Martin - Färgväxlare

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Martin - Färgväxlare

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har sett färgväxlare som ser ut precis som Martin Destroyer x250, vad heter de? Om jag har förstått det rätt kan Destroyern enbart projicera en "flowereffekt", dvs inte en enda stor ljuskägla? Eller har jag fel? Går Destroyern använda som färgväxlare?

Jag har försökt googla mig fram till ett svar på den här frågan, men utan framgång. Jag har sett att det även finns en Martin Punisher, men den verkar i princip ha samma funktionalitet som Destroyern.

Kan någon vänlig själ ge mig information om detta.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Om jag inte missminner mig så är de effekterna du räknar upp flowereffekter, men det kanske är Martin Robocolor som du söker? Den gjordes i ett par olika varianter, mer info på: http://www.martin.com/service

Crypton har ett antal till salu.

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jadu, den där lär det nog ha varit. Jag hade dock hoppats på att priset skulle vara lägre än vad t ex Crypton tar (med tanke på åldern), men jag var nog ute och cyklade :)

Tack för hjälpen Jonas!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Tobias... för tillfället är våra ute på hyra och killen som har dem funderar på att ev. köpa dem, men kom gärna med ett bud på alla sex så har jag nått att ta ställning till (isf bud i pm eller mail).


Vi har och har haft ett antal av dessa Martin flowerburkar... Ingen av dem ska köras som färgväxlare.

Destroyern är mycket riktigt en DMX-styrd flower effekt med 250W halogenlampa. Den har ett kombinerat gobo och färghjul vilket gör att du enbart kan få blåa fyrkanter, rosa blommor etc. Den kan köras med Master/Slavekoppling. Vi har kört 4st länkade på discon och det är bra tryck i dem och snygga färger.

Punisher har samma skal som Destroyer, men skiljer sig på följande:
Den har separata färg- och gobohjul, vilket förstås gör kombinationsmöjligheterna mycket större. Den har även en "gobo-shake-funktion" som gör att man kan få hela strålknippet att skaka (enligt min bedömning helt värdelöst). Punisher kan INTE köras i Master/Slave utan måste programmeras var för sig. Därför sålde vi våra... vi har mer användning av Master/Slave funktionen vid mindre jobb och lätt att få snyggt vid uthyrning.

Det finns ytterligare fyra Martineffekter som har samma skal men har då 100W lampa och saknar DMX:
* Lynx 100 (ser ut som en vanlig full-flower)
* Discovery (flower som bara strålar i ytterkant) snyggast
* Voyager
* Advernturer
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack Robert för den utförliga informationen. Destroyern är definitivt "mkt effekt för pengarna" och, precis som du säger, ypperlig att hyra ut. Jag kommer nog försöka införskaffa två eller fyra st inom kort.

Det skulle heller inte vara dumt med ett par Discovery. Jag har en liknande effekt, fast med bara 50W, och de är sjukt snygga. De bör väl dessutom ligga i en väldigt bra prisklass eftersom de saknar både DMX och kraftig lampa.

När det gäller RoboColor 400 Pro, går de köra via standard DMX, eller måste man konvertera från Martin DMX med hjälp av en omvandlare? Som jag förstod det på nätet ska de gå att köra med standard.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Tobias Norrfors skrev:Det skulle heller inte vara dumt med ett par Discovery. Jag har en liknande effekt, fast med bara 50W, och de är sjukt snygga. De bör väl dessutom ligga i en väldigt bra prisklass eftersom de saknar både DMX och kraftig lampa.
Jo Discoveryn borde gå att få tag på rätt billigt. Jag har ett gäng som ligger och väntar på att jag ska få "tummen ur" och få ner dem till Jonathan på DaFreak för service (han gillar att mecka Martin).
Nackdelen jag märkt med dessa 100W Martinburkar är att de ofta lever sitt eget lilla liv. Musikstyrningen är rent utsagt skit på vissa burkar. De kan snurra när det inte är nån musik, och stå still eller rotera konstant när det är musik.
Glömde skriva att Lynx100 och Discovery kör bara 1 eller max 2 färger i taget. De är alltså inte "tutti-frutti-färgade" och det är ju bara en fördel. Däremot någon av de andra burkarna är det så på (osäker på vilken)
Tobias Norrfors skrev:När det gäller RoboColor 400 Pro, går de köra via standard DMX, eller måste man konvertera från Martin DMX med hjälp av en omvandlare? Som jag förstod det på nätet ska de gå att köra med standard.
ja det är en fruktansvärt avancerad procedur att få ordning på det där *fundersam* Nejdå, hehe... På Pro-400 är det som du säger Martins egna protokoll och inte DMX. Det enda man behöver göra är att skifta "plus och minus" (stift 2 och 3) i en kabel så funkar de alldeles utmärkt att köra med DMX. Gör man det på kabeln som "matar" den första Pro-400'an i slingan behöver man inte tänka på det sen (om man inte har nått annat efter den sista Pro400'an förstås)
Det man dock ska tänka på är att helst inte blanda in dem i samma DMX-slinga som andra DMX prylar. Det kan funka, men har även hänt i början att några movings fick rena snurren när man körde Pro-400 på samma slinga. Efter det har vi alltid kört dem i en egen slinga från DMX-splitten och då har det inte varit några problem alls.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Robert Hillbom skrev:Jag har ett gäng som ligger och väntar på att jag ska få "tummen ur" och få ner dem till Jonathan på DaFreak för service (han gillar att mecka Martin).
Har du tänkt behålla dem, eller skulle du vara intresserad av att kränga dem?
Robert Hillbom skrev:Det enda man behöver göra är att skifta "plus och minus" (stift 2 och 3) i en kabel så funkar de alldeles utmärkt att köra med DMX. Gör man det på kabeln som "matar" den första Pro-400'an i slingan behöver man inte tänka på det sen (om man inte har nått annat efter den sista Pro400'an förstås)
Det man dock ska tänka på är att helst inte blanda in dem i samma DMX-slinga som andra DMX prylar. Det kan funka, men har även hänt i början att några movings fick rena snurren när man körde Pro-400 på samma slinga. Efter det har vi alltid kört dem i en egen slinga från DMX-splitten och då har det inte varit några problem alls.
Tack för informationen! Jag har varit med länge i branschen/båset, men väldigt sällan behövt koppla ihop prylarna själv så jag är rätt novis på detaljer (som ni kanske märkt :) ). Men det ska det bli ändring på nu...(önskar bara att jag vore miljonär :) )

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Tobias Norrfors skrev: Har du tänkt behålla dem, eller skulle du vara intresserad av att kränga dem?
Blir nog att de blir kvar... ska hålla ögonen öppna om det dyker upp några andra så tipsar jag.
Men fundera vidare på budet på Pro-400'orna du. Du kan få med DMX-fasvändaren så slipper du tänka på det, hehe ;)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

När vi ändå pratar martin discoburkar så finns det ingenting som slår acrobaterna! Inte en enda lampa jag stött på kan mäta sig med acrobaterna i ljus/krona.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Gustaf Tydén skrev:När vi ändå pratar martin discoburkar så finns det ingenting som slår acrobaterna! Inte en enda lampa jag stött på kan mäta sig med acrobaterna i ljus/krona.
jag tycker Destroyerna är något ljusstarkare i jämförelse, men det beror ju säkert på speglarna på Acrobaterna minskar ljuset med några procent. Men visst... De är väldigt prisvärda med tanke på vad de presterar. Det finns några såna på vårt lager också och de är ut ofta och snurrar på mindre jobb och uthyrning. När vi är ute med den "mobila nattklubben" får dock Acrobaterna vila oftast... då är det Wizard Extreme som gäller !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

jo lite ljussvagare men med den spridningen så känns det som en smäll man kan ta 2st acrobat och nån liten styrning så har man discoljus så det räcker till vilken mindre tillställning som helst!

Edit: Hojta tll om du vill sälja dina!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster