en snabb rapport från "God Ljudmiljö på Rockklubb"
- Tobias Walka
- PAR-36
- Inlägg: 235
- Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
en snabb rapport från "God Ljudmiljö på Rockklubb"
Var på seminarie i göteborg igår angående ett akustikprojekt gällande att få kontroll över ljudvolymen på en typisk rockklubb, dvs litet, liten scen, lågt i tak och ganska knepiga akustiska förutsättningar. Delvis mycket intressant.
Det hela utspelade sig på hendriksbergs takterass där man genom främst akustiska åtgärder och byte till distribuerat PA lyckats få rätt bra styr på ljudet.
Vad sägs om att man minkat skildnad mellan "värsta punkt" och "svagaste punkt" i lokalen från 14dB till 3 dB genom att hänga PA:t och använda distr. Man har sänkt spill-ljud från scenen (alltså monitorslask mm) med 7dB (och ytterligare 4dB vid användning av endast 80cm högt plexi). Ganska intressant tycker jag.
Man har satt in 140mm takplattor hela vägen i lokalen (med 100 mm luftspalt till tak under) samt något liknande i scentak och i väggar runt hela scenen. Vissa ljuddämpande textilier finns sedan på väggar i lokalen samt en sektion strax framför scenen med plattor för att få styr på interferenser som uppstod just där, men detta naturligtvis mer för ljudkvalitens skull än för ljudtryckets.
PA:t som installerats är JBL (kommer inte ihåg exakt vilken låda, men relativt liten) som hängts liggande med 2 enkel18" per sida framme vid scenen. Personligen saknade jag kanske en 18" borta vid delay-lådorna...men det kanske bara var jag. Och vad vet jag, det kanske ställer till det att göra så, det finns det andra människor som är bättre lämpade än jag att svara på.
Positivt är att Arrangörsföreningar, AMMOT (artister och musiker mot tinnitus), SP, Miljö och Hälsa, diverse akustikföretag, pa-firmor och ett par till för en gångs skull samarbetat på ett konstruktivt sätt för att hitta en lösning på problem i stället för att ägna sig åt pajkastning.
Tyvärr lär väl det inte finnas några krögare som har råd att göra dylika installationer på sina klubbar. Den exakta notan för hela projektet fick vi aldrig veta, men en någolunda kvalificerad gissning ligger på mellan 600K och 800K, Hampus får rätta mig om jag har fel.
Går säkert att göra liknande åtgärder billigare, men med vilket resultat kan jag inte uttala mig om.
all for now...
Det hela utspelade sig på hendriksbergs takterass där man genom främst akustiska åtgärder och byte till distribuerat PA lyckats få rätt bra styr på ljudet.
Vad sägs om att man minkat skildnad mellan "värsta punkt" och "svagaste punkt" i lokalen från 14dB till 3 dB genom att hänga PA:t och använda distr. Man har sänkt spill-ljud från scenen (alltså monitorslask mm) med 7dB (och ytterligare 4dB vid användning av endast 80cm högt plexi). Ganska intressant tycker jag.
Man har satt in 140mm takplattor hela vägen i lokalen (med 100 mm luftspalt till tak under) samt något liknande i scentak och i väggar runt hela scenen. Vissa ljuddämpande textilier finns sedan på väggar i lokalen samt en sektion strax framför scenen med plattor för att få styr på interferenser som uppstod just där, men detta naturligtvis mer för ljudkvalitens skull än för ljudtryckets.
PA:t som installerats är JBL (kommer inte ihåg exakt vilken låda, men relativt liten) som hängts liggande med 2 enkel18" per sida framme vid scenen. Personligen saknade jag kanske en 18" borta vid delay-lådorna...men det kanske bara var jag. Och vad vet jag, det kanske ställer till det att göra så, det finns det andra människor som är bättre lämpade än jag att svara på.
Positivt är att Arrangörsföreningar, AMMOT (artister och musiker mot tinnitus), SP, Miljö och Hälsa, diverse akustikföretag, pa-firmor och ett par till för en gångs skull samarbetat på ett konstruktivt sätt för att hitta en lösning på problem i stället för att ägna sig åt pajkastning.
Tyvärr lär väl det inte finnas några krögare som har råd att göra dylika installationer på sina klubbar. Den exakta notan för hela projektet fick vi aldrig veta, men en någolunda kvalificerad gissning ligger på mellan 600K och 800K, Hampus får rätta mig om jag har fel.
Går säkert att göra liknande åtgärder billigare, men med vilket resultat kan jag inte uttala mig om.
all for now...
Q.E.D
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Tobias Walka
- PAR-36
- Inlägg: 235
- Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Har man mätt på flera ställen under dessa olika gig kan man givetvis komma fram till jämförbara skillnader, det var mest det jag undrade hur man hade gått tillväga, och Walka's svar verkar ju inte lovande.
Vem är denna Sjösten, och vad har han doktorerat i?
Kul med ett bra resultat, trist att ingen kommer ha råd att genomföra något liknande
Vem är denna Sjösten, och vad har han doktorerat i?
Kul med ett bra resultat, trist att ingen kommer ha råd att genomföra något liknande
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Tobias Walka
- PAR-36
- Inlägg: 235
- Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
- JunkButLoud
- Rookie
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Info om projektet (för de som inte redan visste det) finns på http://www.dbdbdb.nu/akustik-dagbok.htm
Förhoppningsvis kommer de ut med lite mer noggranna analyser av vilka av åtgärderna som gav vilket bidrag till slutresultatet. Då kan man välja de delar som ger mest och kanske få något skapligt för rimliga pengar.
Över huvudtaget är det kanon att det görs något åt saken.
Jag (och de flesta andra som stött på problemet) har ju varit sugna på att göra något åt det länge men inte haft tid.
Dr Sjösten är troligen doktor i akustik. Chalmers (som har ansvaret för mätningarna) har en instutition för tillämpad akustik.
Förhoppningsvis kommer de ut med lite mer noggranna analyser av vilka av åtgärderna som gav vilket bidrag till slutresultatet. Då kan man välja de delar som ger mest och kanske få något skapligt för rimliga pengar.
Över huvudtaget är det kanon att det görs något åt saken.
Jag (och de flesta andra som stött på problemet) har ju varit sugna på att göra något åt det länge men inte haft tid.
Dr Sjösten är troligen doktor i akustik. Chalmers (som har ansvaret för mätningarna) har en instutition för tillämpad akustik.
- Daniel S
- PAR-20
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
- Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
- Ort: Eskilstuna
Hallå allihop
Det här tycker jag är ett intressant ämne. Frågan är om det egentligen är jättedyrt. Trots allt finns det ju en hel del krögare och klubbägare som slänger ut en massa pengar på att få en snygg lokal. Tänk om de kunde lägga en del av dessa pengar på att stället funktionellt istället? Akustiska förbättringar kan ju ibland se lite futuristiska ut och det är ju lite inne just nu
Sen finns det ju en och annan klubbägare som gärna spenderar höga summor för att få "den bästa" ljudanläggningen. När "den bästa" anläggningen sedan låter skit på deras klubb, där de har ett T60 på flera sekunder, skyller de det på ljudteknikern, installatören eller Disc Jockeyn. För det kan ju inte vara något fel på deras fina anläggning.
Jag tror kanske inte att alla klubbar kan göra lika omfattande åtgärder som har beskrivits här, men om de åtminstone gjorde en del av dessa så skulle nog ljudmiljön på många ställen bli betydligt bättre. Det är nog dags att inte bara tänka utrustning när det är dags för en installation, utan istället tänka på helheten - lokal och utrustning.
/Daniel
Det här tycker jag är ett intressant ämne. Frågan är om det egentligen är jättedyrt. Trots allt finns det ju en hel del krögare och klubbägare som slänger ut en massa pengar på att få en snygg lokal. Tänk om de kunde lägga en del av dessa pengar på att stället funktionellt istället? Akustiska förbättringar kan ju ibland se lite futuristiska ut och det är ju lite inne just nu
Sen finns det ju en och annan klubbägare som gärna spenderar höga summor för att få "den bästa" ljudanläggningen. När "den bästa" anläggningen sedan låter skit på deras klubb, där de har ett T60 på flera sekunder, skyller de det på ljudteknikern, installatören eller Disc Jockeyn. För det kan ju inte vara något fel på deras fina anläggning.
Jag tror kanske inte att alla klubbar kan göra lika omfattande åtgärder som har beskrivits här, men om de åtminstone gjorde en del av dessa så skulle nog ljudmiljön på många ställen bli betydligt bättre. Det är nog dags att inte bara tänka utrustning när det är dags för en installation, utan istället tänka på helheten - lokal och utrustning.
/Daniel
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Alltså, var hittar du klubbägare som inte lägger 80% av den jönsigt lilla budgeten på en massa italienskt blinkålys-skräp och sen köper av en discjockey som bara bjuder under och inte vet vilken ända man håller lödkolven i?
Med det morrandet avklarat så är det ju så att det du pratar om är en gammal sanning, man måste ju bygga sitt ljudsystem efter lokalen, och det är väl inte förrän de senaste 10 åren det har kommit ut mät- och designmetoder som tar hänsyn till populärmusik. Nästan all forskning i ämnet gjordes ju förr i tiden kring taluppfattbarhet i PA-anläggningar (nu använder jag ordet "PA" som det var från början, dvs de där Bouyer-pelarna som hänger på tågperronger och låter illa.) och gjordes av ingenjörer som inte använde öronen till reality-check. Om de fick ut 90dBA så var det bra, oavsett hur det lät, osv.
Med det morrandet avklarat så är det ju så att det du pratar om är en gammal sanning, man måste ju bygga sitt ljudsystem efter lokalen, och det är väl inte förrän de senaste 10 åren det har kommit ut mät- och designmetoder som tar hänsyn till populärmusik. Nästan all forskning i ämnet gjordes ju förr i tiden kring taluppfattbarhet i PA-anläggningar (nu använder jag ordet "PA" som det var från början, dvs de där Bouyer-pelarna som hänger på tågperronger och låter illa.) och gjordes av ingenjörer som inte använde öronen till reality-check. Om de fick ut 90dBA så var det bra, oavsett hur det lät, osv.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster