DENON DN-HC4500

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

DENON DN-HC4500

Inlägg av Jakob Nilsson »

Någon som provat DENON DN-HC4500?? Tycker den verkar prisvärd och trevlig... Skulle vara kul och höra vad ni har för erfarenheter!?

Man kan ju koppla in en CD-enhet, men hur är det hårddisk? Kan man köra filer direkt från externhårddisk? Behöver man något externt ljudkort eller finns det inbyggt i burken??

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Rätta mej om jag har fel men detta är väl ett interface som styr ett program i din dator. Filerna ligger i datorn eller på din externa hd som du pluggar in i just din dator. Den har två utgångar så jag förutsätter att den har inbyggda ljudkort. Skulle tippa på att den går att använda utan dator om man köper till en cddel till den. Men att man då endast kan spela cd och vad det nu är för filer på din cd.

Denon DNHD2500 däremot kan du plugga din externa hd till och spela utan dator =) Men prislappen är ju högre. Om jag själv skulle handla idag skulle jag köpa just en DNHD2500
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Robban här har en HC4500

Det går inte att koppla in extern USB enhet, utan du måste gå via dator och ett DJ program (helst Serato). Enheten har eget ljudkort så du behöver inget extra om du kör i MIDI mode. Dok så tror jag att då man använder serato att det är deras ljudkort som används inte Denon's.

Du kan koppla denna till en BU4500, och då blir spelaren en DN4500 i funktionalitet.

2 st S1200 och en X120 mixer bli den bästa lösningen och mest flexibla och troligt vis den billigaste lösningen skulle jag tro om man funderar på att gå över till HD baserat.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Stämmer bra.... jag kör på en sån tillsammans med programmet Virtual DJ. Det programmet har 4500´an som snabbval i setupen. Bara att välja att man har en sån - och vipps så fungerar controllern med programmet utan några krångliga inställningar.

Gällande Rane Serato som Gunnar nämner så jobbar man där med timecodeskivor till datorn. Den setupen är nog att föredra om helst vill köra med 2st enkel cd-spelare. Vill man däremot köra mer som en dubbel-cd så är HC-4500 ett utmärkt alternativ. Det sitter dubbla ljudkort i den så man behöver inte ha nått speciellt ljudkort i själva datorn. Räcker att datorn har ett USB2 uttag.
Vi har även kört nått jobb med musikvideos och med Virtual DJ programmet och HC-4500 går det "som en dans". Man behöver alltså INTE köpa nån dyr Pioneer DVD-setup för att kunna mixa musikvideos.

En annan fördel med denna är att man kan LÄTT byta om man istället vill köra från CD-enheten. På några andra modeller så måste man starta om spelaren om man vill köra CD istället för från hårddisk.

Fler frågor? Fråga på
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag arbetar just nu en del med virutal DJ, men det blir alldeles för svår arbetat (i alla fall på ett stressigt live set) utan kontrollenhet.

Hur är jog-hjulet på HC4500? Det liknar ju hjulet på en D6000, är det samma funktioner?

Kan man köra dator på en kanal och cd på en kanal?

Står just nu i valet mellan just en HC-4500 (med BU4500) eller 2 st. S1200. Hur är det att styra mjukvara via midi?

Gugge har du provat dina HS5500 som styrenhet via midi?

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Ja Virtual DJ är lite krångligt att köra live utan controller, men det går ;) Jag körde faktiskt två jobb och styrde det med musen innan jag fick hem Denon-controllern. Men det blev ju väldigt mycket lättare efter det.

Joghjulet har iaf funktionen att "fin-spola" t.ex för att leta Cue-punkt. Vet inte om den har pitchbend funktion under spelandet faktiskt... har inte använt det utan kör den funktionen med knapparna.

Det går alldeles utmärkt att köra dator på en kanal och cd på den andra (med BU4500). Som jag beskrev tidigare så är det LÄTT att byta mellan dem och tillbaka igen. Jag har därför alltid en CD liggandes i utifall datorn skulle hänga sig. Nu har det som tur är bara hänt en gång, och dettta berodde på att jag fuskat när jag satt i strömsladden - så datorn blev helt plötsligt svart när jag spelat 30 minuter.

Angående Midi så ska man väl kunna styra all mjukvara egentligen eftersom controllern har Midistöd.

Du får väl hojta till om du vill komma och "känna på den" innan du bestämmer dig. Tar väl en timme hit från Uppsala ca.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Seratos senaste version ska stödja HC4500 utan tidskodade skivor, så du ska ställa spelaren i MIDI mode.
Dok så krävs det fortfarande Seratos hårdvara.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Robert Hillbom skrev:
En annan fördel med denna är att man kan LÄTT byta om man istället vill köra från CD-enheten. På några andra modeller så måste man starta om spelaren om man vill köra CD istället för från hårddisk.

Fler frågor? Fråga på
För att vara lite petnoga så är det mellan MIDI mode och HD/CD som spelaren kräver om boot. Mellan CD/HD på S1200, HD2500 och HS5500 så går det direkt via Device knappen.
Tar bara 2 sec för att spelaren ska bota om men dok kanske irriterande.
Nackdelen här är att bland annat Virtual DJ hänger sig om man går ur MIDI mode och sedan vill tillbaka utan att starta om det.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jakob Nilsson skrev:
Gugge har du provat dina HS5500 som styrenhet via midi?
Japp, jag har testat både Virtual DJ och Traktor, båda tycker jag personligen suger. men det är en annan sak :-)

Finns fortfarande för många buggar för att jag skulle våga köra detta live :-( Iaf om man använder Vista som OS. Kanske fungerar bättre med MAC men jag har ingen MAC.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Gunnar Klintberg skrev: Finns fortfarande för många buggar för att jag skulle våga köra detta live :-( Iaf om man använder Vista som OS. Kanske fungerar bättre med MAC men jag har ingen MAC.
Förmodligen funkar det bättre med MAC, men jag har tyvär inte heller någon!
Såg en tysk DJ (kommer inte ihåg namnet) som körde setupen 2*S3500, en HC4500 (med MAC), en Technics 1210... allt genom en A&H mixer. Stabil setup, men dyr.

Kanske verkar som om 2 S1200 är ett bättre alternativ för mig. Smidigt att bara ta med 2 hårddiskar och ett litet skivcase.

By the way hörde av Pelle att du fått CD-slädar till dina spelare, kul!

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag ska försöka fixa en Demo case på S1200 och X120 så du kan få testa den. Dok så är det som vanligt tid som saknas för att man ska hinna med att fixa det. Jag är ju iväg på semester f om måndag och tre veckor framåt nu. sedan så börjar jobben rada upp sig.

Japp, nu har både mina HS5500 Cd i sig. Blev betydligt billigare än det första priset jag fick. Pelle ska nog testa dem live nästa fredag i Sthlm på ett jobb som United gör. Men han ville inte ha båda HS5500 utan en S5000 och en HS5500. Tyckte det blev en för overkill setup annars.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Gunnar Klintberg skrev: Japp, jag har testat både Virtual DJ och Traktor, båda tycker jag personligen suger. men det är en annan sak :-)

Finns fortfarande för många buggar för att jag skulle våga köra detta live :-( Iaf om man använder Vista som OS. Kanske fungerar bättre med MAC men jag har ingen MAC.
Äsch... Virtual DJ funkar fint. Har inte varit några problem. Och jag har Vista dessutom...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

MixMeister Fusion www.mixmeister.com fungerar helt väsensskilt från övriga dj-program som försöker efterlikna en analog djstation med en spelare till vänster o en till höger.

Mixmeister sköter allt beatmixande och liknande åt dig och låter dig istället lägga tid på att välja helt rätt nästa låt och (om du vill) finlira på övergångarna. Mixmeister hjälper dig även med harmonisk mixning dvs att välja musik med matchande tonart.

Inom kort kommer en hårdvarukontroller www.numark.com/mmcontrol

Fusion-versionen och två ljudkort (lämpligen stödjer dessa ASIO) krävs för liveframträdande med förlyssning. Studio-versionen används med fördel hemma för att preparera ett helt dj-set i förväg, används tex flitigt av aerobics-instruktörer.

För ljudkort i dator väljer du lämpligen ett externt via firewire inte usb. Viktigt att du har Texas Instruments firewire-chipset och inget annat i din PC. Mac fungerar alltid.

FocusRite Saffire LE är ett externt firewire-ljudkort med både digital utgång och balanserad utgång och 8 enskilda kanaler (du kommer i såfall att använda 4 av dessa, 2 till main out och 2 till förlyssning).

Focusrite Saffire (icke LE) är lite dyrare och har 10 utgångar, hårdvaruljudprocessing (tex kompression, limitering) och inkluderar Cubase LE till den som även är intresserad av att skapa musik.

Båda klarar av att skicka ut ljud i 192khz stereo (dvs i all väsentlighet 4 ggr högre ljudkvalitet än en cdskiva)

Ljudkort via Firewire har den fördelen att det avlastar processorn i datorn (vilket USB-ljudkort inte gör)

Gigabyte gör bra moderkort med Firewire med TI chipset.
Rekommenderar att man kör WinXP till all ljudproduktion, och att man har alla nätverkskort avstängda när man kör musikproduktion.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Andreas Birgerson skrev: Mixmeister sköter allt beatmixande och liknande åt dig och låter dig istället lägga tid på att välja helt rätt nästa låt och (om du vill) finlira på övergångarna.
Känns som om snart kan vem helst bli DJ... jag vill inte att ett datorprogram sköter mixandet åt mig, det vill jag göra själv.

Vad vet jag men det känns som om vi DJ´s är ett utdöende släkte.

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Björn Starfelt »

Jakob Nilsson skrev:
Andreas Birgerson skrev: Mixmeister sköter allt beatmixande och liknande åt dig och låter dig istället lägga tid på att välja helt rätt nästa låt och (om du vill) finlira på övergångarna.
Känns som om snart kan vem helst bli DJ... jag vill inte att ett datorprogram sköter mixandet åt mig, det vill jag göra själv.

Vad vet jag men det känns som om vi DJ´s är ett utdöende släkte.

Nja, så illa tror inte jag att det är.
Visserligen är musikinfo (och för många, även musik!) fritt tillängligt på nätet, för alla. Teknik i form av hårdvara har senaste åren dramatiskt sjunkigt i pris, och har på så sätt blivit tillängligt för så många fler.

Det som dock inte kan köpas billigt på Thomann/laddas hem är kunskapen.
Alla kan säkert lära sig att beatmixa ihop två låtar. Men att fatta vilka låtar som är rätt för en viss typ av publik, i rätt ögonblick för att skapa den rätta stämningen, det är det som skiljer. Man märker ju själv ganska fort om DJn kan "läsa av" ett dansgolv.
Kan han/hon det, så är det detta som skiljer en OK utekväll från en grymt bra utekväll. Sen spelar det inte nån roll om man har 400.000 titlar, de senaste prylarna eller inte.

Troligvis så är det dessa, som behärskar den kunskapen som kommer att sticka ut från mängden i framtiden. Och de är dessa personer som kommer kunna ta bra betalt för sitt arbete, dessutom.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Det är sant att yrkeskunskap och musikkännedom inte kan köpas för pengar och visst är det så att inte vem som helst kan få ett helt dansgolv att hoppa till gamla hits. Jag tycker dock att det känns väldigt "overkill" att ha datorprogram som sköter beatmixning, cue-punkter m.m. Med hjälp utav sådan teknik blir man kanske mer musikvärd än dj.

Dock är det väldigt praktiskt med automixning när man har riktigt långa spelningar (för att t.ex.hinna gå på toa, äta m.m.). Fast det kan man ju iof lösa med redan färdiga mixar.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Det kvittar hur snygga övergångarna är om gästerna inte tycker om musiken. Men när en bra dj väljer att använda ett program som underlättar jobbet han/hon är där för att göra är det väl bara att gratulera till att just han/hon hittat en bra lösning. Det är ju ändå slutprodukten som räknas.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster