Tider för stroboskop användning...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske ska tillägga att min kommentar inte riktigt var så allvarligt menad, är lite trött på DJs på sketkrogar som spelar skivor för sin egen skull bara. Det kan dom göra hemma hos sig själva.

Ett exempel från verkligheten, jag tycker att Moneybrothers nya platta är helt fantastisk! Och det finns ett helt gäng med helt klart dansbara låtar på den skivan. Kan du inte dansa till "They´re building walls around us" så är du stelopererad på fler än ett ställe. Men trots att DJ:en på ett ställe vi förärade med vår närvaro i helgen fick flera önskemål var svaret att han spelar inte rock, han spelar bara musik som man kan dansa till. Va? Rock? Ja det finns gitarrer med på skivan, men puckot borde gå en snabbkurs i modern musikhistoria. Det är bara att inse att en av rötterna till vår moderna dansmusik är den svarta 60-tals soulen från t ex Tamla-Motown och Stax. Det var det det hela började, och då svängde det så att skiten stod. Till skillnad från dagens oorganiska programmerade, sönderproddade junk.

Moneybrother är en modern soulartist och till soul dansar man. Men 11 versioner av någon trancesmörja gick bra att spela trots att dansgolvet avfolkades likt en småstad i Norrlands inland på 80-talet? Det kan ha varit olika låtar också. Men allt gick i 142 BPM och i samma tonart i alla fall. Jag fick förklarat för mig att "sound stagen" var sådan nu för tiden. Ojdå vad gammal man är, tänkte jag då. På min tid var det lite av finnessen med en bra musikant att denne behärskade fler tempon och tonarter. Det blir lite segt med en blues i A hela kvällen också. Även med olika artister.

Självklart finns det tillställningar där DJ:en ÄR själva grejen eller artisten så att säga. Dessa tillställningar är givetvis undantagna. Men jag skulle nog säga "ok jag blinkar inte med den snabba vita lampan idag" om någon bad mig på grund av sjukdom. Ett dansgolv stannar nämligen inte utan strob. Även om det var den ENDA ljuseffekten på många av de tidiga raven, detta tillsammans med en saftblandare kanske.

På den typen av jobb som jag vanligtvis gör så finns det olika ställen att avnjuta konserten på. Och hur gärna jag än vill så kan jag inte säga att det är lika mycket bas på alla ställen. Man får försöka rekommendera folk att söka sig till ett ställe där det är lite mindre bas om de upplever basen som påträngande. Eller be dom komma in och mixa själva. Eller förklara att artisten faktiskt har valt att ha det på detta vis och att man inte har så mycket att säga till om. Eller säga att man inte hör för att det är så mycket bas....

På ett litet diskotek så kan det vara svårare att hålla sig undan. Om man nu får nån musik spelad för sig så att man vill dansa då alltså...
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Newbee skrev:Om någon kommer fram till mig och ber mig sänka basen för att det upplevs obehagligt så skulle jag kanske fundera på om jag spelar för mycket bas. Hade någon däremot sagt att en person i publiken drabbats av hjärtsvikt eller vad nu som kan ske av mycket bas. Då skulle jag ta hänsyn till det.

Får man ett anfall är det inte lätt att gå och be någon om någonting.
och

Jag tycker att du kunde funderat lite mer innan du formulerade din konkreta fråga.
Den är skriven på ett sätt som är gjort för att misstolkas. Tror säkert inte att du har någon diabolisk plan. Ibland kan man eftersöka lite eftertanke innan man skriver bara.
Just precis. Exakt så.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Visst kanske också enkelt att misstolka, fast läs hela inlägget.
Akut situation.
Viss skillnad mellan obehagskänsla och pågående anfall eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart är det skillnad på anfall och obehag. De epileptiker jag känner har dock ganska så lätt för att känna när ett anfall är på väg, och kan vidta åtgärder såsom att ta piller och undvika saker som kan trigga anfallet.

Om någon höll på att få ett anfall för att det blinkas strob skulle givetvis jag också stänga av stroben, om inte ljustekniker gjorde det. Men, hur ska man lyckas hålla koll på alla i publiken? Det är ju inte så många av oss som gör fritidsgårdsgig för tio personer.

Ingo: Dans trodde jag bara var till för dem som inte hade råd att hänga i baren? 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ofta känner man när ett anfall är i antågande fast då gäller det oftast partiella anfall och inte Grand Mal.
Jag har själv haft GM vid ett par tillfällen. Absenser och partiella anfall har jag oftare och dom framkallas inte för min del av strob.
Små anfall märker sällan någon annan ens av.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag måste bara försvara :D djs's lite. Nu vet jag inte om så var fallet på det stället du var Ingo men på dom ställena som jag fortfarande spelar lite skivor på, så är det ganska sällan som man får bestämma musiken helt själv. Väldigt ofta, för att inte säga alltid så har ägarna eller andra ansvariga ganska strikta gränser för vad som får och inte får spelas på golvet. Nånting som är extremt vanligt att höra är att "på det här dansgolvet får ni inte spela någon rock, schlager eller liknande musik" Det ska bara vara "dansmusik" Och givetvis finns dom golv där det är tvärtom det är oftast där jag brukar spela då är det ex. Rock, schlager och allmän "party musik".

Och när man spelar som dj så får man så sjukt mycket önskningar om väldigt konstiga saker allt från folk som säger "öh spela AC/DC jag lovar det blir ett jävla drag" Fast man står och spelar dansotek. Eller "du jag har en skit bra låt på den här skivan kan du spela den". Så även om det är påtryckningar från fler håll om ex moneybrother så har man väldigt många andra gäster att ta hänsyn till. Väldigt många gånger har man gått på den minan att man tycker det är många som vill höra en viss låt mensedan när man slår på det så blir dansgolvet nästan tomt men kvar står dom 7 pers som önskat låten och det framgår väldigt fort att alla tillhörde samma umgängeskrets. Och efter det börjar ett sju helvettes jobb med att få tillbaka folket. Så man är väldigt försiktig med osäkra kort som typ monyebrother. Men så har det som jag sa innan med vad det är för ett dansgolv och vad man har för direktiv ovanifrån. Jag gör iaf heldre några enstaka gäster missnöjda än att tömma dansgolvet och sedan få skit från chifen!

Kanske fler discjockeys som upplever samma som jag! Men sen finns det ju givetvis rötägg i alla brancher och det var kanske ett av dom som du stötte på Ingo!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Moneybrother, ett osäkert kort? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja beroende på vilket dansgolv man spelar på ja!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Stadshotell i en svensk småstad. Typ det enda stället som var öppet och inte hade 18-års gräns. Häftig DJ från större stad som minsann skulle lära lantisarna.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Då råkade du nog ut för rötägget då :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Oftast är det ingen större skillnad mellan rötägg och dj :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vänner, bekanta samt alla eventuellt övriga.

Eftersom jag på uppdrag har genomfört en större undersökning gällande användandet av just strob. Kan jag ge svar på era frågor och små gliringar.

Genom samtal med Socialstyrelsen, Arbetsmiljöverket och Svenska epilepsi förbundet har jag kunnat konstatera att det INTE finns regler eller rekomendationer för användandet av strob. Desutom har jag fått lära mig att det är frekvensen snarare än tiden som är den stora boven i dramat. Vanligtvis är man mest känslig vid 5-30 hertz, men det kan variera från fall till fall.
Den enda rekomendation som finns (och sällan följs) är att man berättar för publiken på stället, te.x. genom en stor skylt i entren, att det används strob.
Rent statisktiskt så är det 1 av 200 som har EP och av dessa så får 3-5% anfall av stoboskopiskt ljus.

Så det står var och en fritt att nyttja sin strob efter eget förstånd. Och som en rent personlig reflektion...strob är något av det fulaste som finns.

Men det är ju jag.

Mycket nöje i blinkdjunglen.
/Badboll

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Bra utredning! *tummen upp*
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Så det står var och en fritt att nyttja sin strob efter eget förstånd. Och som en rent personlig reflektion...strob är något av det fulaste som finns.

Tycker det är som med allt ljus!!! Rätt använt så lyfter det upplevelsen fel använnt o......... ni förstår vad jag menar!!!!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Tack Badboll för att du har klartgjort lite vad som gäller för använding av strob.

Strob, hmm. Använder man det rätt och plannerat så kan de bli mycket effektfullt.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Har själv haft epilepsi så jag kör bara så lång tid jag klarar av själv.
Sen så kan faktiskt vem som helst få kramp av strob, spelar ingen roll om man har eller haft epilepsi.

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Man kanske kan sammanfatta att en blandning av empati, folkvett och armaturkärlek ger det ultimata tiden? Jag menar...hur bra mår ett strobe av att stå på i tio minuter på 12/ms?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster