Tider för stroboskop användning...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Tider för stroboskop användning...

Inlägg av Johan Rex »

Kom o tänka på en sak nyss...

Hur är det egentligen med regler för hur lång tid man får använda ett stroboskop utan avbrott? har hört himla många säga sig veta att just deras uppgifter stämmer, o det brukar kunna vara allt mellan 10 sekunder till "Ahh, det är bara o köra" Givetvis gör det ju stor skillnad vilken sorts o hur starkt stroboskop man använder, men iallafall...

Så, dags att skaka om kakburken o reda ut det här...? Finns det regler/fakta om hur länge man får/bör använda ett stroboskop utan uppehåll?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag har alldrig hört något?

Stroboskop används ju på så himla många olika sätt! När jag använder det på ex disco så brukar hyper blinket med 12/s inte hålla i sig mer än ett par sek. Men att sedan ha 4st som blinkar efter varandra i takt med typ 1blink per sekund så kan jag låta det stå flera låtar!

Jag vet inte hur det är men jag kan tänka mig att har man epelepsi eller pga andra anledningar inte tål strobe så spelar det nog mindre roll om den är igång 5sek eller 1 minut!

Men det vore som du säger kul att veta om det finns nån "lag" eller nån rekomendation av betydelse.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag har hört att det är 30 sec sedan måste det vila minst en minut, men jag formadar att det är det snabbaste blinket, men jag vill oxå påpeka att jag bara har hört det.
Work sucks, send me on tour!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Känns som om allt annat ljus likaväl kan trigga ett anfall det med.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Lightguy: Ja den har jag också hört...

Fick en mindre utskällning när jag körde ljus på en trancefest o då det blev en 30 sekunder strob vid nåt tillfälle. Enerligt dom var det 15 sekunder o sen vila i flera minuter. Linköping konsert o kongress var det nog.

o vad det gäller eplepsi känns det som om det Miliway skriver känns ganska vettigt... Är ingen läkare, men nån annan kanske har mer info...?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Naturligtvis kan all typ av ljus trigga ett anfall men strobb är värst det är ju därföe de har stiftat lagar om det.

Ang. utskällningen du hade fått så ska du stå på dig och hävda att du vet bäst eftersom du jobbar med det (även om du kanske inte vet) då blir de själva osäkra. Har fungerat för mig många gånger. Det gäller även ljudnivå, spelade på en modevisning för många år sedan. Efter spelningen kom en gubbe fram och sa att han kom från hälsovårdsmyndigheterna och han tyckte att vi hade spelat för högt. Jag blev lite kinkig och frågade hur många decibel vi hade spelat och att den tillåtna gränsen ligger på 90 decibel på ett visst avstånd (vilket jag inte är säker på), då blev han tyst och gick!!!
Work sucks, send me on tour!

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Torsson »

Lightguy (TMT) skrev:Naturligtvis kan all typ av ljus trigga ett anfall men strobb är värst det är ju därföe de har stiftat lagar om det.
Vad heter lagen/lagarna och var hittar jag dem?
Jag har själv sökt efter något regelverk beträffande strobbanvändning vid offentliga evenemang men inte funnit något.
Har bara funnit regler vid användning av laser, SSI FS 1993:1.
//Jörgen Torsson

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Milliway skrev:Känns som om allt annat ljus likaväl kan trigga ett anfall det med.
Visst kan väl kanske allt ljus då trigga ett EP-anfall, likaväl solljus som en parkanna. Men om man gör en anfallsregistrering på sjukhuset för att bedöma på vilket sätt anfallen triggas igång använder dom strob, och det har säkert sina orsaker i att det påverkar hjärnan till att trigga ett anfall.
Sen är EP naturligtvis lika individuellt som alla andra sjukdomar så det är naturligtvis helt olika från person till person vad det är som är den utlösande faktorn.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

JTorsson skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Naturligtvis kan all typ av ljus trigga ett anfall men strobb är värst det är ju därföe de har stiftat lagar om det.
Vad heter lagen/lagarna och var hittar jag dem?
Jag har själv sökt efter något regelverk beträffande strobbanvändning vid offentliga evenemang men inte funnit något.
Har bara funnit regler vid användning av laser, SSI FS 1993:1.
Ingen aning faktiskt, det är bara som jag har hört att det finns lagstiftat!!!
Work sucks, send me on tour!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

DJR skrev:Lightguy: Ja den har jag också hört...

Fick en mindre utskällning när jag körde ljus på en trancefest o då det blev en 30 sekunder strob vid nåt tillfälle. Enerligt dom var det 15 sekunder o sen vila i flera minuter. Linköping konsert o kongress var det nog.
Jag kan höra med huset om det är någon där som vet vad dom talar om. I bästa fall kanske vi blir kloka på kuppen. Det finns en hel del duktigt folk där så de borde ha koll.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Om någon vet så borde det väl vara epilepsiförbundet.

http://www.epilepsi.se/Epilep01nr3.pdf

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Hmm det här är ju nästan samma sak som när det gäller vissa allergiker och rökmaskiner som inte funkar ihop. Finns väl inget som säger hur mycket man inte får och får pumpa ut i rökvolym. Jag var med om att någon stackare fick något anfall och hade svårt att andas, då var det inte mycket rök i lokalen.

Så det är väl ungefär som med strobb, de stackarna som har epelepsi har det tufft när de ska gå ut när någon ska jävlas med att ha strobben igång. Men det är ju de själva som måste inse risken att vistas i närheten av ett dansgolv med strobb. Så någon regel/lag om att man inte får ha igång strobben mer än en viss tid tycker jag låter fånigt.

Hmm har sett en fått ett epelepsianfall en gång kom jag på.. det var ingen vacker syn ska tilläggas. Fy fan riktigt otäckt är det.
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Bra gjort elektro! Den där bör vi alla läsa igenom...
http://www.epilepsi.se/Epilep01nr3.pdf
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Sedan kan det mycket väl vara så att man har epelepsi utan att ha märkt det, och sedan något (trötthet, strobbljus, fan vet jag) utlöser ett anfall. Hände en vän till mig.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

DrRydén skrev:Hmm det här är ju nästan samma sak som när det gäller vissa allergiker och rökmaskiner som inte funkar ihop. Finns väl inget som säger hur mycket man inte får och får pumpa ut i rökvolym. Jag var med om att någon stackare fick något anfall och hade svårt att andas, då var det inte mycket rök i lokalen.

Så det är väl ungefär som med strobb, de stackarna som har epelepsi har det tufft när de ska gå ut när någon ska jävlas med att ha strobben igång. Men det är ju de själva som måste inse risken att vistas i närheten av ett dansgolv med strobb. Så någon regel/lag om att man inte får ha igång strobben mer än en viss tid tycker jag låter fånigt.

Hmm har sett en fått ett epelepsianfall en gång kom jag på.. det var ingen vacker syn ska tilläggas. Fy fan riktigt otäckt är det.
Så på en liten krog där någon nisse till Dj råkat fastna med fingret på strobknappen som vanligt, skall inte en person som har höjd risk för anfallstriggning kunna vistas då?
Kanske vore bättre att byta ut personen som på något underligt sätt tycker det är så fantastiskt med strob..

Det är nog inte speciellt snyggt att se någon sitta och skita heller...

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Citerat ur pdf dokumentet "Socialstyrelsen har enligt uppgift inte
några riktlinjer eller rekommendationer
om hälsorisker med stroboskop."

Det är med andra ord fritt fram att använda stroben som du behagar

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var en empatisk inställning till medmänniskorna... 8O

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ingo skrev:Det var en empatisk inställning till medmänniskorna... 8O


Syftar du på mitt inlägg Ingo?

Bara för att det inte finns regler som reglerar användandet av stroboskop betyder det inte att just min empatiska inställning är lägre eller.

Personligen anser jag att man kan förstöra vilken snygg ljusrigg/show som helst bara genom att hänga dit en eller fler strobbar. Men det är som sagt en personlig uppfattaning.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Milliway:
Vilken ljusrigg som helst är väll kanske lite fel o säga... Ett strob kan göra ett oerhört lyft för showen - men om de avänds på rätt sätt...

Men, kort sagt finns det inga skrivna regler eller lagar kring det, men det betyder ju inte att man ska strobba förmycket iallafall... Har sett trancefester där medelsvenssons fått en snabbkurs i ljusutrustning o pillar själva... """Jätteskoj med starka strob i en kvart""" Det förstör, o är ganska äckligt...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

DJR skrev:Milliway:
Vilken ljusrigg som helst är väll kanske lite fel o säga... Ett strob kan göra ett oerhört lyft för showen - men om de avänds på rätt sätt...

Men, kort sagt finns det inga skrivna regler eller lagar kring det, men det betyder ju inte att man ska strobba förmycket iallafall... Har sett trancefester där medelsvenssons fått en snabbkurs i ljusutrustning o pillar själva... """Jätteskoj med starka strob i en kvart""" Det förstör, o är ganska äckligt...

Jo det går förstöra vilken rigg som helst genom att inte göra det snyggt. Som sagt det är en personlig åsikt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster