Placering av högtalare på installation i en samlingslokal.

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Placering av högtalare på installation i en samlingslokal.

Inlägg av Johan Rangvin »

Hej!
Jag skulle behöva lite second opinion av forumet.
Jag har hamnat i en diskussion med en ljudfirma som skall installera högtalare på min frus jobb.
Anläggningen skall i första hand användas som talanläggning med trådlös handmick och headset,em kan även komma att användas som sånganläggning vid framträdanden.
Firman vill sätta högtalarna på väggen bakom där man står, så att högtalarna alltså spelar en i ryggen.
Firman säger att detta kommer att bli bra.
Jag har föreslagit att sätta dem i vajrar en bit fram snett vinklade neråt, alternativt på sidoväggen en bit fram då lokalen är relativt smal.
Vad tycker ni?
Bråkar jag i onödan?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Låter som det kommer bli en svårjobbad installation där man bara ber om att få rundgång ifrån headset och myggor, men det finns säkert någon som har bättre svar på frågan.

Är det ett "riktigt" ljudinstallationsföretag eller "mickes radio & tv service" som ska installera?

Varifrån kommer ljudet att rattas?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Mixern kommer att stå inlåst i andra änden av rummet.
Vilken firma det är vill jag inte gå in på men jag kan säga så mycket att det är en musikaffär med ett rykte om att göra bra installationer.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Johan: musikaffär från Lund eller Malmö?
Bara för att man har högtalarna bakom den som pratar betyder inte rundgång direkt, vet att Lilla Teatern i Lund har sina högtalare på bakväggen på scenen. Det beror i viss mån på hur lokalen ser ut också, om det är så att dom börjar tvivla på musikaffären som ska göra installationen så kan dom ju alltid ringa Highway Ljud & Ljus i Lomma som är extremt trevliga och ger bra service till vettiga priser.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Omöjligt att svara på utan att veta mer om lokal, utrustning och vilka ljudtryck som kommer att återges. Det beror på blir mitt svar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det e precis som Per säger man måste veta mer om lokalen och gärna se den innan man kan göra ett utalande om det e bra eller inte. Men att sätta högtalarna på väggen bakom talaren är inga problem bara det inte e direkt bakom högtalarna. Jag har gjort instalation på några ställen och där har det inte varit några problem. Ibland kan det va så att om man har högtalare bakom talaren så känner de sig osäkra och tycker att ljudet e högt och där med talar svagare men det e mest när det e ovana talare e dom innte i gaggegemet så e det inga problem med att ljudet kommer bakom dem utan tvärt om.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Jakob Carlsson skrev:Johan: musikaffär från Lund eller Malmö?
Bara för att man har högtalarna bakom den som pratar betyder inte rundgång direkt, vet att Lilla Teatern i Lund har sina högtalare på bakväggen på scenen. Det beror i viss mån på hur lokalen ser ut också, om det är så att dom börjar tvivla på musikaffären som ska göra installationen så kan dom ju alltid ringa Highway Ljud & Ljus i Lomma som är extremt trevliga och ger bra service till vettiga priser.
Tack.
Jag har dock egna kontakter i Malmö/Lund regionen om det skulle behövas.

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Per Johanson skrev:Omöjligt att svara på utan att veta mer om lokal, utrustning och vilka ljudtryck som kommer att återges. Det beror på blir mitt svar.
Jag förstår att det är omöjligt att ge ett konkret svar på frågan, men bara genom era svar har jag funderat vidare.

I lokalen finns det egentligen ingen optimal placering av högtalarna så allt blir egentligen en kompromiss. Taket är ett valv, så den bästa placeringen hade varit att hänga dem i vajrar i taket.

I detta fallet vet bättre hur anläggningen kommer att nyttjas än de som skall installera den, men mina på placering verkade de bara tycka vara jobbiga, pga att det är svårare att montera högtalarna där jag vill ha dem.

När vi pratar om ljudtryck så kommer det i första hand inte vara några starka volymer, men då det i 99% av fallen inte finns någon tekniker så anser jag att rundgångsrisken måste elimineras så mycket som möjligt med placeringen av högtalarna.

Anläggningen kan också komma att användas som sånganläggning vi uppträde och då anser jag att man har målat in sig i ett hörn om man placerar högtalarna på bakväggen.q

Tack för er input.

Skriv svar