www.deejayladen.com

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

www.deejayladen.com

Inlägg av djdiff »

Tjenixens.

Efter ett par snåla månader är det strax dags att handla sig en X1500. Jag är lite sugen på att handla från http://www.deejayladen.com men är lite skeptisk till deras betalningssätt. Är det någon här som handlat från dem och kan berätta huruvida de funkar bra eller inte? Isf, kan man få veta lite mer detaljerat hur det gick till, vad som handlades osv?

//DjDiff

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det priset de har på sidan verkar vara med 16% tysk moms.
Thomann är då billigare eftersom de tar 848 Eur för den med 16% moms.
Thomann kan man lita på, de är bland de största i tyskland och lämnar 2 års garanti.

Om du handlar via nätet så ska du enligt EU reglerna betala 25% moms även fast du köper sakerna i tyskland och de sänds till Sverige. Så Deejayladen är nog inte så seriösa om de inte skriver ut den informationen.

Vidare så säger EU reglerna att har du ett F-skattebevis så kan företaget du handlar av fakturera varorna utan moms och det är du som ska betala in momsen när du sedan säljer varorna vidare. Så man slipper ligga ute med momsen ett år om man har företag.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gugge skrev:Så man slipper ligga ute med momsen ett år om man har företag.
Ett år ligger man ju bara ute med momsen om man har en så liten omsättning så man betalar moms årsvis. Vill man slippa detta så går det att begära av skattemyndigheten att man betalar moms månadsvis även fast man har en liten omsättning. Detta lönar sig dock bara om företaget går back så man ska få tillbaka moms. Går man med vinst (vilket ett företag ju ska göra) så lönar det sig självklart att betala per år då man tjänar räntan man får på pengarna man ska betala in under året.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Vadå vinst? Då måste man ju bara betala skatt!! Och vem vill det?. Nä +-0 är ju det bästa. Det är därför man köper en massa dyra julklappar till sig själv vid tiden man ska göra bokslutet :D

Men så tänker man nog inte då man har en större omsättning och lever på sin firma.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av djdiff »

Gugge skrev:Det priset de har på sidan verkar vara med 16% tysk moms.
Thomann är då billigare eftersom de tar 848 Eur för den med 16% moms.
Thomann kan man lita på, de är bland de största i tyskland och lämnar 2 års garanti.
Var ser du det? Vad är det för adress till Thomann då?
Gugge skrev:Om du handlar via nätet så ska du enligt EU reglerna betala 25% moms även fast du köper sakerna i tyskland och de sänds till Sverige. Så Deejayladen är nog inte så seriösa om de inte skriver ut den informationen.
Enligt konsument europa så betalar jag den momsen som är i Tyskland i det här fallet. Det är inte helt solklart egentligen. Om en butik saluför varor för mer än en viss summa (300k:-?) per år ska momsen betalas i det landet som varan säljs till, annars i det landet den säljs från. MEN...det är inte upp till mig att betala den momsen, utan det ska företaget jag handlar från göra. Dessutom är det upp till dem att sätta ut priset med den momsen.

Nåja....tack för svaren och är det nån som har en vettig adress till thomann?

//DjDiff

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »


Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gugge skrev:Vadå vinst? Då måste man ju bara betala skatt!! Och vem vill det?. Nä +-0 är ju det bästa. Det är därför man köper en massa dyra julklappar till sig själv vid tiden man ska göra bokslutet :D

Men så tänker man nog inte då man har en större omsättning och lever på sin firma.
Självklart undviker man att göra onödigt stora vinster man bara får skatta bort. Men man får ju hur som helst skatta på det man betalar ut i löner. Dessutom är det ju långt ifrån alltid vinsten på papperet överensstämmer med hur mycket cash man har kvar (avskrivningar, periodiseringsfonder och annat som ställer till det).

Problemet med att köpa en massa saker vid årets slut är ju dels att de bara skrivs av med 20% det innevarande året, så man får ändå skatta för 80%, och dels att alla tänker likadant, så försäljningen (och därmed faktureringen) ökar också i december.

Ja ja, det var bara en passus i diskussionen. Vi ska väl inte ta det för mycket off topic.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Thomann visar priserna med 25% moms om du klickar på den svenska flaggan på första sidan, går du in på den tyska flaggan så får du priserna med 16%.
Det som är bra med Thomann är just deras garantiregler. Minst 2 år på alla varor.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Någon som handlat från dem och som kan rekomendera även mej att göra det?

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

jag har handlat från dom e gång.. helt okej.. en vecka så har man grejerna.. rätt bra fraktkostnad också.. 23euro och då spelar de ingen roll om paketet väger 5gram eller 200kg.. alltid samma summa

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Antar att vi snackar om Thomann.

Jo, jag har handlat en hel del där. Som snabbast beställde jag
grejer tisdag eftermiddag. Torsdag förmiddag står Posten
Företagspaket med grejerna utanför dörren.

Nu har Thomann lagt till en visning av lagerstatus för varje produkt,
de hade de inte förrut. När jag köpte mina Work vevstativ tog det nog
närmare en månad tills leverans. Att jämföra då med ovanstående.
De är bra för att de har personal som snackar många av språken inom
EU. För min del som redovisar moms en gång perår är fördelen att jag handlar med VAT-number och slipper då betala (ligga ute med) momsen vid köpet. Så som det ju funkar när företag inom EU handlar med
varandra (men inte inom Sverige...).

Sen kan man ju ha åsikter om deras priser. På vissa produkter kan jag
få billigare av återförsäljaren i Sverige. På andra produkter är det rent
sjukt stor skillnad. Ibland halva priset hos Thomann jämfört med Sverige.

Det som var lite klurigt i början med Thomann var att jag beställde mot
efterkrav. Och eftersom det inte finns något som heter Postgiro
eller Bankgiro i Tyskland så fick posttjejen försöka komma på hur hon
skulle fylla i blanketten för betalning till utländsk bank. Det tog en bra
stund. Efter några beställningar visste jag hur den skulle fyllas i och
kund hjälpa postens personal. Men nuförtiden betalar jag med VISA
(Föreningssparbankens E-kort) direkt via nätet.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag handlat ifrån Thomann en gång tidigare, som privatperson. Jag beställde några småprylar och ett slutsteg, jag betalade med föreningssparbankens E-kort och prylarna dök upp efter någon vecka. De små prylarna med posten, och slutsteget med UPS.

Jag har precis registrerat mitt företag hos dem också, och kommer snart göra min första beställning som företagare därifrån, fördelen, som nämnts tidigare är att man slipper ligga ute med momspengarna, de dras direkt vid köpet!

Mycket saker är samma som säljs i Sverige, fast här säljs de under andra namn, till oftast bättre pris! Generösa garantier och öppet köp gör att man inte köper grisen i säcken, så det är bara att rekommendera, konkurrans gynnar priserna!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster