Nybörjare

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Oscar Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 20:08

Nybörjare

Inlägg av Oscar Gabrielsson »

Varför ska man välja att köra på vinyl eller CD när man kan köra på mp3 är min fråga? Då "slipper man släpa på skivor som krånglar förr att dem är repiga" som dem själva beskriver mp3-spelarna. De spelare jag tänker på är t ex. Numark D2, US blaster MAX 7231 (sök på artnr: 11185 på www.totalljud.se), Cortex dmix-600 etc. Jag ser bara fördelar med att köpa en mp3 spelare istället för en cd-spelare då dem har i princip samma funktioner, eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Nackdelen är att mp3 har allens för dålig kvalité om du inte rippar all musik från CD-skivor i hög kvalite...
"Nerladdningsmusik" brukar ofta hålla sig kring 128-192kbit/s vilket i alla fall jag tycker är för låg. Runt 320kbit/s är ju CD-kvalité.

Men sen är den ju smidig, enkel att jobba med och inte så dyr heller så egentligen kanske det bara är en smaksak.

Många kör ju på gamla grejer "Bara för att".. typ som en modevisning jag gjorde ljus åt, så hade dom hyrt in en Dj som skulle sköta musiken ordentligt så dom slapp det, så när han kom dit (premiärdagen, i pausen efter genrepet) så hade han bara vinylspelare, och dom hade sin musik förberedd på CD...
Hello, my name is Ninja.

Oscar Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 20:08

Inlägg av Oscar Gabrielsson »

ah jo det är ju sant att kvaliten blir sämre med mp3-spelare. Men jag har en liten budget men vill samtidigt lära mig mera och därför verkar mp3 spelare framför cd-spelare ett bra alternativ. Är det någon som har något tips på en bra mp3-spelare, det krav jag har är att man ska kunna scratcha då det verkar kul tycker jag, eller är det bara jag som har blivit insöad på det? Är det någonting man sällan använder? *fundersam*

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Skall du spela på fester för olika åldrar kan du nog hoppa över scratch'ingen! Kan vara bra att ha då du spelar åt en rapare eller så.. men då kan du nog hoppa över den "digitala" scratchen! ska det låta bra att scratcha så måste du nog köra vinyl.. Eller gå upp ganska mycket i pris om du kör cd.. Mp3-spelar-hållet har jag inte mycket koll på om ljudet på scratchen, kan bara anta att man får rejäla "digitaliseringar" i ljudet! men precis som Adam säger så blir det alldeles för dåligt ljud, om du inte bara har det till att träna på tills du kanske år över till CD.. (?)

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag ska försöka hjälpa till lite här, jag har ändå en hel del erfarenhet av DJ utrustning och speciellt då Denons utrustning . Jag själv har ju gått över till en utrustning som klarar av mp3 liggande på hårddisk eller annan USB lagringsmedia (minnessticka, mp3 spelare osv).

Dok så kan jag på en gång säga att du kommer inte ifrån att behöva ha musiken på CD om du är en DJ som spelar lite överallt (både mobilt och på klubbar med fast utrustning).
Jag kommer så fort CD enheten till mina spelare kommer till XL-Audio att sätta i så jag även får CD till mina HS5500 (idags läget har jag även kvar mina S5000 för att kunna köra CD också)

Det finns både fördelar och nackdelar med mp3 system. Och tro inte att det bara finns fördelar med Mp3.
Bland annat så fungerar iaf Denons utrustning dåligt med VBR kodade Mp3 filer, så du måste konvertera eller koda dina Mp3 filer i CBR. Vidare så måste du ha korrekta Id3 taggar för att hitta musiken (detta är ett mycket tidsödande jobb). Ingen av dagens spelare stödjer Itunes eller Windows Wma format, så all musik du kan lagligt köpa digitalt (via nerladdnings sidor) kan du nästan glömma att få att fungera om de inte tagit bort kopierings skyddet nu så att du kan koda om det till CBR mp3 format).
Däremot om du är inne i klubbsvängen så finns det många sidor som säljer lagliga mp3 filer utan kopierings skydd 320kbps kodat.

Håll dig ifrån allt vad billiga kontrollers heter, det finns användare här på forumet som försökt med Behringers kontrollers och Virtual DJ och det blev inte så stabilt
Man kan enkelt säga att de inte fungerar om man ska ha ett system som inte plötsligt hänger sig, och i denna bransch så kan man inte ha utrustning där man har kunder som betalar många tusenlappar för att få en DJ med utrustning, och så kommer du med utrustning som kräver att du bootar om den var 20:e minut pga att den hängt sig.

Även fast det kanske blir dyrt så skulle jag titta på Denon S1200 eller Pioneer CDJ 400 i första hand. Om du ska gå åt Mac/PC med MIDI kontroller hållet så är Denon HC4500 med Serato den stabilaste kombinationen.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag måste bara vägra instämma med förgående talare!

Jag har kört Traktor 3 på mac med Behringer BCD-3000 som kontroller ända sedan den kom ut (2år?). Jag spelar minst varannan helg ett antal timmar varje gång för krävande publik. Hittills är de enda avbrotten jag har fått, beroende på strömavbrott. Systemet är dock så stabilt att så fort strömmen slås på till kontrollen (datorn hamnar på batteri) så kör låten vidare som om inget hade hänt! Det är betydligt stabilare än allt annat digitalt vid strömavbrott.

Jag måste dock erkänna att Traktor 3 inte blev helt tillförlitligt förrens efter v.3.3..

Vad gäller ljudkvaliteten så håller jag med om att det är viktigt att inte koda på för låg kvalitet. Traktor och många andra program stödjer de allra flesta filformat. VBR funkar även det utan problem på traktor, även om det inte är rekommenderat enligt manual.

Skulle inte gå över från mp3 till cd av annan anledning än pistolhot... Vinyl är dock en sak i sig, som har värdefulla kvalitéer i en klass för sig, men inget jag pysslar med.

Oscar Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 20:08

Inlägg av Oscar Gabrielsson »

Tydligen finns det delade uppfattningar om man ska köra på mp3 eller CD. Jag tror fortfarande jag är mest intresserad av mp3-spelarna då jag inte har lust att gå och köpa en massa CD-skivor (äger knappt någon), det får bli så att man laddar ner mp3 i bra kvalite.

Nu undrar jag om nån kan tipsa om någon bra mp3 spelare? Som jag uppfattar det verkar det finnas två olika typer av Controllers (heter det så?) Antingen de digitala som man kopplar till ett mjukvaruprogram i datan eller mp3spelare som man kopplar till ex. minneskort, Har jag rätt? Vad ska man isåfall satsa på? En spelare man kopplar till ett program eller hårddiskstyrda spelarna?

Spelarna kopplar man sedan till en mixer, nu undrar jag som är nybörjare på området, är mixer en förstärkare. Alltså kan man koppla mixern direkt till högtalarna eller måste man ha någon förstärkare/slutsteg efter mixern?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Datorbaserad skulle jag tro, minneskort är lätta att ha sönder och tappa bort och det behövs många för att få rum med all musik.

En mixer är ingen förstärkare. Det finns sånna med ibyggd förstärkare, men mixerns uppgift är att summera alla olika signaler (typ mic, cd1, cd2 osv) och "mixa ihop" allt till två kanaler; Left och Right.

Sen finns det olika högtalare, aktiva och passiva. Aktiva har ett inbyggd slutsteg (förstärkare) som driver högtalarna och kan kopplas direkt från mixern (mixer -> högtalare), passiva behöver ett separat slutsteg, alltså mixer -> slutsteg -> högtalare.
Så finns det ju miljoner grejer att koppla in på vägen mellan mixer och högtalare mer än slutsteg, typ equalizer och sånt men det krävs ju lite kunskap för att ratta in en sån.

Vad som är bäst kan nog ingen avgöra, men generellt sett så har du ju större möjlighet att kontrollera ljudkvalitén eftersom du bestämmer varje del av slingan, i en aktiv högtalare sitter ju steget redan monterat så då kan du inte bestämma vad det ska vara för nåt.
Hello, my name is Ninja.

Oscar Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 20:08

Inlägg av Oscar Gabrielsson »

Det verkar ju ändå smidigast när förstärkaren är inbyggd i mixern så slipper man ha en till apparat att kånka på. Sen tänkte jag på dessa databaserade DJ-utrustningar, måste man ha ett program till dom på datan? Jag tänkte mig att man endast hämtade musiken från datan, för då räcker det ju att man exempelvis har en ipod med sig. Men om man måste ha ett visst program i datan så är det ju inte lika roligt att sitta och pilla med tangentbord och mus, förstör ju en del av känslan..

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Inlägg av Mathias Kronholm »

Macbook + ljudkort + disco ( program ) + suverän mixer typ pioneer kanske då ljudmässigt för en billig mixer låter kasst som alla behringer finns det ingen känsla i men klart den funkar också vid enkla lösningar, eller använd programmets men med det faller allt känsla bort!!! det kör vi med då det krisar till sig, snabbt, smidigt och funktionellt.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

kör då rane serato på din laptop, styr programet med extern djmixer och dj-cd, eller vinylspelare för den delen. seraton är den mest hyllade laptop/dj lösningen just nu.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

många seriösa DJs håller koll på musikvärlden, diverse listor, radio/tv osv och fyller sin skivväska med singlarna. ljudkvaliteten mp3 vs cd spelar mindre roll om du frågar mig. det handlar mer om seriositet, vilja att göra rätt för sig och tradition.

om man dessutom spelar på klubbar så finns det ju ofta nåt av det som är standard (pioneer/denon) på plats. då kan det va en poäng att köpa nåt liknande själv så att man har en förutsägbar arbetsmiljö, och har mölighet att hyra ut utrustningen.

vinyl spelar folk dels för känslan, dels för utbudet och sen för möjligheten att scratcha. sen väljer säker många det för "ljudet" men det väljer jag att inte kommentera. serato har ju som sagt blivit väldigt populärt bland de mest inbitna vinyl-djs.

det kan ju va något bökigare att köra mp3 också, man måste förbereda på ett annat sätt, bränna mp3-skivor och fixa dåliga taggar osv. bökigare att byta låt än att bara slänga i rätt skiva och välja ett nummer. för den skull är det nog många djs som går över till att ha en laptop med serato eller en kontroller/virtual DJ, men det är nog bra att skaffa en bra vana på vanliga spelare först.

offtopic, jag är förvånad hur många band/track-akter/arrangörer som kommer till mixplatsen strax innan soundcheck och frågar "går det bra med en mp3-spelare/usb-minne/mp3-skiva/dator?" utan att ha frågat först. det jag brukar ha på plats är en tascam cd-160 och en 3,5mm-tele kabel. det känns som att man borde ha sina spår på cd om man inte frågat innan.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag hade två akter på samma festival som kom med musiken i mobiltelefonen utan att ha kollat först....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias Kronholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 18:08
Presentation: Dj, ljud och ljus tekniker på olika events.
Jag kan hyra ut personal för event för TV radio festivaler företag

Inlägg av Mathias Kronholm »

Hasse Queisser skrev:Jag hade två akter på samma festival som kom med musiken i mobiltelefonen utan att ha kollat först....
jisses, de var ett av dom värsta vad jag har hört :D sånt borde int få förekomma.. :)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Hasse Queisser skrev:Jag hade två akter på samma festival som kom med musiken i mobiltelefonen utan att ha kollat först....
Jag undrar hur folk tänker? Det är ju som att be en byggfirma att bygga ett hus och när de kommer säga att man vill ha ett engelskt slott och det ska vara klart om en månad för då kommer gästerna. Det skulle aldrig få förekomma i någon annan bransch än vår. Är det vi som är otydliga eller var krävs för att slippa sådana saker?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

också kul när nån ringer en timme innan soundcheck och blir förbannad när man inte har en md-spelare på plats. hur svårt är det att ta med en md-walkman om man nu måste ha spåren på md?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Anton Stjärnbrandt skrev:också kul när nån ringer en timme innan soundcheck och blir förbannad när man inte har en md-spelare på plats. hur svårt är det att ta med en md-walkman om man nu måste ha spåren på md?
Jag fattar inte grejen med MD överhuvudtaget.. När det är så enkelt att bränna cd-skivor.. Någon som vet??

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mathias Kronholm skrev:
Hasse Queisser skrev:Jag hade två akter på samma festival som kom med musiken i mobiltelefonen utan att ha kollat först....
jisses, de var ett av dom värsta vad jag har hört :D sånt borde int få förekomma.. :)
Visserligen var det festival av typen mest-lokala-förmågor-och-ett-dragplåster-på-torget-i-förorten, men ändå.

Ena "akten" var en dansgrupp och den andra en hip-hop duo.

Mer tur än skicklighet att man hade en "i-podkabel" och ett par teleadapters i bilen. Smack in i en linebox på scen och åka (för inte fan tänker jag starta det från deras telefon på mixplats).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

i dag hände det igen.....

"jag har musik på telefonen, om du har kabel"

yeah right...

en annan sak som är förvånande är hur många arrangörer som beställer cd-spelare för paus-/bakgrundsmusik vid olika evenemang, men inte har en tanke på att se till att det finns nån musik att spela. Vilket leder till att man hittar nåt i nåns bil som får gå på repeat. Om ni aldrig vart less på Nocturnal Rites så prova lyssna på dem 3 dar i sträck...

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Anton Stjärnbrandt skrev:jag har musik på telefonen, om du har kabel
En DJ's vardag. De vill synka via kabel, bluetooth...och mic. Ja, ni läste rätt. Det finns folk som på fullaste allvar tycker att jag kan ta deras telefon och sätta min mic mot telefonhögtalaren och på så vis "spela" musiken på dansgolvet.

Yeeeezes.
Birdstreet Production

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster