Hörlurar för livemedhörning?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Hörlurar för livemedhörning?

Inlägg av Adam Fresk »

Hej.

Jag har en fråga som säkert är lite ovanlig, eftersom mitt önskemål verkar vara lite ovanligt. Men vi får se.

Jag är helt enkelt ute efter ett par hörlurar (inte in-ear) för att använda som monitor, vid framför allt rep. Jag gillar inte in-ear för livebruk alls (!) men är också trött på brötigt och starkt replokalsljud. Det ideala vore någon sorts öppna over-ear-lurar som släpper genom ljud utifrån. Jag har testat detta vid något tillfälle men de lurar jag då använde har lagt av, och jag är nu ute efter ett par lurar som passar just mitt ändamål bäst.

Som sagt - jag gillar inte in-ear och jag vill inte heller "stänga in" ljudet med stängda över-ear-lurar. Det blir jättetrist att repa så, och inte minst att sjunga. Känns onaturligt och "fäster" inte.

Med ett par öppna lurar, däremot, skulle jag kunna fokusera på att ha sångljudet och lite klaviatur i lurarna, men vara väldigt sparsam med de andra instrumenten och istället höra dem utifrån, från PA:t "genom" lurarna. (Det kanske låter konstigt men jag har som sagt testat detta förr med gott resultat). Lurarna behöver dock ha bra bastryck och kunna spela starkt. De flesta öppna lurar är väldigt high fidelity med rak frekvenskurva vilket kan upplevas basfattigt, och så spelar de kanske inte jättestarkt.

Någon som har ngt tips på en vettig modell?

/Adam

Joel Lundgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 maj 2006, 20:13
Presentation: Ljudtekniker, production manager, monitor - London UK
Ort: London UK

Re: Hörlurar för livemedhörning?

Inlägg av Joel Lundgren »

Har du testat Iems med ambient mikrofoner? Det är det vanligaste knepet för att öppna upp in Ears. Ett annat alternativ är ventade in ears. Du kan messa mig om du vill ha mer specifika tips. Jag mixar in ears på en daglig basis och har fått många iem hatare att konvertera :)
Joel Lundgren

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Hörlurar för livemedhörning?

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag håller med Joel, om InEar ska bli bra måste man göra det på riktigt.
Lyssningen ska vara i stereo
Ambient mikrofoner, i lagom dos
Eget reverb till varje system
Om möjligt gärna trådat. Det ger bättre ljud. Annars ett bra trådlöst system.

Rätt gjort, med bra lurar, ger det överlägsen lyssning.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hörlurar för livemedhörning?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag gillar din idé :)

Jag har liknande tankar, jag skulle vilja prova att ha en eller två lurar när jag spelar saxofon, med bara saxofonen i, och höra resten av bandet direkt från scenen. Jag har köpt en hörlursförstärkare med mic-ingång för att prova detta.

Jag har också liknande tankar med in-ear, att prova ha lurar som inte sluter lika tätt för att slippa hela grejen med ambiensmic osv.. då till musik som inte är speciellt högljudd.

Nu pratar jag alltså om små scener och små spelningar.. jag håller med dig om att tättslutande in-ear och ambiensmicar kan vara överdrivet på små scener och i replokalen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Hörlurar för livemedhörning?

Inlägg av Adam Fresk »

Joel Lundgren skrev:
lör 28 dec 2019, 09:08
Har du testat Iems med ambient mikrofoner? Det är det vanligaste knepet för att öppna upp in Ears. Ett annat alternativ är ventade in ears.
"Iems"?

Jag har testat ambiensmikrofon, men det var tyvärr inget vidare. Använde en enklare stormembrans-sångmik. Testat med två ambiensmikar också (för att få en stereobild på ambiens-ljudet) men det var ungefär samma. Det blev liksom inte särskilt mycket bättre helt enkelt. Fake-ambiens, lite samma känsla som att försöka simulera en levande brasa på en TV-skärm (dålig jämföresle kanske).

Men det kanske krävs dyra mikrofoner? Eller avancerad mixning? Jag har dessvärre inte tillgång till något av dessa alternativ.

Ventade in-ears har jag funderat på, men eftersom man köper "grisen i säcken" med gjutna in-ears, vilka ju dessutom är ordentligt dyra, så har jag inte vågat chansa. Vet heller inte hur mkt "genomsläpp" man kan ha i sådana?

Jag har sedan sist testat slutna "on-ear"-lurar från Audio Technica (i kanske 1500:- klassen) som jag faktiskt trivdes ganska bra med. Krispigt och klart, väldefinierat ljud som återgav detaljerna å sången väldigt bra. Bättre än något annat märke jag testat. Denna lösning - utan ambiensmik - lät väldigt mycket trevligare än mina Shure 535 *med* ambiensmik.

Men för livegigs är det ju inte jättesnyggt att som leadsångare ha synliga lurar (om man inte gör det till ett koncept). Så ventade in-ears är absolut intressant. Problemet är som sagt bara att det inte går att testa utan att lägga åtskilliga tusenlappar som man inte kan få tillbaka om det inte skulle visa sig funka...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster