Vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nina Isacsson »

Nicke Löfgren
Kul att få se en bild på dig på jobbet. vilka fina lysandepaket på scenen
vart hittar man sådana?

Toiva Savolainen
inte så ofta man ser röda bord eller vingar;) men läslampan var inte så fin som de på Niklas Olsson bild med visualisering och allt.

Hur vanligt är det att ni har visualiserings program tillsammans med bordet när ni kör ute på jobben?

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Kompletterar med wysiwyg jag med :p
Bilagor
wyg.jpg
wyg.jpg (495.28 KiB) Visad 8816 gånger
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Nina: en del moderna bord har visualisering i sig på något sätt eller kan lätt anslutas till en dator med det och det tror jag är skälet till att man ser det väldigt mycket (dom flesta produktioner jag sett den senaste tiden har haft visualisering, kanske bara i en liten ruta som tar upp 25% av skärmen men det finns där).

Toiva: något liknande slagsmålsklubben på scen?

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nina Isacsson »

jo det är på gång mer och mer och på det nyare borden nog standard snart.

frågan är om det är så bra och om man kan ha vad man vill i dem eller om man blir låst tillett eller kan byta.

Många bord har det inte inbyggt och då kräves en extern dator som då oftast går via nätverket.

undrar lite hur många som orkar ta med den extra datorn bara för att få Wysiwyg eller liknande program ute på jobbet

tycker själv att det är bra men inte alltid man orkar släpa med en extra dator
inte heller helt nödvändigt till en satt föreställning. eller?

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Nina: jag använder det till de föreställningar där jag får förhandsinformation (tex låtar, händelse, positioner mm). oftast jobbar jag med företagsgig där man bara vet vilket band som skall komma och inte så mycket mer. Då känns visualiseringen mest överflödig. I detta fall är det en show som skulle komma att gå 11 föreställningar. Det som behövdes göras på plats var att se till att gobos stämde, fixa färgpaletten, positioner osv. Det som sparar tid är ju att kunna sätta alla moment i låtarna; dvs break, stick, markeringar mm.

Den extra datorn man släpar med fungerar ju utmärkt att döda 3 timmars väntan med på internet också ;) I detta fall så använder jag inte visualiseringen under föreställning utan var faktiskt lite "stage'at" för en bra bild. Jag använde det bara till förprogrammeringen.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Nina Isacsson skrev:Marcus Sandberg
Vad har ni haft för fler alternativ?
Jo ett annat alternativ vi har kollat på e HOG borden men även Cromasys MagicQ. Men det vi saknar på många av borden e en fjärrkontroll att ha till hands när man riktar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Marcus Sandberg skrev:
Nina Isacsson skrev:Marcus Sandberg
Vad har ni haft för fler alternativ?
Cromasys MagicQ
"Chamsys MagicQ" står det på mitt bord iaf.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jo ett annat alternativ vi har kollat på e HOG borden men även Cromasys MagicQ. Men det vi saknar på många av borden e en fjärrkontroll att ha till hands när man riktar.
Focus Hand och Focus Brain från ELC löser det problemet. Riktigt finurlig pryl. Funkar dessutom med alla ljusbord som skickar DMX.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Inlägg av Rasmus Olsson »

Vad tror ni om Martins Maxxyz då?
Den kommer ju nu även som compact model och ett rätt vettigt pris. Jag har bara testat den väldigt snabbt men man känner igen sig väldigt bra om man är hog användare.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Rasmus: jag har hört negativa saker om Maxxyz och en del där folk varken tyckt att det var bra eller dåligt men jag kommer inte ihåg någon som varit direkt positiv till bordet men jag vill gärna prova det för det verkar ganska trevligt på bilder och så. Tror jag ska se om jag kan hitta en manual till det och se om jag kan dra någon slutsats om vad jag tycker själv :)

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Hej Alla!
Jag håller med Bullen.
Det är ett verktyg. Ett verktyg som man skall trivas med och
därför är smaken som baken.......
men det är bara ett fåtal bord som klarar dom största gigen.
Jag tänkte inte propagera för nåt visst märke utan bara tala om vad jag gillar att använda.

På mindre gig med ont om programmerings tid: Avolites Pearl !!
På större gig med programmeringstid : Congo, Hog2 & 3,
Teater & show : Congo

Bifogar ett foto på FOH på årets Melodifestival som var en mix av Hog3 och Congo med Hog pc och Congo jr som backup.
Funkade klockrent.

Men en sak som är riktigt skönt och det är supporten man har när man kör ett Congo - Den finns i Sverige och man får den direkt av han som utvecklat det, på svenska och han svarar efter kontorstid.
Grymt.
Asch.....nu propagerade jag ju för ett märke..... :-) .men det har nog mera med människorna bakom det än med hårdvaran att göra.

Dock ser jag fram emot att titta på nya EOS och Maxyzz.
Allt gott!!
//Danne - som dock saknar sin gamla Artisan.
Bilagor
Jönsson ser väldigt nöjd ut!
Jönsson ser väldigt nöjd ut!
FOH2.jpg (60.14 KiB) Visad 8578 gånger

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Han är inte bara bra på att blinka lampor och utveckla ljusbord - han är grym vid grillen också! Tack för senast Bullen, det var mycket uppskattat! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nina Isacsson »

Danne Persson eller någon som vet
Vad är det för skillnad och likheter på systemtänk mellan Pronto och Congo samt VLC? om man kan något av systemen är det då lätt att hoppa runt bland avabs bord?

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

David Wennberg skrev:Han är inte bara bra på att blinka lampor och utveckla ljusbord - han är grym vid grillen också! Tack för senast Bullen, det var mycket uppskattat! :)
Det var så lite eller egentligen mycket (mat) :-)

Man gör vad man kan!

Bullen

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Nina Isacsson skrev:Danne Persson eller någon som vet
Vad är det för skillnad och likheter på systemtänk mellan Pronto och Congo samt VLC? om man kan något av systemen är det då lätt att hoppa runt bland avabs bord?
Congo är utvecklat i AVAB anda, men har självklart mycke skillnader.
Det jag har hört från många användare är att dom tycker att det är rätt lätt att gå från Pronto och VLC till Congo. Vi har med flit behållit mycke AVAB specifika funktioner.

Bullen

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Nina Isacsson skrev:Danne Persson eller någon som vet
Vad är det för skillnad och likheter på systemtänk mellan Pronto och Congo samt VLC? om man kan något av systemen är det då lätt att hoppa runt bland avabs bord?
Jag har ju gjort Eurovision på både ett Pronto och Congo. (fast inte samtidigt)

Det jag upplevde var att Congo är mycket lättare att köra rörligt ljus på.
Lättare att editera det du gjort och framför allt är det grafiska snittet som en dröm om man jämför med Pronto.

Men bägge borden är så att kan du AVAB terminologin (eller har den i ryggraden som så många andra) så kan du utan att fundera tända upp kretsar eller rörliga lampor och göra ett moment. (eller preset som det numera heter).
Sen finns det mera finesser för rörligt i Congo och mer som kommer.
Bullen gnuggar geniknölarna just nu. :-)
//Danne

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Jag måste också hålla med om att det inte spelar någon roll om vilket ljusbord du använder, det viktiga är ju vad du kan och vill göra med det? jag menar, Väldigt få kommer ju och tittar på de jobb jag har programerat eller ljussatt för att jag kör MA tex?

Jag som inte har någon som helst Avab bakgrund förutom lite knackande på Avab Viking när jag jobbade på SVT samt någon gammal pjäs på en 201a, Tycker att Congon är ganska enkel att ta till sig. Det mesta är logiskt och intuitivt, Tillochmed ljuscrewet lyckades lista ut hur man startade och testade riggen på melodi 07 som Danne programerade. Och undrar man något så finns alltid supporten där ett samtal bort.

Men mitt bord of choice är MA. Varför? För att det kan allt jag någonsin har haft behov för och är snabbarbetat med commandline. Att det sedan mjukvarumässigt är OTROLIGT stabilt och kontinuerligt uppdateras med nya funktioner och armaturer ser jag som ett krav för en plattform jag skall använda. Hårdvarumässigt är det en gammal och ganska ful pansarvagn, Men återigen, den är stabil, och går att bygga ut prestandamässigt till nästan oändligt många universum, operatörer, remotes, sessioner och med backupmöjligheter och visualiseringsprogram gratis att hämta på nätet. Den är också fantastisk på att clona delar eller hela shower mellan olika armaturer med bra resultat.

Men återigen, det viktigaste är ju inte vad som händer på mixplats, utan vad publiken får för upplevelse, Något som ibland glöms bort bland effektgeneratorer, fibermultis och flera operatörer i samma session. Det är bland annat därför Congon är gjord utan inbyggda höga skärmar som ex Hog3 och MA, man skall titta på scenen istället.

Maxxyz börjar bli mycket bra, Nya compact modellen är riktigt söt, och kan man hogII/hogIII känner man sig hemma direkt. Dessutom 8 universum direkt ur bordet, Mycket bra. Det tar ett tag innan man växer ur det. HogIIIan har också äntligen börjat hitta tillbaka till lite av vad man kanske förväntade sig av den för 4 år sen, men börjar bli stabil och fin nu. Den blir också mer och mer vanlig i Sverige, Både Primetec, Lightland, Woodlight, Lumini och Uasl har HogIIIsystem numera.

EOS har jag bara börjat klämma på, fint, snyggt, men saknar en del saker jag har hos min fina gamla tyska konsoll, så varför byta?

Kör och lär er det som känns bäst helt enkelt! En bra operatör kan flera bord, och därmed flera vägar för att attackera ett problem...

Tycker jag i allafall!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Brattberg: hur är det att åka runt med ett grandMA fullsize då? Det tar ju inte direkt liten plats och det är ju som du säger ganska fult :) Men jag måste säga som nybörjare att det är ett av dom bord som jag tycker känns enklast att jobba med (efter att ha kollat på det på nätet och i manualen lite snabbt, inte kört något ännu men vill) för man har tre pekskärmar som man kan lägga upp mycket på så det bara är att klicka lite snabbt när man kör spelningen sen, välja grupper/enskilda lampor på en skärm och sen välja saker för dom på dom två andra.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Hur menar du Jakob? Om det är stort menar du? Nja, jag har aldrig varit med att det inte får plats, och det kommer alltid vara mindre än ljudbordet så... Skämt åsido, Det tar ingen plats i trailerpacken, och man behöver ju inte åka med ett fullsize, After Darks show tex är flyttad från Artisan till Fullsize MA och sen kördes Turnén på en MAlight. Allt du programerar på en fullsize är kompatibelt på allt i MAserien, dvs Light, micro, playback unit, Pico, ultralight eller OnPC. Och tvärtom! Jag kan göra hela showen hemma i OnPC som är gratis, ladda showen i en light eller fullsize och köra den direkt efter att ha uppdaterat focus. 3 skärmar är bra, även om man efter ett tag övergår ganska hårt till det numeriska tangentbordet och Commandline. Kanske just därför jag har lite svårt för Vista som saknar just det. Och ja, Jag vet att man numera kan få det på USB Tintin! ;)

Och åter till storleken, Norska julgalan jag gjorde sist nu åkte ljud, ljus scen i 6 trailers, då är inte storleken på bordet det stora problemet... det är snarare att hitta bordet bland alla saker när man tippat truckarna..

Men skulle jag åka världs/europaturné och flyga mycket, skulle jag välja en MAlight direkt... Eller bara min Laptop och OnPC eller en playbackunit, Eller...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag tror att de flesta som kört in sig på ett system uppskattar att det finns större eller mindre konsoler eller PC-versioner som har samma operativsystem och syntx. Det har alla bord av större kaliber idag. Det gör det hela väldigt enkelt att flytta shower mellan olika bord som du var inne på Calle. Det gör också det hela enklare med backup. Kör din show på stora konsolen men ha också en kopia i din laptop som du kan koppla in om ordet mot all förmodan skulle hänga sig och dö.

Alla stora bord har hittills nämnts i denna tråd, borgar för att de kommer att finnas kvar ett tg. Åtminstone i operatörernas hjärta. Företag kan gå omkull och försvinna.

Jag tycker det är kul med uppstickare som gör sin egen grej. Håll koll på E.GO Controls som utmanare till ETC EOS. Det kan bli riktigt bra.

Å så Jands Vista, förståsss ;-) (som numera går att få som PC version för Vista!)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster