Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Jonas Larsson »

Har två ipads som jag vill låsa mjukvarumässigt så att endast ett antal förvalda appar går att välja. Jag vill inte att "Bilder, inställningar, meddelande, klocka" etc ska synas och att man inte ska komma åt inställningarna utan ett lösenord.

Jag vet att det finns en funktion (guidad åtkomst) som låser ner ipaden till att visa/köra en enda app, men här har jag runt 3-5 appar som användaren ska kunna välja bland.

Någon som har tips eller om det går att installera någon app för ändamålet? Alternativt flytta alla ikoner till en gemensam katalog och sedan dölja denna på något sätt? Jag har raderat alla program/ikoner som går, men de nämnda ovan finns kvar och låter sig inte tas bort.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Fredrik Becker »

Titta lite på den här sidan.
Jag har ingen iPad tillhands just nu. Men enligt texten ska man kunna begränsa vilka appar som finns tillgängliga för barnen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201304" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Pehr Larsson »

Finns tredjepartslösningar men den inbyggda föräldrafunktionen fungerar utmärkt till detta. Skapa ett barnkonto och lägg till ditt egna konto som förälder. Då ingår sedan barnkontot i "din familj" och du kan styra begränsningarna remote från din egen iPhone under inställningar->skärmtid.

Under skärmtid kan du gå in på appbegränsningar och lägga till "Alla appar och kategorier". Då är alla appar spärrade som default Sedan går du under skärmtid in i "Alltid tillåtna" och lägger de appar som skall få användas vilka då blir undantag från de spärrade apparna.

Mvh Pehr

Fredrik Becker skrev:Titta lite på den här sidan.
Jag har ingen iPad tillhands just nu. Men enligt texten ska man kunna begränsa vilka appar som finns tillgängliga för barnen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201304" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipsen och ursäkta segt svar. Hur jag än gör så blir jag inte av med "Bilder", "Hitta iPhone", "Meddelanden", "Klocka" och "Inställningar", de finns ändå kvar tyvärr.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Pehr Larsson »

Jonas Larsson skrev:Tack för tipsen och ursäkta segt svar. Hur jag än gör så blir jag inte av med "Bilder", "Hitta iPhone", "Meddelanden", "Klocka" och "Inställningar", de finns ändå kvar tyvärr.
Den är svårare. Jag körde tidigare ett program som hette Custodio (custodio.com) där apparna som man spärrade försvann helt ur telefonen. Där vet jag att man kunde spärra ner hårt så i princip endast en enda app blev tillgänglig men jag vågar inte svära på om inställningar-appen försvann. Den kostar ju några hundralappar per år också så det kanske är lite överdrivet för bara funktionen att få bort appar också.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag la alla ”onödiga” appar i en mapp som jag la på ett skrivbord brevid det rätta skrivbordet

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Låsa ipad till ett antal förvalda appar

Inlägg av Jonas Larsson »

Pehr > Okej, tack för tipset. Ja 4-500:-/år känns lite mycket bara för att låsa plattan.

Nicke > Okej, har haft tankar på detta också. Men hur har du sedan låst den mappen/dolt det skrivbordet?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster