Tider för stroboskop användning...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Och idag kom två SGM Flasher! nu kan vi minsann göra tranceljussättning på riktigt! 8)
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Milliway skrev:
Ingo skrev:Det var en empatisk inställning till medmänniskorna... 8O


Syftar du på mitt inlägg Ingo?

Bara för att det inte finns regler som reglerar användandet av stroboskop betyder det inte att just min empatiska inställning är lägre eller.

Personligen anser jag att man kan förstöra vilken snygg ljusrigg/show som helst bara genom att hänga dit en eller fler strobbar. Men det är som sagt en personlig uppfattaning.
Som jag läste ditt inlägg där du citerade ett dokument där människor drabbade av sjukdomen säger att "Socialstyrelsen har enligt..." så uppfattade jag det som ett svar på Newbees inlägg (eftersom du inte gör några andra referenser i ditt inlägg) där han ifrågasätter en DJ-mupps rätt att utsätta en sjuk människa för risken att få ett anfall. Och du i det sammanhanget säger "Det är med andra ord fritt fram att använda stroben som du behagar" så framstår det som rätt hjärtlöst. Och hjärnlöst om du frågar mig, därav kommentaren.

Menade du något annat så hade jag väl fel och ber om ursäkt.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Att visa hänsyn till andra människor kan väl inte vara fel även för en DJ?

Socialstyrelsen skriver regler och föreskrifter, men det tar inte vårt eget ansvar ifrån oss.

Fast ibland kan man undra..

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Newbee skrev:
Så på en liten krog där någon nisse till Dj råkat fastna med fingret på strobknappen som vanligt, skall inte en person som har höjd risk för anfallstriggning kunna vistas då?
Kanske vore bättre att byta ut personen som på något underligt sätt tycker det är så fantastiskt med strob..

Det är nog inte speciellt snyggt att se någon sitta och skita heller...
hmm det är som sagt en risk hela tiden för en eleptiker att vistas i miljöer där det kan finnas saker som kan göra att det blir ett anfall. Räcker ju med att en tv blinkar lite så kan det ju göra så en eleptiker får ett anfall. Tror inte ens det behöver vara något som blinkar, ett anfall kan väl komma helt plötsligt om jag inte minns fel.

Så jag tycker att man inte ska byta ut killen som leker med strobben. Bättre att gå till något vettigare ställe där ingen missbrukar strobben, skulle jag gjort :P. Personligen så är jag inte så himla förtjust i strobb, speciellt inte när någon missbrukar dem.
::Din doktor här i cyberspace::

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ingo skrev:
Milliway skrev:
Ingo skrev:Det var en empatisk inställning till medmänniskorna... 8O


Syftar du på mitt inlägg Ingo?

Bara för att det inte finns regler som reglerar användandet av stroboskop betyder det inte att just min empatiska inställning är lägre eller.

Personligen anser jag att man kan förstöra vilken snygg ljusrigg/show som helst bara genom att hänga dit en eller fler strobbar. Men det är som sagt en personlig uppfattaning.
Som jag läste ditt inlägg där du citerade ett dokument där människor drabbade av sjukdomen säger att "Socialstyrelsen har enligt..." så uppfattade jag det som ett svar på Newbees inlägg (eftersom du inte gör några andra referenser i ditt inlägg) där han ifrågasätter en DJ-mupps rätt att utsätta en sjuk människa för risken att få ett anfall. Och du i det sammanhanget säger "Det är med andra ord fritt fram att använda stroben som du behagar" så framstår det som rätt hjärtlöst. Och hjärnlöst om du frågar mig, därav kommentaren.

Menade du något annat så hade jag väl fel och ber om ursäkt.

Nej det va varken hjärnlöst eller hjärtlöst bara ett krasst konstaterande :wink:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

DrRydén skrev:
Newbee skrev:
Så på en liten krog där någon nisse till Dj råkat fastna med fingret på strobknappen som vanligt, skall inte en person som har höjd risk för anfallstriggning kunna vistas då?
Kanske vore bättre att byta ut personen som på något underligt sätt tycker det är så fantastiskt med strob..

Det är nog inte speciellt snyggt att se någon sitta och skita heller...
hmm det är som sagt en risk hela tiden för en eleptiker att vistas i miljöer där det kan finnas saker som kan göra att det blir ett anfall. Räcker ju med att en tv blinkar lite så kan det ju göra så en eleptiker får ett anfall. Tror inte ens det behöver vara något som blinkar, ett anfall kan väl komma helt plötsligt om jag inte minns fel.

Så jag tycker att man inte ska byta ut killen som leker med strobben. Bättre att gå till något vettigare ställe där ingen missbrukar strobben, skulle jag gjort :P. Personligen så är jag inte så himla förtjust i strobb, speciellt inte när någon missbrukar dem.
Lite motsättningar i detta inlägg kanske?
Det måste absolut inte vara en strob som framkallar ett anfall, fast risken att en strob gör det jämfört med att en "TV blinkar lite" är markant.

Sedan är det inte alltid lätt att veta var det ska missbrukas strob innan man har varit där.

Sedan är det oerhört sällan en epileptiker bara ramlar ihop av ett anfall.
Ett Grand Mal är inget som inträffar direkt ofta och dom som vet att dom är i riskzonen håller sig nog ifrån ställen där det sitter muppar som tycker att strob och dom själva är guds gåva till människan.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Det är väldigt individuellt från person till person. Vi fick mail från en gäst på en tillställning som hävdade att hon trots att hon har epilepsi tål att vistas i strobbande ljus OM det sitter färgfilter på strobben... Hon ville alltså att vi inte skulle strobba med vitt ljus.

Men i övrigt beror det väl på vad för slags tillställning det är man ordnar. På en trancefest tycker jag det är helt ok att köra riktigt mycket med strob, där borde folk veta att det förekommer. Däremot kan man ju vara lite försiktig på disco och andra jobb riktade mot mer allmän publik. Där kanske 10-20 sekunder strob någon gång ibland kan räcka.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Mitt konkreta svar är att det beror på.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Kanske är fel forum för att ställa den frågan?
Det är inte precis som att dra en gräns mellan två länder..

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Jag har en konkret fråga också.

Hur mycket/lite behövs för att någon som är trött ska somna?
Vart går gränsen tycker ni?...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det du är ute efter Milliway? Varför ställer du en sådan fråga på detta forum? Jag fattar inte vad diskussionen gäller riktigt. Frågan som trådskaparen ställde är besvarad med ett "nej det finns inga regler", sen har det klargjorts att strob används för att trigga anfall i kliniska tester. Dvs det är lite som gjort för att skita sig på krogen om någon har sjukdomen.

Därefter så säger somliga att det är väl deras problem om dom promt ska gå ut och andra att det kanske kan vara ok att inte blinka som om man vore ensam i världen om man vet om att någon gäst är överkänslig.

Vart vi tycker gränsen går för att en epileptiker ska få ett anfall spelar väl ingen som helst roll?

Om jag vore DJ (och nej så kul ska vi inte ha det) skulle jag rycka ur sladden ifall någon kom och sa att jag får ett GM om ni blinkar med den där grejen. Kunden har alltid rätt, en sanning som många DJ´s tycks ha glömt.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

mange skrev:
Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Men i övrigt beror det väl på vad för slags tillställning det är man ordnar. På en trancefest tycker jag det är helt ok att köra riktigt mycket med strob, där borde folk veta att det förekommer. Däremot kan man ju vara lite försiktig på disco och andra jobb riktade mot mer allmän publik. Där kanske 10-20 sekunder strob någon gång ibland kan räcka.
Jo låter vettigt.
Newbee skrev:
Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Kanske är fel forum för att ställa den frågan?
Det är inte precis som att dra en gräns mellan två länder..
Uppenbarligen med tanke på ditt svar :wink:
Ingo skrev:Vad är det du är ute efter Milliway? Varför ställer du en sådan fråga på detta forum? Jag fattar inte vad diskussionen gäller riktigt. Frågan som trådskaparen ställde är besvarad med ett "nej det finns inga regler", sen har det klargjorts att strob används för att trigga anfall i kliniska tester. Dvs det är lite som gjort för att skita sig på krogen om någon har sjukdomen.

Därefter så säger somliga att det är väl deras problem om dom promt ska gå ut och andra att det kanske kan vara ok att inte blinka som om man vore ensam i världen om man vet om att någon gäst är överkänslig.

Vart vi tycker gränsen går för att en epileptiker ska få ett anfall spelar väl ingen som helst roll?

Om jag vore DJ (och nej så kul ska vi inte ha det) skulle jag rycka ur sladden ifall någon kom och sa att jag får ett GM om ni blinkar med den där grejen. Kunden har alltid rätt, en sanning som många DJ´s tycks ha glömt.
Vad jag är ute efter? Jag viller egentligen bara vet hur mycke ni ansåg va lagom. Men min diaboliska onda plan verkar gå i spillror.


Vidare tänker jag inte besudla er tråd mer. Och detta avslutar jag med att säga att jag tycker det är trisst att det finns folk som kan drabbas och att jag iallafall försöker även om det inte förändrar värden.

Har ni åsiker om det jag skriver är ni välkommna att ta det via pm.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Milliway skrev:
mange skrev:
Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Men i övrigt beror det väl på vad för slags tillställning det är man ordnar. På en trancefest tycker jag det är helt ok att köra riktigt mycket med strob, där borde folk veta att det förekommer. Däremot kan man ju vara lite försiktig på disco och andra jobb riktade mot mer allmän publik. Där kanske 10-20 sekunder strob någon gång ibland kan räcka.
Jo låter vettigt.
Newbee skrev:
Milliway skrev:Min konkreta fråga är hur mycke/lite behövs för att att en epilepsidrabbad ska få ett anfall. Vart går gränsen tycker ni?
Kanske är fel forum för att ställa den frågan?
Det är inte precis som att dra en gräns mellan två länder..
Uppenbarligen med tanke på ditt svar :wink:
Ingo skrev:Vad är det du är ute efter Milliway? Varför ställer du en sådan fråga på detta forum? Jag fattar inte vad diskussionen gäller riktigt. Frågan som trådskaparen ställde är besvarad med ett "nej det finns inga regler", sen har det klargjorts att strob används för att trigga anfall i kliniska tester. Dvs det är lite som gjort för att skita sig på krogen om någon har sjukdomen.

Därefter så säger somliga att det är väl deras problem om dom promt ska gå ut och andra att det kanske kan vara ok att inte blinka som om man vore ensam i världen om man vet om att någon gäst är överkänslig.

Vart vi tycker gränsen går för att en epileptiker ska få ett anfall spelar väl ingen som helst roll?

Om jag vore DJ (och nej så kul ska vi inte ha det) skulle jag rycka ur sladden ifall någon kom och sa att jag får ett GM om ni blinkar med den där grejen. Kunden har alltid rätt, en sanning som många DJ´s tycks ha glömt.
Vad jag är ute efter? Jag viller egentligen bara vet hur mycke ni ansåg va lagom. Men min diaboliska onda plan verkar gå i spillror.


Vidare tänker jag inte besudla er tråd mer. Och detta avslutar jag med att säga att jag tycker det är trisst att det finns folk som kan drabbas och att jag iallafall försöker även om det inte förändrar värden.

Har ni åsiker om det jag skriver är ni välkommna att ta det via pm.
Jag väljer iallafall att svara här.
Jag tycker att du kunde funderat lite mer innan du formulerade din konkreta fråga.
Den är skriven på ett sätt som är gjort för att misstolkas. Tror säkert inte att du har någon diabolisk plan. Ibland kan man eftersöka lite eftertanke innan man skriver bara.
Men nog med hårklyverier för min del. Hoppas jag. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tycker inte att vi bär på hela ansvaret, eppilptikerna (stavas det så?) har väl om inte större ansvar att inte vistas för länge i en discolokal. Men narturligtvis ska man inte köra flera minuter med det. Själv använder jag strobbet max 5 minuter på en 4h spelning om vi överhuvudtaget har det med!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Om jag vore DJ (och nej så kul ska vi inte ha det)
JO JO JO!! :P :P :P
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev: Kunden har alltid rätt, en sanning som många DJ´s tycks ha glömt.
Hmm stämer det även när nån kommer fram och tycker att basen är obehaglig i kroppen och han har ett svagt hjärta.

Du har säkert råkat ut för liknande själv Ingo lyssnar du då blint på "kunden" och rättar dig efter det?

Jag bara frågar jag kritiserar inte så du behöver inte gå till försvar som senare leder till mothugg den här gången!

pusspuss

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det stämmer även i den situation du nämner, såklart! Jag väntade på kommentaren faktiskt.

Jag jobbar inte direkt mot besökarna som en dj gör, jag jobbar åt artisten. Svar nog? Utan att vara försvar? :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om jag vore tekniker på ett ställe och det kommer fram en person och ber en att sänka basen eftersom det är obehagligt skulle jag vara tveksam till att göra det tyvärr.

På samma sätt som jag om jag höll på att få ett epileptiskt anfall inte skulle be ljusteknikern stänga av stroboskopet, utan att lämna lokalen. Visst, min hälsa är viktig, alla besökares hälsa är givetvis viktig! Jag vill inte förstöra flera hundra personers konsertupplevelse för det.

Jag har för övrigt upplevt epilepsianfall på mycket närmre håll än jag någonsin velat, och det är inte roligt någonstans. Tvärtom.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag vet inte, men det känns som om du har gått till akuta situationer.
En som är på väg att få ett EP anfall har sällan möjlighet att gå fram och fråga om någon kan stänga av en strob.
Men om jag som ljudtekniker stod bredvid en ljustekniker som inte vill stänga av sin strob på grund av att det är någon som håller på att få ett anfall så skulle jag göra det åt honom.

Om någon kommer fram till mig och ber mig sänka basen för att det upplevs obehagligt så skulle jag kanske fundera på om jag spelar för mycket bas.
Hade någon däremot sagt att en person i publiken drabbats av hjärtsvikt eller vad nu som kan ske av mycket bas. Då skulle jag ta hänsyn till det.

När det gäller epilepsi talar jag av viss erfarenhet.
Får man ett anfall är det inte lätt att gå och be någon om någonting.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster