Congo kid å nyår tips och råd

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Congo kid å nyår tips och råd

Inlägg av Mathias Lindqvist »

önskar lite feedback och en massa råd och tips från er,
ska sköta ljuset på en nyårsrevy och då med ett Congo kid som jag ALDRIG jobbat med, har faktiskt endast jobbat med enklare små bord och en hel del med Chamsys magicq Q pc.
har hittat några tutorials på youtube ang Congo, men är det någon som har tips och råd (do and dont) så vore jag väldigt tacksam.
Sen eftersom det är en nyårsrevy vilket jag inte heller har gjort innan , så om någon har lite råd om hur man bör programmera och tänka så uppskattas dom med

.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Congo kid å nyår tips och råd

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ett tips, låna hem bordet eller åk på plats och träna!!

Inte roligt å stressa när ”kunden” är på plats

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Congo kid å nyår tips och råd

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Nicke Löfgren skrev:Ett tips, låna hem bordet eller åk på plats och träna!!

Inte roligt å stressa när ”kunden” är på plats
Tack, kommer sitta brevid när en annan programmerar inför en annan uppsättning som är ett tag före :) så jag hoppas kunna snappa upp lite grann där. sen ska ja följa ditt tips å se om jag kan låna hem bordet å träna alt sitta på plats (då har jag ju även tillgång till alla armaturer) .
bordet i sig verkar ju inte jätteinvecklat, sen finns det säkert både enklare och svårare vägar att gå.
så som jag har "jobbat" hittills med mest live framträdanden och dans etc så har jag lagt lite cue punkter och positioner färger etc på några knappar (i chamsys) och Fx intensitet etc på reglar, men vet inte om det upplägget skulle funka på en revy?! kanske bättre att lägga hela showen med cue punkter och klicka sig igenom? men då förlorar man ju hela möjligheten med att kunna improvisera (såvida jag inte lär mig att programmera live fort som attan 8O :? )

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Congo kid å nyår tips och råd

Inlägg av Elias Lothström »

Varför inte bara ta med dig ditt chamsys?

Det är ju mycket bekvämare att jobba i sekvenser, men är inte showen särskilt inrepad utan lite impro så kan det ju vara skönt att lägga ut det på congots mastrar, som dock är känsliga för om det är HTP eller LTP funktion inställt.
Vill du lattja och leka kan du ju tex ha effekter och chasear och grejjer på masterreglar och grundljus i sekvenser. Tänker du att du ska hoppa runt mellan sekvenser och inte stega igenom 1-10 så se till att sekvenserna får bra numrering och använd goto, snarare än go.
Det kan kännas lite bökigt till en början med ETC upplägget, men det går fort när du lärt dig. Försök undvika musen är egentligen mitt tips, och lär dig kommandon.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Congo kid å nyår tips och råd

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Elias Lothström skrev:Varför inte bara ta med dig ditt chamsys?

Det är ju mycket bekvämare att jobba i sekvenser, men är inte showen särskilt inrepad utan lite impro så kan det ju vara skönt att lägga ut det på congots mastrar, som dock är känsliga för om det är HTP eller LTP funktion inställt.
Vill du lattja och leka kan du ju tex ha effekter och chasear och grejjer på masterreglar och grundljus i sekvenser. Tänker du att du ska hoppa runt mellan sekvenser och inte stega igenom 1-10 så se till att sekvenserna får bra numrering och använd goto, snarare än go.
Det kan kännas lite bökigt till en början med ETC upplägget, men det går fort när du lärt dig. Försök undvika musen är egentligen mitt tips, och lär dig kommandon.
tackar för bra tips :)
om jag känner att det blir för "tajt" att lära mig och det inte känns 100 bra, så tar jag med chamsys.
det tråkiga är ju att jag bara har det på datorn, så det riktiga "bordet" finns inte ännu utan får nöja mig med midi system så länge men det funkar bra det med. i nuläget så har jag inte en susning om hur showen kommer se ut eller vad som ingår, tydligen osäkert vad vi kommer ha för armaturer med i nuläget så det blir spännande det här :) men det känns alltid bra att ha olika upplägg klart innan man sitter och ska programmera.
är ju ingen hittils som sagt att det är ett hopplöst skit bord iaf 8O :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster