :) o jag vet inte varför man är tvungen o klaga...jag som du kanske har sett är emot att man lägger energi på nå onödigt som o klaga när man kan lägga den på att lära sig o byta erfarenheter med varan de e väll därför vi alla är här eller ??

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster