Extern hårddisk att ha med på spelningar

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Svante Gustafsson »

Tjo!

Slänger ut frågan då jag blir lite osäker inför köp av Extern hårddisk för lagring av musik.
Då jag ska ha med den på spelningar (Dj:a) packad med Mp3:or vill man ju gärna att den är drift säker, klarar lite slit och släng och även klarar av lite stötar vid spelning utan att hänga sig etc. ett stort plus (men inget krav) är väl om den går på enbart usb strömmen så man slipper ännu en trafo.

Någon som gjort något inköp och är nöjd med ovanstående krav på Extern hårddisk på minst 500gb?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Erik Boson »

Hej!

Har en Western Digital My Passport Essential 500GB som jag är nöjd med. Aldrig hängt sig, liten som få samt drivs via USB. Kostar cirka 1200 loppor och rekommenderas varmt!



/Erik
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag själv kör med 2.5” LACIE diskar till mina Denon spelare.

Ska du koppla disken till datorn så går det i de flesta fallen att köra utan extern ström, eller använda två USB uttag.
Kopplar du däremot in disken till T ex Denon spelare så SKA det vara extern ström. Jag antar att Pioneer har samma rekommendationer. Detta har att göra med att USB uttagen på spelarna bara klarar av att leverera 500mA, vilket oftast inte är tillräckligt för att driva 2.5” USB diskar.

Nu börjar ju också SSD diskarna komma, men de kostar än så länge mycket pengar, men är inte stötkänsliga som vanliga diskar är.

Mest ekonomiskt idag är att köpa två USB diskar av LACIE, Maxtor, segate eller någon av de större tillverkarna. Men se alltid till att ha en backup disk med dig ut. För helt plötsligt så sår man där och disken inte går igång längre.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Säterlind
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 23:29
Presentation: Vi erbjuder dig som privatperson, ditt företag eller förening hjälp med lösningar för event, fester eller andra typer av evenemang. Tillsammans med dig hittar vi helhetslösningar eller delar för ditt event med målet att kostnadseffektivt ha hög kvalité, utomordentlig service och fantastisk underhållning. I över 30år har vi jobbet inom nöjesbranschen med festivaler, event och musikunderhållning. Kontakta oss - en början till ett oförglömligt event!
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Magnus Säterlind »

jag använder LACIE RUGGED 500 GB EXTERN FW800/400/USB2 disk när jag är ute och spelar, använder dessa ihop med traktor och har inte stött på några problem.
Dock har jag som några har påpekat, en extra disk med mig då man aldrig vet när det kan stanna.
Mvh
Magnus Säterlind
https://www.introx.se/

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Richard Jansson »

Egentligen är du fel ute om du vill ha en hårddisk som du vill kunna hantera "ovarsamt".

Eftersom en hårddisk innehåller rörliga delar som dessutom råkar vara ganska känsliga kan den aldrig klara några större smällar, framförallt inte om den råkar vara igång samtidigt. Detta är helt oberoende av vad du pröjsar, det handlar helt enkelt om en begränsning i tekniken i sig. Den är tänkt att sitta safe inuti en dator.

Om du vill ha någonting som är driftsäkert och dessutom är okänsligt för stötar och drar lite ström så satsa på flashbaserade enheter, till exempel SSD, solid state drive som är just till för detta (plus att det går snabbare). Nackdelen är naturligtvis priset.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Jonathan Olsson »

Något sånt här kanske? http://www.tomshardware.com/news/Transc ... ,7155.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Svante Gustafsson »

Kollade runt en hel del innan jag åkte och köpte två av förljande kvalisort för 878kr på misco.se vardera:

1TB 3,5" Blev helt klart mest för pengarna. får hoppas det funkar ok iaf.. även med trafos.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304333" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Extern hårddisk att ha med på spelningar

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag tycker de diskarna är långsamma, Jag har sådana som backup diskar. Jag har ju dels tre diskar med mig ut, samt minst två andra backuper på min musiksamling liggande hemma.

Ger man in sig på att lägga all musik på disk så vill man absolut inte bli av med den pga disk krasch. Så då är inköp av några extra diskar inte så farligt jämfört med kostnaden man haft för att köpa musiken.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster