JB Systems MCD-580 (som blev en Denon)

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

JB Systems MCD-580 (som blev en Denon)

Inlägg av Kalle Larsson »

Hej.

Ny här på att skriva inlägg. Så mitt första blir en fråga om dubbel-CD.
Sålde mina Technics 1200 för några år sedan och har börjat och få över vinylen till CD nu. Så det blir dags att skaffa en CD.
Har kollat lite på JB Systems MCD-580, kan det vara något att ha? Har även kollat på begagnade Numark, men man vet ju inte hur det är hanterat.
Är JB Systems bra grejjer eller är det bara skräp? Man får ju iofs vad man betalar för.
Den kommer att sitta i en case ihop med en Behringer 700mixer. Och det kommer mest att användas av mig själv hemma eller på privata fester lite då och då. Kommer inte att gå i någon direkt uthyrning. Vill helst inte att det sakll kosta över 5-6000 att införskaffa.
Är inte så hemma på just CD, så ös på med era förslag.

Mvh/Kalle Larsson - Borås


Ändrat rubriken så den stämmer lite bättre.
Senast redigerad av 1 Kalle Larsson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Jonas Larsson »

Om du är ute efter en dubbel-cd så är det Pioneers CMX-3000 eller någon av Denons modeller du bör kika på, pioneer har även en nyare variant, men den är såpass ny så den blir nog svår att hitta begagnad inom din budget.

Numark kommer väl på tredje plats och därefter jb-systems, omnitronic, reloop, gemini och allt vad de heter.

Som du skriver så får man vad man betalar för!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Får ta och lusläsa igenom blocketannonser :D
Kan ju hitta ngt bra där.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Jakob Nilsson »

Precis som Jonas nämner bör du kika på Denon eller Pioneer. Jag rekommenderar Denon 4000 eller 4500... mycket bra spelare med bra basicfunktioner. Bör inte vara så svårt att få tag på en beggad.

Inte funderat på att byta ut mixern också? Verkligen inte roligt att spela på en B*******

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Vad är det som inte är bra med Behringer?
Hade en Gemini PS-924 (tror jag den hette) i mitt förra case med vinylspelarna.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Leif Baltazars »

Har ett gäng American Audio MCD 710 som bara går och går. Mycket omtyckta av kunderna...

Länk till infosida... http://www.americandj.eu/product_info.p ... cts_id=896" onclick="window.open(this.href);return false;

Länk till svensk importör... http://www.limelight.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Emil Brolin »

Jag har en fräsch Numark CDN-90 till salu. Rolig maskin både för nybörjare och mer avancerade.. Den ligger inom din budget..

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Emil Brolin skrev:Jag har en fräsch Numark CDN-90 till salu. Rolig maskin både för nybörjare och mer avancerade.. Den ligger inom din budget..
Vad är priset på den då? :D

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Mattias Carlsson »

Du undrade vad som inte var bra med behringer 700 mixern? Jadu, vad är bra med den? förutom priset?
Mitt tips är att köpa en begagnad djm 500 iställe kan inte va mycke dyrare idag än en ny behringer 700 mixer.
Behringers mixer ser lik ut en djm 500/600 men där slutar också all likhet.

Behringern har inga balanserade xlr utgångar utan enbart rca.
Ljudet ur mixern är väääääldigt dåligt, ha själv jämfört på en klubb den mixern med en gammal djm 500 och det va en jäääääckla skillnad.
Den har plastiga och osköna reglar och reglage/vridpottar.
Den är väldigt känslig på alla reglar, speciellt line reglarna, det är allt eller inget, allt komma på slutet.
Har hört dj kollegor som haft mycke problem med mixern och att dom klaga på effekterna.

Nu var det ett tag jag själv provade den mixern men av det jag komma ihåg tyckte jag hela mixern kändes väldigt plastig och va inte alls skön att spela på, men det är vad jag tycker det andra kan tycka annorlunda.

Som dom andra redan sagt så satsa på pioneer eller denon, möjligtvis numark men priset skiljer juh inget direkt så då kan du lika gärna köra på pioneer eller denon.

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Pioneer och Denon är ju bra grejjer, men nu ligger min budget på 6000 för både mixer och CD.
Sålde allt jag hade för några år sedan. Och jag tror inte jag får vare sig Pioneer eller Denon för dom pengarna tyvärr. Man får göra det bästa av situationen.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Mattias Carlsson »

du kanske skulle haft en typ 3000 kr till.
Men en djm 500 kan inte ligga på mer än 3-4000 begagnat idag om den är i bra skick.

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Fick tips om detta.
Kan det vara ngt?
http://www.blocket.se/landskrona/DJ_set ... a=23_9&w=0

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Jonas Larsson »

Hade hellre lagt på lite och köpt typ, http://www.blocket.se/stockholm/Denon_D ... 979241.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Då är det komplett i case också (plast iof men alltid något)

Det man får tänka på är ju andrahandsvärdet också, även om man köper begagnat så vill man ju kunna bli av med utrustningen när man säljer den!

Vi hade Numark CDN-88 en kort period, men discjockeyn tyckte inte den var någon höjdare.

Det måste finnas massor av annonser om man spanar på blocket lite, men tillslut är det ju du som får avgöra vad du vill köpa, och vad du vill lägga för pengar, men vill du kunna få tillbaka det mesta av pengarna när du säljer igen, välj denon/pioneer eller ev numark.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Har köpt en spelare nu.
Det blev en Denon DN-D6000 spelare och en Denon DN-X800 mixer.
Allt färdigt i en nästan ny Pro-Djcase också.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Tobias Norrfors »

Det lät som ett mycket klokt val! Skönt att du övergav tankarna om Behringer. Lycka till med spelningarna!
Birdstreet Production

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Kalle Larsson »

Tobias Norrfors skrev:Det lät som ett mycket klokt val! Skönt att du övergav tankarna om Behringer. Lycka till med spelningarna!
Räckte att jag bara kände på Behringermixern, det kändes att det inte var ngt. Reglarna och kontrollerna hade ingen känsla.

Detta hittade jag på blocket av en slump, en kille i Växjö som skulle sälja. Och så skulle han till Gislaved, så jag behövde inte åka så långt för att hämta det.
5500:- fick jag ge. Kanske är dyrt men jag tyckte det kändes okej. Det märks ju skillnad mot det andra jag tittat på.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: JB Systems MCD-580

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jo, mixerborden från Behringer ser väldigt häftiga ut på papper, nästan så att de skulle vara i Pioneerklass. MEN...när man känner på dem och HÖR dem så dalar snabbt den fascinationen. Jag trodde att det var skämt när jag hörde effekterna på Behringer 700-mixern första gången! 8O Sjukt kassa.

För 5500 kr tycker jag att du har gjort ett bra köp. Det är inte tokbilligt, men absolut inte tokdyrt heller. Du har fått kvalitet och standard till ett pris som låg inom din budget. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att gå tillbaka till en dubbel-cd när man väl har vant sig vid table top-spelare, men om jag fortsatt spela med dubbel-cd hade jag troligtvis ägt en DN-D6000.
Birdstreet Production

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster