neumannkapslar på allsång på skansen

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Åhå? Det visste jag inte om. Jag antog att det var någon gubbe från DM som gjorde de där jobben.

Så fungerar det iaf på t.ex. Grönan, fast givetvis så åker många artister som spelar där egna tekniker.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Alltså, jag måste ha missuppfattat det där.

Jag har alltid trott att Skansen arrangerar allsången, jag menar själva allsången har ju funnits mycket längre än vad den sänts i TV.
Sedan har Skansen inlett ett samarbete med SVT, som tar hand om TV-sändningen.
DM anlitas för PA-ljudet och SVT har en OB-buss och ett kameracrew på plats.

Rätta mig om jag har fel någon, men detta är hur det normalt funkar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Cyberpunk: Det låter troligast ja :roll:

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag vet bara att det är en snubbe som är anställd av skansen som ljudtekniker.. och han har pa-ljudet både på allt annat och på allsången..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tycker oxå det låter troligast, SVT brukar sammarbeta med DM!

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

dom gånger ja har jobbat me svt så har dom haft egna mickar och ett par rackar me schysta trafosplittar i som pa snubbarna kan koppla in sig på så sitter svt o mixar i nån buss en bit ifrån

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Alla gånger jag har träffat folk från radion som har spelat in så har det varit antingen att de har egna trafos med (och det brukar vara snygga jäklar!) eller att de bara tar linorna ur trafon som finns.

Varför SVT skulle ta med sig egna mikar som PA-killarna skulle få köra med förstår jag inte riktigt... På festivalscener brukar det ju dessutom vara en aning stressigt, och varför det skulle finnas både en mikman från TV/radio och en mikman från PA-delen förstår jag inte.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det jag har sett vid ett par olika tillfällen är att de tar alla kanaler som finns via trafosplittar och sedan sitter de i sin lilla buss och mixar ihop det ljudet som de själva vill ha, så slipper de bli osams med FOH ang hur det ska låta :wink:

Tar de bara en tappning ifrån FOH så har de ju inte så stora chanser att korrigera något som FOH gör fel eller missar, det är ju lite skillnad på balansen av det ljudet som går ut igenom PA´t och balansen av det ljudet som går iväg till radio/tv.

Förutom ovanstående så slänger de ibland upp ett par egna mickar för upptagning av publikljud, men att de skulle stå för alla mickar på scen tycker jag låter lite väl ambitiöst.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

De gånger SR spelat in något gig jag mixat PA på så har de kopplat in sig på min split och sedan ändå gått genom sina egna BSS-splitar in i bussen. De har kört på min mikning med något enstaka tillägg om de velat ha något mer uppmikat som jag inte behövt i PA:t. Då har de bett mig slänga upp en mik där, vilket jag gärna bistår med.

I övrigt har de hållit sig undan och skött sitt. Så länge jag ser till att rundgång inte förekommer efter soundcheck så lägger de sig inte i mitt jobb, och jag märker inte ens av att de finns där :)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är intrycket jag har fått av SR också. De är där, och sålänge man har koll på sina grejor så är det enda man ser av dem någon extra split. Inget tjafs alls, utan de gör bra ifrån sig.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi får väll helt enkelt titta på eftertexterna på nästa allsång så får vi förmodligen svaret....eh är det någon som tittar på det?
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Lite gamal tråd men ändå.

Ljudet på skansen levereras av:
FOH: ljudkille från skansen/inhyrd på heltid från skansen
Monitor till husbandet: Svt
Monitor till gästartister: DM-Audio
Pa: levereras från DM-Audio
Svt skall leverera all utrustning men DM har med sig saker med för att svt brukar glöma vissa saker ibland.

Så här var det iallafall 07 vet inte hur det blir i år, men jag vet att DM redan har varit där och hängt upp deras pa.
Ska ta reda på det tills på söndag

DM-Audio står för Dieke Musik Audio, därav Dieke
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Christoffer Klofelt skrev:Lite gamal tråd men ändå.

Ljudet på skansen levereras av:
FOH: ljudkille från skansen/inhyrd på heltid från skansen
Monitor till husbandet: Svt
Monitor till gästartister: DM-Audio
Pa: levereras från DM-Audio
Svt skall leverera all utrustning men DM har med sig saker med för att svt brukar glöma vissa saker ibland.

Så här var det iallafall 07 vet inte hur det blir i år, men jag vet att DM redan har varit där och hängt upp deras pa.
Ska ta reda på det tills på söndag

DM-Audio står för Dieke Musik Audio, därav Dieke
Jag måste ifrågasätta om du någonsin har varit på "Allsången" och jag inte vad du har för samröre med DM-Audio eftersom all du skriver om DM på detta forum sällan eller aldrig stämmer.

SVT har bara splittar till OB bussen (norska OB Team med studer vista 8 bord) och stativ, kabel och mikrofoner.
Allt annat kommer från DM Audio och Skansen.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Jag måste ifrågasätta om du någonsin har varit på "Allsången" och jag inte vad du har för samröre med DM-Audio eftersom all du skriver om DM på detta forum sällan eller aldrig stämmer.
Jag har jobbat på DM-Audio som praktikan i 2år och det var under dom åren som jag var med på allsången. Okej jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljer och modeller men jag hade en bra upfattning trode jag iallafall :lol:
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster