Data Dj

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Data Dj

Inlägg av Jakob Nilsson »

Liten fråga till er som använder datorn när ni dj:ar: Vad använder ni för mjuk- och hårdvara?

Börjar bli sugen på att använda Traktor eller Serato med tidskod på cd. Hur funkar dem? Vilket är bäst?

/Jakob

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Emil Brolin »

Jag kör med Traktor LE och ett par EKS XPS-10-spelare. Jag är toknöjd och vill inte gå tillbaka till CD längre.. ;)

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Tony Rosendahl »

Jag kör med MixMeister

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Data Dj

Inlägg av Torsten Endrell »

vilket program du borde använda beror lite på hur du lirat innan tycker jag. Har du lirat mycket och med skivor innan och vill ersätta skivbacken med en dator och spela på som vanligt tycker jag traktor och serato passar bäst. jag använder serato och är mycket nöjd, att jag valde just serato beror främst på att jag tycker det ger den bästa känslan på vinyl (men till cd fungerar det givetvis också bra.) och att jag gillar programmets arbetsyta och layout mer. Givetvis är detta högst subjektiva smaksaker, prova gärna båda programmen innan du väljer!

är man av den naturen att man vill att programmet skall göra grundläggande delar av arbetet åt en (beatmatcha o dyl) kan man använda program som mixmeister och virtual dj, program som jag personligen inte gillar.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Carl Breander »

Tony Westman skrev:Jag kör med MixMeister
kör du med mixmeister live jag använder det själv till att gör mega mixar remixar mm men vill inte ställa mig och köra med det live hur funkar det tycker ??
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Martin Westerdahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 20:54
Presentation: Jobbar med ljud och ljus i Skåne. Jobbar även som DJ, spelar det mesta och producerar min egen musik. Intresset för ljud och ljus har funnits sen barnben :)
Ort: Lund

Re: Data Dj

Inlägg av Martin Westerdahl »

Carl Breander skrev:
Tony Westman skrev:Jag kör med MixMeister
kör du med mixmeister live jag använder det själv till att gör mega mixar remixar mm men vill inte ställa mig och köra med det live hur funkar det tycker ??

Jag får hålla med dig, MM är väl inte optimalt till att lira live med...
Dom få gångerna jag körde via datorn var det Traktor som gällde, men kommer alltid att lira vinyl, finns ingen bättre känsla ju.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Svante Gustafsson »

Kör med Hercules DJ Console RMX och VirtualDJ DJC edition som följer med, 3500kr är verkligen "bang of the buck". .. har kört vinyl och cd innan, inget skulle få mig att gå tillbaks. snacka om smidigt.

Bild
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Data Dj

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag har fått en beställning på en Hercules DJ Console RMX, problemet är att jag vet inte vem som är generalagent/distributör numera...?

Tidigare var det väl Fitzpatrick om jag kommer ihåg rätt.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Jonas Hagelin »

Virtual DJ och Hercules DJ Console RMX.
Dell GX6200 SFF dator. (Pentium d, DualCore 2.8GHZ, 1GB ram, extern musikdisk)

Har inte kört över 10 spelningar ännu, så det är svårt att ge några avancerade kommentarer.
Men hittills har allt funkat kanon. Lite nytt/ovant att försöka hitta låtarna på namn/artist istället för
på skiva på viss plats i cd-casen tidigare. Försökt med några olika varianter med bärbar dator.
Men har inte fått det funka någe bra pga hårdvara internt i burken som brukar kunna ha svårt att samsas.
dpclat.exe har varit till hjälp för att hitta en burk som stabilt kan leverera streamad musik på det här sättet.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Tänkte bara skriva lite vad man bör tänka på då man tittar på de olika kontrollers och mjukvaran som finns idag.

Om vi börjar med mjukvaran.
Det som skiljer dem åt förutom stabiliteten är faktiskt ljudmotorn och DSP:n. Och det är skillnad mot VDJ och Traktor i just dessa delar.
Men man måste ju fundera lite på vad man är för typ av DJ man är då man väljer mjukvaran.
Ställer man som krav att det ska låta bra om man pitchar 7-9% och har Mastertempo/Pitchkey påslaget så bör man titta på en dyrare mjukvara som har bättre ljudmotor.
De två överlägset bästa ljudmotorn och DSP delar idag i mjukvaran har Traktor, Serato & Ableton Live. Men man får ju också betala för detta jämfört med t ex VDJ.
Det är ju upp till var och en att välja vilken nivå de vill lägga sig i ljudkvalité och funktionalitet.
Fördelen med VDJ är att de har mycket bra stöd för kontrollers, de har möjlighet att mixa musikvideos och man slipper hårdvaran/kopierings skyddet som man måste ha med Serato.

Då det gäller kontrollers så finns det en uppsjö med sådana. Men även här så skiljer de mycket i ljudkvalité på de interna ljudkorten
Många av tillverkarna skriver inte ur vad de har för data på de inbyggda ljudkorten.
De flesta har ju iaf ASIO drivrutiner vilket nästan bör vara ett krav på en kontroller.
Man kan ju skilja ut dessa med tillverkarna som bara tillverkar kontrollers som t ex http://eks.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan så har vi de som gör combi, dvs kontrollers och mixer i en enhet. Här återfinner vi http://www.hercules.com" onclick="window.open(this.href);return false; och http://www.numark.com/omnicontrol" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan så har vi de sista, de klassiska tillverkarna av DJ spelare. Pioneer, Denon och Numark, där de kombinerar CD med MIDI eller HID.
Både Pioneer och Denon specar vad de har för data på sina interna ljudkort, Pioneer har 24-bit/48 kHz på sina nya CDJ 2000/900. Denon har 24-bit DAC processing /44.1kHz idag på sina spelare.

Då det gäller ljud så måste hela kedjan vara bra för att det ska låta bra. Så det är ju ganska så meningslöst att investera i Traktor PRO då man tänkte köra med t ex Hercules som troligen har betydligt sämre ljudkort än t ex Pioneer på sin CDJ 900 om man enbart ser på ljudkvalité biten.

Vad är det då för skillnad på MIDI och HID? Midi är ett öppet protokoll, dok med lägre upplösning är HID. Om du använder MIDI så kan du själv mappa funktioner till knappar på kontrollen. Detta går ej med HID där mjukvaran hårdkodar varje knapp/funktion på kontrollen till funktion i mjukvaran.
Således så finns det problem med så kallad CUE slip om man använder MIDI. CUE Slip är om du ligger precis i början på en beat, snurrar tallriken två varv framåt, och sedan backar exakt två varv igen så ska du komma till exakt samma beat. Detta är jätte viktigt för dem som scratchar. Dok totalt ointressant för en vanliga Party DJ, som Cut mixar nästan alla sina mixar. Det är detta som är orsaken till att varken Serato eller Traktor har implementerat fullt stöd för denon's snurrande skivtallrikar i MIDI eftersom de hävdar att resultatet skulle bli för dåligt. Däremot skulle man använda sig av Serators ITCH protokoll eller HID så skulle man troligen kunna bygga in stöd för snurrande tallrikar (ja ITCH går ju för det har ju Numark redan bevisat med sin NS7:a).

Vad väljer man då? Ja det går givetvis inte att svara på, utan börja med att tänka på vad har jag för utrustning idag? Hur vill jag bli bemött som DJ hos mina kunder/ljud leverantörer.
Det jag menar är, jobbar du idag nästan enbart idag med d&b, Nexo eller Meyer. Du kör med DJ mixer i 15-25 000 kr klassen, inte investerar man då i VDJ och Herkules. Dels så har du säkert råd med att köpa kontrollers/mjukvara som är bäst på marknaden. Dels så tror jag dina kunder skulle böra titta på dig väldigt snett som DJ då. Du är ju där för att visa upp dig som DJ, och det ska synas att du är en sådan, inte gömma dig bakom en kontroller och en skärm.

Men jobbar du idag och är nöjd med betydligt billigare ljud (högtalare runt 10 000 kr/paret och under), du har en mixer i 2000 kr klassen (ja eller du köper en kontroller med mixer för 2000-4000 kr). Dina kunder är till största delen privatpersoner som egentligen struntar hur det låter, bara det låter och du spelar den musiken de önskar. Ja då fungerar ju egentligen vilken mjukvara/kontroller som helst.

Visst även DJ marknaden finns allt för mycket märkesbögeri... Men det går inte att komma ifrån att det är skillnad i Kvalité på t ex American DJ's kontroller och en CDJ från Pioneer. Inte bara ljud, utan hur knappar och reglage håller.

Personligen så skulle jag aldrig investera i en teknik/lösning som gör mig låst till att enbart använda en kontroller och dator. För att låsa in sig så gör att om man skulle få något strul med t ex kontrollen eller datorn så kan man inte använda en annan teknik. Men med både Pioneers och Denons nya spelare så kan du välja alla tre sätten som man kan spela på. Musik från CD, Musik liggande på en USB disk kopplad direkt till spelaren. Eller använda spelaren som kontroller till mjukvara (MIDI, HID eller tidskod skivor).
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Data Dj

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med nedanstående?

Kunden behöver den nu på onsdag, vilket innebär att jag måste lägga order senast måndag förmiddag.

/M
Magnus Gustafsson skrev:Jag har fått en beställning på en Hercules DJ Console RMX, problemet är att jag vet inte vem som är generalagent/distributör numera...?

Tidigare var det väl Fitzpatrick om jag kommer ihåg rätt.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Data Dj

Inlägg av Anton Gildebrand »

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241307" onclick="window.open(this.href);return false;
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Data Dj

Inlägg av Jonas Larsson »

Gunnar, bra förklarat!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Data Dj

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Det jag ville veta är vem som är distributör/generalagent, så att jag kan betsälla en åt min kund
istället för att denne ska beställa från någon av butikerna i din länk.

/M
_________________
T b a

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Data Dj

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jonas Hagelin skrev: Lite nytt/ovant att försöka hitta låtarna på namn/artist istället för
på skiva på viss plats i cd-casen tidigare
Jonas du kan ju kanske få några tips av det jag skrev för ett tag sedan på Denon DJ forumet gällande just organisera sin musik på en USB disk.
Dok är det skrivet utifrån hur Denon's system fungerar. Bör fungera ganska så bra på Pioneers nya CDJ 2000/900 också. Dok så använder jag personligen inte program (ännu iaf). Men jag gissar att man bör kunna applicera samma tänk på hur man organiserar sin musik, namnger sina låtar osv som jag ger som exempel i denna tråd för att enklare hitta låtarna:

http://www.denondjforums.com/viewtopic.php?f=24&t=12382" onclick="window.open(this.href);return false;
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Data Dj

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Har precis varit på en demonstration av RPM där en av delägarna visat upp lite funktioner.

http://www.gizmolabs.net/

Personer som låg bakom bl a PCDJ har gjort denna mjukvara. Finns för närvarande endast för PC, men
kommer snart även till MAC.

Denon använder RPM när de demonstrerar sina prylar på mässor.

Plug-n-play med Denon utan tidskodade skivor, använd vinylspelare, Pioneer eller annan hårdvara med tidskodade skivor.

Klart imponerande och lättanvänt. Det går att köra 3 spår samtidigt + förlyssning. Det räcker med en styrenhet för att
spela alla spår men det funkar givetvis ännu smidigare med flera styrenheter.

Kan laddas ned för 59 USD (typ 450kr) under en tid framöver.
Who are we?
GizmoLabs began in Clearwater, FL in 2001 and has spent the last 8 years developing audio hardware and software for other companies. We've helped to create products that are used by tens of thousands of users around the world. Our technology has been used in various software packages, audio DSP boxes, digital mixers, and DJ controllers.

We are also the creators of one of the first Digital DJ products. Back in 1998, we founded JH Utveckling AB, created the original Digital 1200SL and Digital 1000SL software for Windows. Later versions of the Digital 1200SL were sold under other names and through various distributors for the next 10 years.
/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster