Sida 1 av 2

Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 16:35
av Tomas Sagersten
Hej folket

Vart köper alla sin gaffa?? vill ha bra gaffa som inte kladdar till bra pris!!


//T

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 16:49
av Nicke Löfgren
Primetime.se

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 18:35
av Per Johanson
Kan man få tråden att också täcka vilka sorter som är bra och till vad?

Nichiban, Magtape, Tesa, Permacel och Shurtape (och säkert en radda andra) har alla olika varianter som säkert har sina för och nackdelar?

Nördigt? Hell, yeah!

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 19:42
av Ian Delahorne
Per Johanson skrev:Kan man få tråden att också täcka vilka sorter som är bra och till vad?

Nichiban, Magtape, Tesa, Permacel och Shurtape (och säkert en radda andra) har alla olika varianter som säkert har sina för och nackdelar?

Nördigt? Hell, yeah!
Glöm inte att recensera smak, då illasmakande gaffa är inte så kul att jobba med.

(Vi köper gaffa från Interlite, osäker på sort)

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 20:22
av Måns Nilsson
Nichiban är nog bäst i klassen "universalgaffa". Luktar gummi på ett behagligt sätt, rivs lätt och häftar bra.

Tesa är absolut bäst, men så dyr att man mår illa. Nota bene! Det måste vara Beiersdorf 4651, inte bygg-tesa. Luktar... ehhh.... lite som Roskilde...

Le Mark är inte så pjåkig. Jag har ett par rullar som köptes i början på 90-talet, och de fungerar fortfarande.

Nitto (som också tillverkar Permacel) är ganska lik Nichiban. Samma gummilukt, men om jag minns rätt så är priset lite bättre.

3M ska man sky som pesten, liksom Stokvis. Bara byggprodukter.

I fråga om skrivtejp så är det oftast Permacel P-72 som gäller, men Shurtape som Sveriges Radio har standardiserat på är inte så dum den heller. (Ja, jag har ett IT-jobb, men på förrådet kan man få ut en U87'a och en Sharpie, samt en rulle Shurtape FP17. Och när jag skulle mäta ljudnivå för en anbudsanmodan så gick jag ner och frågade om de hade en dB-mätare och ett mikstativ. Jag fick en B&K med frågan "Den är inte så exakt, du ska inte prata med Ljudservice om att få låna en Audio Precision och det döddämpade rummet istället?" Jag är i himlen! ;-) )

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 21:13
av Gustaf Gagge
Tesa är bäst men man kan bara ofta drömma om att ha råd med mycket sådan. sen har jag använt en noname tejp som var helt ok med. allt som man hittar på biltema och Clas Ohlsson går fet bort. jag tycker att vilken tejp man ska använda har med vad man ska använda den till.

Re: Gaffa

Postat: ons 07 okt 2009, 22:06
av Anton Stjärnbrandt
jag gjorde nyligen en storbeställning med svart tesa med lite mer vidhäftning, den är jag jättenöjd med.
den med "lätt vidhäftning" tycker jag inte funkar alls.

visst den kostar men då funkar den också.. clas o är inte gratis heller. överskottsbolaget har höjt priset på sin som för övrigt är rätt ok(silver-varianten).

jag är inte den som tejpar i onödan heller, man får se till att få med sig rullarna hem och säga nej när trummisen vill tejpa fast baskaggen med den :wink:

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 00:18
av Leif Baltazars
Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 13:55
av Anton Jonsson
Jag köper min på ljudia. Det är den bästa gaffa jag har använt.

http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/o ... ro-p95338/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 16:05
av Gustaf Gagge
Leif Baltazars skrev:Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.

magtape och tesa keltar mindre. men allt billigt skit från överskottsbolaget clasohlsson mm klibbar mycket.
Anton: vad använder man silver gaffan till? inte på en scen va?

sen förstår jag inte heller vad man ska med blank svart gaffa till heller.
till och med pvc är bättre all billig skit för den klibbar inte fast i allafall.

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 16:25
av Anton Jonsson
Gustaf Gagge skrev:
Leif Baltazars skrev:Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.

magtape och tesa keltar mindre. men allt billigt skit från överskottsbolaget clasohlsson mm klibbar mycket.
Anton: vad använder man silver gaffan till? inte på en scen va?

sen förstår jag inte heller vad man ska med blank svart gaffa till heller.
till och med pvc är bättre all billig skit för den klibbar inte fast i allafall.
Den gaffan jag anväder och länkar till är mattsvart :) har funkat jättebra för mig iaf.

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 16:27
av Gustaf Gagge
vilken är matt svart?

Re: Gaffa

Postat: tor 08 okt 2009, 16:34
av Anton Jonsson
Har förtydligat mitt tidigare svar.

Re: Gaffa

Postat: fre 09 okt 2009, 20:17
av Johan Fälth
Vi brukar köpa från LT-Audio. LT-Tejp för att vara exakt!

Re: Gaffa

Postat: lör 10 okt 2009, 17:08
av Johan Eriksson
gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

Re: Gaffa

Postat: lör 10 okt 2009, 19:45
av Anton Gildebrand
plastgaffa?

Re: Gaffa

Postat: lör 10 okt 2009, 23:27
av Gustaf Gagge
Johan Eriksson skrev:gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

den är jätte dålig inte ens den som heter pro är bra. bara skit från stokvis.


bra tejp kostar så är det inget att göra åt.

Re: Gaffa

Postat: sön 11 okt 2009, 08:56
av Johan Eriksson
Gustaf Gagge skrev:
Johan Eriksson skrev:gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

den är jätte dålig inte ens den som heter pro är bra. bara skit från stokvis.


bra tejp kostar så är det inget att göra åt.
Jag håller ju faktist inte helt med där. Jag tycker att den är helt ok som sagt inte den bästa, men långt ifrån den sämsta.
För den som har kört på med biltemas eller dyl är ju denne ett par kliv upp iaf utan att de behöver kosta allt för mycket mer.

Beror väll på hur man ser på de. Men jag slösar gärna inte med min Tesa rulle om jag inte måste. :)

Re: Gaffa

Postat: sön 28 feb 2010, 11:47
av Anton Stjärnbrandt
men kom igen, visst kostar Tesa mer per rulle men hur mycket tejp använder ni egentligen ?
Det blir ändå inte många kronor per meter, och då slipper man störa sig på usel tejp.
Billig tejp är inte gratis heller.

Ska man göra ett event där det går mycket tejp är det väl bara att ta betalt för någon rulle.

Re: Gaffa

Postat: mån 01 mar 2010, 02:26
av Leif Baltazars
Anton Stjärnbrandt skrev:men kom igen, visst kostar Tesa mer per rulle men hur mycket tejp använder ni egentligen ?
Det blir ändå inte många kronor per meter, och då slipper man störa sig på usel tejp.
Billig tejp är inte gratis heller.

Ska man göra ett event där det går mycket tejp är det väl bara att ta betalt för någon rulle.
Den stora kostnaden är nog inte vad man själv gör av med, utan vad andra gör av med. Ta fram en full rulle med Gaffa, och plötsligt behöver alla använda den... :twisted: