Bästa 2-kanals mixern?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Söker en smidig 2-kanalsmixer, som en DJM-400 fast med balanserade utgångar och framförallt med högre ljudkvalité. Ska fungera i lite större anläggningar utan att den blir svagaste länken ljudmässigt. Någon som har testat nåt bra och har lite tips?

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Magnus Lindskog »

Kolla på Ecler, Allen&Heath, Denon. Av de lite dyrare modellerna.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Torsten Endrell »

Rane gör kompetenta tvåkanalare!

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Andreas Melin »

A&H har både Xone:02 samt Xone:32 (3-kanalar) som låter riktigt bra. Xone:02 är mer en scratch/battle-mixer med layout för just detta, ska det vara en allround mixer så hade jag därför kört på 32:an. Där får du ställbar crossfader med vridpot, A&H:s omtalade filter och en micingång. Riktigt kompetent rackare som låter i stil med xone 62/92 även då du bara får 3-bands eq.

Lycka till!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för alla svar!

Är väl i stort sett de märken jag kikat lite på, framförallt Rane & A&H, dock hade jag missat Xone 32:an, den är ju rätt "ful" men vad gör det i ett mörkt bås=)
Rane har jag ingen erfarenhet av

Kanske Vestax dyrare modeller kan vara alternativ?

Denon känns "nja", iaf de jag använt tidigare...

Synd att inte JBL/Urei stridsvagnarna finns kvar längre, kunde man försvara sig med på vägen hem sen;)

Hursomhelst, får väl prova mig fram, om ingen har ett sånt där riktigt super tips på en mixer som slår alla andra med hästlängder!


MVH
Kristian

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag kör med Denon x120 och är riktigt nöjd med ljudet, finns dock några minus. T.ex att man inte kan koppla förbi crossfadern och avsaknaden av en monitor/ booth utgång. Vet inte vilken prisklass du kollar, men jag skulle verkligen kolla Denon x600.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Torsten Endrell »

Vestax gör riktigt grymma scratchmixers, men ljudkvalitet är inte deras ess i skjortärmen.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Allright... Har faktiskt inte kollat in Denon x600, storleksmässigt skulle den nog passa i casen jag redan har tillsammans med 2xcdj-400. Sedan har den ju fördelar/nackdelar jämfört med djm-400 när det gäller funktioner, men det är ju mest en vanesak. Balanserade ut är ju definitivt ett plus samt booth-utgången.

Undrar hur den låter jämfört med djm-400?

Priset spelar inte så stor roll, men vill helst hålla mig på 4-siffrigt 8)

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Låter inte det mesta bättre än djm-400? Jag har faktiskt inte hört Denon X600 än, men med tanke på hur Denons andra digitalmixer(X1700) låter, så borde du bli riktigt nöjd med ljudet. Priset ligger väl runt 7000kr om jag inte minns fel..

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Andreas Melin »

Ska du spela på den själv hade jag kört på A&H 32:an. Ja, den är ganska ful, men du får tillbaka det och lite till på ljudet. Går att få tag på ganska billigt med.

Djm400 låter inget vidare men är lättjobbad, välkänd och lätt att hyra vidare din bänk med. Den har många filter, effetker osv men inget du direkt kan använda mycket då det låter illa. Ingen balanserad master och en bra bit plastigare än A&H.

Jag har inte fått nöjet att testa x600an än, dock tycker jag att denons x1700 låter riktigt riktigt bra men har inte samma värme i ljudet som min xone62. Beroende på vad som skall spelas och var det skall spelas så kan man kanske välja olika mixrar, men till klubb/disco-gig vill jag alltid ha A&H:s goa ljud och feta filter.

Lycka till!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för tipsen!

X600 verkar onekligen intressant, Jag har en DJM-400 idag, tillsammans med 2xcdj-400 i case, så jag vill att den nya mixern passar i casen. Ska mest använda detta kit själv, så det känns som om jag måste prova A&H vid tillfälle, dock är de ju lite större och passar nog inte i casen.

Någon som vet hur A&H´s minsting xone 22 låter jämfört med sina storebröder? eller jämfört mot DJM-400?

MVH
Kristian

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Andreas Melin »

Xone02 låter som sina bröder väldigt bra, dock så är layouten helt annorlunda vilket iaf hade gjort att jag inte hade velat använda till vanlig mixning. Den låter bra mycket bättre än djm400 (vad gör inte det?).

Låter rimligt att testa den för att se om du gillar den, men hade inte köpt den i blindo då det är såpass mycket skillnader i layouten.

Värt att nämna är att du inte har några som helst effekter på 02:an, och inte heller A&H:s omtalade filter.

Lycka till!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Xone 02 är säkerligen mycket bra, kikat på den också och upptäckte precis som du skrev Andreas, att layouten skiljer sog mycket från t.ex. DJM-400.

Men den jag menade var xone 22, som är ganska billig i sammanhanget, undrar om det bara är en enkel mixer som A&H gjort för att ha nåt i den lägre prisklassen eller om den är lika välljudande som sina storebröder?

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Andreas Melin »

Jag har inte spelat på en xone 22:a så hur den låter kan jag inte säga. Dock så ser jag det osannolikt att A&H släpper ngt som inte låter bra. Priset känns dock oroande lågt, låter den som en xone62 så är det en extremt prisvärd mixer. Vore kul om någon som har testat den kan lämna ett omdöme?

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Bästa 2-kanals mixern?

Inlägg av Michael Christiansen »

Hörni

I slutet handlar det om bästa ljudkvalitet - skit i om den ser ful ut - det får bara inte låta fult!

Så...köp dyrt och bäst!

Rekomenderar Formula Sound/Funktion-One eller Urei, men det är ju en helt annan liga...

//Micke Christiansen
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster