Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Adam Fresk »

Jag är på jakt efter någon smidig sorts ljusstyrningslösning till min trubaduo/band. Vi kör med en del backing tracks och har inga händer eller fötter lediga när vi spelar. Jag försöker hitta nån sorts app/program som kan styra ljuset i synk med backing tracksen utan att man behöver blanda in några manuella moment. Grejen är att jag helst skulle styra den från samma app i iPaden som jag kör backing tracks och scrollande låttexter på. De flesta appar med backing+DMX verkar dock bara finnas till dator.

Det finns dock några iPad-appar som kan skicka midi via midifiler.

Vet någon om/vilka ljusprogram som kan finnas till PC/Mac där man kan ”lagra” scener, cues, chases m.m. på ett överskådligt och någorlunda användarvänligt sätt, och som dessutom kan styras externt via midi? D.v.s. att datorn används som en ”ljus-modul”, där alla scener ligger inlagda på stand-by ungefär på samma sätt som ljuden i en ljudmodul, och där en inkommande midisignal från en annan enhet (en manuell kontrollenhet eller en automatiserad midifil från exvis en iPad) kan trigga dem ”on demand”? Så att jag, m.a.o., bara kan ha datorn stående vid sidan av scenen, med ljusstyrningsprogrammet påslaget, utan att behöva pilla på den under giget, utan kan styra allt via midi från paddan?

Alternativt något hårdvarubord med samma funktionalitet?

Hoppas det är begripligt vad jag försökt feåga om?

Tack på förhand så länge!

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Peter Widell »

QLC+ är ett gratisprogram för Windows, osx och linux som kan prata och förstå midi och osc. Inte världens maffigaste program men fullt kapabalt för sånt här och ganska lättbegripligt. Med t ex Touch OSC (eller vad du nu kör nu går säkert också bra!) på paddan kan du trigga scener i QLC via OSC.

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Adam Fresk »

Ok! Tack! :-)

Vad exakt är OSC? Och hur vet jag om det program jag använder har stöd för det/kan använda det?

Jag kör i nuläget en backingtrack-app som enbart har stöd för audiofiler i stereo samt visning av låttexter, men jag har sett att det finns mer avancerade motsvarigheter - Onsong https://onsongapp.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och Backing Band Pro http://backingband.ckdoo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (av vilka det senare verkar vettigast för min smak) - vilka även kan köra flerspårig audio samt midi. Bortom det vet jag inte vilka funktioner dessa appar har.

Programmet behöver åtminstone kunna spela upp ljud och visa synkroniserade låttexter utöver midi-funktionaliteten, för att de skall vara något att ha för mig. Huruvida OSC fungerar med dessa vet jag alltså inte.

Denna video är väl rätt så gammal, men den illustrerar ungefär vad jag är ute efter. Han använder en hårdvarumixer ist för en dator och enklare LED-kannor, men i övrigt tycker jag principen verkar perfekt. Han har alltså mappat olika scener/cues till olika midi-notes som han spelar direkt från keyboarden via paddan och vidare till ljusriggen. Sedan ligger midifilerna där i paddan, inspelade och färdiga att köra och styra ljuset (som alltså kan ligga förprogrammerat i en dator eller i en mixer) med.

https://www.youtube.com/watch?v=TlQPGW-gHGE&t=343s" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Henrik Brifors »

Hej, vet inte om det kan vara intressant men jag har et Chamsys miniwing till salu. Liten vinge för ljusstyrning och tillgång till en fantastisk programvara för ljus.

Det ska gå att kontrollera via MIDI men du behöver en vinge för att använda programmet.

Testade lite med att koppla ett midipedalbord men det funkade sådär så jag tröttnade på att labba. Möjligt att det går att få till med iPad också.

Numera kör jag på ett eurolite Bigfoot pedalbord i bandet och ett större ljusbord när jag koncentrar mig på bara ljus.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Niklas Elste »

har kört med dmxcontrol

obs den äldre är fortfarande mer utveklad

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Adam Fresk »

Peter Widell skrev:QLC+ är ett gratisprogram för Windows, osx och linux som kan prata och förstå midi och osc.
Vad behöver jag för hårdvara mellan datorn och ljusriggen då, tro? Funkar vilken USB till DMX-adapter som helst? De flesta verkar ju vara dedikerade till en bestämd mjukvara? Men jag antar att det inte finns någon dedikerad hårdvara till QLC+?

/Adam

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Peter Widell »

Aha, din nuvarande app kan inte skicka midi? Isf ser ju Backing Band Pro utmärkt, för att skicka midi till t ex QLC+ eller liknande.

QLC+ funkar med alla dmx-interface på marknaden, förutom ev proprietära för nåt ljusprogram men det känns ju onödigt att skaffa i det här fallet:) DMX-king (typ Entec-kopia) har aldrig strulat för mig. Se till att skaffa en med optokopplare (dvs inte den allra enklaste) om du nu ska köra ljud och ljus från samma dator.

Annars gör ju Qlab allt det du söker, men inte hunnit testa ljusbiten där än så vet inte hur det ligger till med effekter och chasear osv. Och Qlab är nog onödigt dyrt bara för det här.

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Adam Fresk »

Nja, tänkte inte köra ljud alls från datorn, bara ljus.

Vill alltså använda iPaden för att spela upp backing tracks med scrollande texter därfirån, och sedan skicka en midisignal från paddan genom en dator som omvandlar denna till DMX-scener och därmed styr ljuset. Vill alltså inte köra några "shower" från datorn, utan enbart ha den som en ljusmixer, s.a.s.

Idealet vore om det fanns en app till paddan som hanterar såväl backings som scrollande texter OCH DMX, alltihop samtidigt, så att jag kan ta bort datorn helt ur ekvationen. Men av någon för mig outgrundlig anledning verkar inte detta finnas... Att ha med en dator på scen känns överhuvudtaget både vanskligt och lite åldrat, med tanke på hur kraftfulla paddorna är nuförtiden. (Och DMX är väl egentligen inte särskilt resurskrävande direkt ändå?)

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Styrning av ljus via iPad med midifiler?

Inlägg av Adam Fresk »

Peter Widell skrev:QLC+ är ett gratisprogram för Windows, osx och linux som kan prata och förstå midi ... kan du trigga scener i QLC via OSC.
Bara för att vara på den säkra sidan så att vi inte pratar förbi varandra:

Går det alltså att trigga förprogrammerade scener i QLC+ med midi? När jag försökt kolla runt på nätet hittar jag mest vad som verkar vara info om hur man kontrollerar reglage etc med midi (om man t.ex. vill använda en hårdvarukontroller för att få tillgång till fysiska reglar och knappar till programmering), men inget om hur man använder midi för att i realtid trigga och byta mellan scener man redan innan programmerat och sparat.

Det är framför allt denna funktion jag är ute efter - att först programmera färdiga scener, och sedan styra dem externt via midi, så att själva "showen" alltså kan programmeras i t.ex. Logic och sedan lagras i midifiler - vilka kan spelas upp varsomhelst ifrån - snarare än att köra showen i DMX-programmet. Är det begripligt hur jag menar?

Går det även att få till mjuka crossfades mellan scener via midi? Eller måste man då programmera även showen inuti DMX-programmet?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster