Lördages jobb

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Trevliga bilder! Spännande bygge med ljusbordet!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Berätta mer om pa:t, vad är SP4 för något och vad var det som gick snett?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 09:08
Ort: Kramfors
Kontakt:

Inlägg av Marcus Nordlander »

Per Johanson skrev:Berätta mer om pa:t, vad är SP4 för något och vad var det som gick snett?
SP4 är ett hybrid-linearray som tillverkas av www.soundprojects.com
Ganska bra ekonomsikt eftersom man kan ha flera små klubb-riggar eller slänga ihop allt till ett linearray.

Jag vet inte om jag vågar tala om vad som gick snett :(
En trefashanske var felkopplad av nån okunning person, 2 basar och 2 toppar fick bytas ut. Inte så farligt dyrt att laga, någon komponent i stegen som behöver bytas bara.

Det ska tilläggas att det faktiskt var FREDAGEN DEN 13

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur fungerar det att använda som ni har gjort på bilderna och i singel stack? Låter det bra? Minns soundprojects gamla saker som lät bra men alldeles för svagt. Vad är prislappen och är det prisvärt tycker ni?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Marcus Nordlander skrev:
Per Johanson skrev:Berätta mer om pa:t, vad är SP4 för något och vad var det som gick snett?
SP4 är ett hybrid-linearray som tillverkas av www.soundprojects.com
Ganska bra ekonomsikt eftersom man kan ha flera små klubb-riggar eller slänga ihop allt till ett linearray.

Jag vet inte om jag vågar tala om vad som gick snett :(
En trefashanske var felkopplad av nån okunning person, 2 basar och 2 toppar fick bytas ut. Inte så farligt dyrt att laga, någon komponent i stegen som behöver bytas bara.

Det ska tilläggas att det faktiskt var FREDAGEN DEN 13
Man kan slippa det problem med 3-fasen genom att göra som jag alltid gör. Jag mäter alltid inkommande trefas innan jag kopplar in. Kollar så att alla faserna e där och att nollan e där och att allt e rätt kopplat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du glömmer en jätteviktig detalj Marcus - jord! Det vet jag (tyvärr!) av erfarenhet att man inte ska fuska med.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

David Wennberg skrev:Du glömmer en jätteviktig detalj Marcus - jord! Det vet jag (tyvärr!) av erfarenhet att man inte ska fuska med.
Det är väl en självklarhet att när man mäter så mäter man mot jord och nolla samt mellan faserna.
//Magnus - Fegge & Mattes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Wennberg skrev:Du glömmer en jätteviktig detalj Marcus - jord! Det vet jag (tyvärr!) av erfarenhet att man inte ska fuska med.
Helt klart så mäter jag jorden oxå. Men det funkar bara med fina mätinstrument för annars så löser man ut jordfelsbrytaren om det finns en sådan inkopplad.

Men jag har bara varit med om fuskad nolla. En kolega här i skåne fick alla sina steg förstörda pga fuskad nolla.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

SP4Diamond heter dom toppar som användes, tanken är att man genom att vrida hornet ett kvarts varv kan hänga dom som ett LA.
Alla Lådor i SP-series har inbyggda steg. Generalagent i Sverige är LLT i Ljusdal.www.llt.nu
Nu vet jag inte vilken serie du syftar på Per när du säger att dom spelade svagt, kanske gamla Master Blaster GT ? Dom är kanske inte de volymstarkaste.

Lådorna spelar mycket och låter enligt mitt tycke riktigt bra.
Lillebror till SP4, SP3 har hängt på bla Stadt i Hudiksvall, där jag tror att flera från detta forum varit och rattat.

För mer info www.soundprojects.nl

Marcus Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 09:08
Ort: Kramfors
Kontakt:

Inlägg av Marcus Nordlander »

Per Johanson skrev:Hur fungerar det att använda som ni har gjort på bilderna och i singel stack? Låter det bra? Minns soundprojects gamla saker som lät bra men alldeles för svagt. Vad är prislappen och är det prisvärt tycker ni?
Jag tycker att det låter bäst att flyga dom, men det fungerar helt ok att stacka också. Dom låter mycket trevligare än dom gammla masterblaster lådorna. Jag har inte så stor koll på hur dom ligger prismässigt. Men jag tycker att det är en smart lösning.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Andreas: Vi väntar med spänning på en närmare rapport om det där dB LA:t som vi diskuterade för ett tag sedan!

Låter spännande med SP4:or. Undrar fortfarande lite över hur många lådor man behöver per sida för att det ska fungera nåt vidare och hur har dom löst kamfilterproblematiken om det fungerar att använda en per sida i PS konfiguration.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Visst är världen bra underlig... Jag lyckades rota rätt på ett trefasuttag UTAN nolla och grillade två dimmrar. Något rikspucko hade bytt uttag på en fyrledare och inte ens gjort en fuling till jord! Där gick förra årets vinst... :-( På fredagen den trettonde givetvis!
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kontrollmät, kontrollmät.. och sa jag kontrollmät? ;)

Dock alltid lika tråkigt när det händer.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Klämberg skrev:Visst är världen bra underlig... Jag lyckades rota rätt på ett trefasuttag UTAN nolla och grillade två dimmrar. Något rikspucko hade bytt uttag på en fyrledare och inte ens gjort en fuling till jord! Där gick förra årets vinst... :-( På fredagen den trettonde givetvis!
En kolega till mej va med om som samma sak och då va det några LABsteg som rök. Vid det tilfället så fick elinstalations företaget som satt dit utaget betala för det va en felaktig instalation.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster