Julbordsgig

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Julbordsgig

Inlägg av Andersson »

Nu när det börjar närma sig vinter och mörkret verkligen börja göra sitt intrång så är dom snart här; julbordsgigen!

Oftast ganska trevliga när det gäller ekonomi då det brukar kunna bli ganska många men...
Ett antal timmar med stilla natt, folk som gnäller att det är för högt då dom kommit dit för att äta och inte lyssna på musik (varför bokar man då bord på ett ställe som erbjuder underhållning till julbordet?), ställen som erbjuder gårdagens julbord till personalen mm.

Drar mig till minnes några år (5-6) då man kranade en "julbordscabaré" här i Borås. Var efter gig väldigt hungrig och tänkte mig inte för, botaniserde i köket och hittade där risallamalta! Kanon, ett par rejäla slevar i tallriken och satte sig sedan och glufsade i sig. Det skulle man inte gjort... På vägen hem kände man att magen var beredd att förklara krig, och mycket riktigt gjorde den det. Natten var hemsk. En rejäl magsjuka blev det. Så dagen efter var det ingen tanke på att jobba då magen ville annat.
När man några dagar senare kom tillbaka visade det sig att jag inte var ensam om det hela. Stora delar av personalen och några av artisterna hade drabbats av samma sak. Med andra ord lite herdelig gammal dålig mat bjöd krögaren oss på. Tack.

Tänkte att med denna tråd kunde vi ta upp de hemska minnen som en del julbordgig ger oss så att vi vet var vi har framför oss. Dela med er!

God Jul :D

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Hehe. Jo, vi har gjort ett jobb vid ett julbord några år i streck. Varje år är det samma visa.
De vill inte ha tross för att det är fult. Men hur lassar man upp 10-20st par64or 5meter över
golvet annars? Det blir ju lite tungt med all kabel och sånt... Bommar går ju inte, och golv/vevstativ är förbjudna typ.
Att täcka in tross med par64or är ju inte så bra heller. Någon kanske har något bra tips
på hur man gör? Trossbygget mäter 8x6m och sitter över julbordet. Vi brukar varva lite
med par56, fresneller, par64 och någon pc-strålkastare

Det jag minns av jobben annars är att det är en massa grejer ivägen överallt. Och på natten
då allt ska plockas ner så har man gott om mat som man får käka om man vill. Jag kommer särskilt
ihåg då man väntade lite länge. Ca 1:15 tror jag det blev lite revbensspjäll, ris a la malta
Janssons frestelse, chokladpudding mm. Eftersom det var lite kallt så körde jag det i
en mikrovågsugn. Utan att tänka på att man var i ett restaurangkök = mycket tryck i mikron.
Chokladpuddingen hade lixom runnit ihop med revbensspjällen och så. Men det funkade att
trycka i sig i alla fall...
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Skriv svar