Vanligt med 63a uttag?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Hej
Som rubriken lyder så undrar jag om det är vanligt att det finns 63a uttag i närheten av parker eller i sporthallar
Håller nämligen på att sätta ihop en ljusrigg där jag räknat ut att om jag kör strobbar o vissa andra grejor i LED så kan jag klara mig på 32a. Kör jag vanliga så behöver jag 63a
Grejen med LED är att det inte finns så många beggade och att de är helt galet dyrt om man vill få LED med bra tryck i.
Men man vill ju inte bli begränsad var man kan vara för att man behöver 63a istället för 32a. Eller det kanske inte är så problematiskt om 63a uttag är vanligt förekommande
Eller är dom det? Vad tror ni?
MVH T.R.

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Timmy Qvarnström »

Hur stora gig pratar vi? flesta venues som tar över 1000 pers bör väl kunna skaka fram minst en 63A eller 2X32 vill man tycka

Skall du turnera och har med ett floorkit på 63A? eller vad är din plan? isåfall är en skalbar rigg att rekomendera

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag upplever det som att 63A finns på de flesta ställen. Men det beror ju helt på vart du ska.
Tänk på att många 32A uttag är avsäkrade med 25A.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Niklas Elste »

i min stad så vet jag bara om en konsertlokal som har 63
och enbart en hall som har

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jodå det vet jag, de flesta 32a uttag jag sett har säkrats 25a
Platserna jag är på varierar starkt, det kan vara idrottshallar, fotbollsplaner, Folkets Park, etc... Men det kan även röra sig om en större fest på en bondgård. Min gård har 125a som huvudsäkring och 63a uttag. Men frågan är om alla har det?
Jag ska bygga samman en central i en flightcase, och vad jag väljer för ström in 63 eller 32a kommer att avgöra hur jag utformar den.
Vill som sagt kunna köra hela min rigg på de flesta ställen. Så då kanske LED och 32 (25) a är bättre

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Köp en färdig PDU med 63A in, typ work
Sen kan du hänga på undercentraler på den

Skaffa en 63A kabel. Typ 5x16mm ett antal meter
Sedan skaffar du en 32A—> 63A 5x6mm 1m lång

Då slipper du fundera så mycket!! Kör du större riggar så kommer du en annan nivå å då vet vad som gäller

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Dom är så sjukt dyra, så jag tar och själv bygger ihop en. Behövs bara en flightcase, en normcentral o massa paneluttag. Och detta har jag liggande
Räknade lite på det och kom fram till att jag nog ändå behöver 63a uttag trots att jag har LED. Man vill ju inte att proppen ska gå...
Så centralen kommer då att ha 6 3-fas 16a och 6 st 10a 1-fas ut. Och 63a in
Kör jag mindre riggar så kan jag ju ha en 32-63a övergång som du sa Nicke.
Men vart plockar man bygg-ström från? Kom på att de flesta byggen drar in 63a i huvudcentralen.
Men kör man ett stort gigg mitt ute i ingenting så får man väll ha ett elverk som ger 63a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Stora riggar om du behöver 63A

Om vi säger att din led drar 300watt så får du ha 150st igång
Tror inte ens att säkringen går då


Jag REKOMNDERAR att du INTE bygger själv!! Det är stora strömmar

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Vanligt med 63a uttag?

Inlägg av Theodor Ranebo »

Riggen består utav: PA som drar 7000w. 10 st scanners på 300w st. 4 Martin MAC250 som drar 350w st 10 st 40w LED PAR64 3 st 2000w rökmaskiner. 6 Strobbar med LED på 600w st. Och diverse andra ljuseffekter på 2000w totalt. Har osså UV på totalt 2500w men det behöver inte räknas in då annat ljus är släckt när dom går igång. Sen drar väl mixers, dator, ljusbord å annat i kontrollplatsen lite ström osså. Och monitorer på det. Och så kanske någon kopplar in nåt på scenen. Så det blir i vilket fall som helst runt 33000w
Jag är behörig elektriker så det är inga problem. Har byggt centraler i industrier som tagit in 800 A, så el-vana och behörighet har jag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster