Tips på firmabil
-
- PAR-64
- Inlägg: 825
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Tips på firmabil
Jag har en del släpvagnar och fordon samt ska snart köpa en lätt lastbil då jag sålt den gamla MEN nu är jag på gång att köpa in en mindre skåpbil för väldigt små jobb och service utryckningar. Typ en kangoo eller liknande . Ha ni tips på någon sån liten bil som är billig i drift och som verka strula lite? Är lite allergisk mot franska bilar Igentligen men vad är bäst för pengen?
Har kolla på begagnade små skåpbilar för en 20-40000 cirka.
Tacksam för tips
Har kolla på begagnade små skåpbilar för en 20-40000 cirka.
Tacksam för tips
-
- PAR-64
- Inlägg: 825
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Tar också gärna tips på lätt lastbil. Ha fått för mig att iveco är jäckligt bra och stabil lätt lastbil?
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Min erfarenhet är att det är bäst att köpa en ny eller nästan ny bil på avbetalning, för att få garanti och maskinförsäkring.
Det man sparar på att köpa en bil i den prisklassen du nämner går fort åt till reparationer.
Det man sparar på att köpa en bil i den prisklassen du nämner går fort åt till reparationer.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
-
- PAR-46
- Inlägg: 442
- Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
- Presentation: ........................................
Re: Tips på firmabil
Jag hade tittat på en liten VW Caddy, finns idag även som Caddy Maxi som är lite längre.
De håller ett bra andrahandsvärde.
Jag har också hört att Iveco ska vara prisvärda, men har ingen egen erfarenhet av det.
Jag kör själv en VW Transporter och har testat i princip samtliga skåpbilar och jag anser att Transportern är klart skönast att köra, med bra kvalitetskänsla. Känns som en vanlig, modern bil. Sedan har väl alla bilar sina "barnsjukdomar" och fel, men jag har inte haft några större problem.
Jag testade en Vito för något år sedan, tror det var en -07, men blev ganska besviken. Man sitter lågt, väsnas mycket inne i kupén och den kändes allmänt "smäckig".
De kanske har gjort förbättringar sedan dess, men jag blev ändå förvånad, Transportern är långt bättre som jag ser det.
/Kristian
De håller ett bra andrahandsvärde.
Jag har också hört att Iveco ska vara prisvärda, men har ingen egen erfarenhet av det.
Jag kör själv en VW Transporter och har testat i princip samtliga skåpbilar och jag anser att Transportern är klart skönast att köra, med bra kvalitetskänsla. Känns som en vanlig, modern bil. Sedan har väl alla bilar sina "barnsjukdomar" och fel, men jag har inte haft några större problem.
Jag testade en Vito för något år sedan, tror det var en -07, men blev ganska besviken. Man sitter lågt, väsnas mycket inne i kupén och den kändes allmänt "smäckig".
De kanske har gjort förbättringar sedan dess, men jag blev ändå förvånad, Transportern är långt bättre som jag ser det.
/Kristian
- Krister Uddén
- PAR-36
- Inlägg: 280
- Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Re: Tips på firmabil
Jag kör själv en Opel Vivaro.Mattias Carlsson skrev:Jag har en del släpvagnar och fordon samt ska snart köpa en lätt lastbil då jag sålt den gamla MEN nu är jag på gång att köpa in en mindre skåpbil för väldigt små jobb och service utryckningar. Typ en kangoo eller liknande . Ha ni tips på någon sån liten bil som är billig i drift och som verka strula lite? Är lite allergisk mot franska bilar Igentligen men vad är bäst för pengen?
Har kolla på begagnade små skåpbilar för en 20-40000 cirka.
Tacksam för tips
Kanske för stor för dina behov, men känns bekväm att köra och prisvärd.
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Jag har en Fiat Ducato -08 med 18 kbm skåp, jag är helnöjd med den.
Väldigt bekväm att köra.
Så kolla gärna på deras mindre modell, Double tror jag den heter och den finns i en Maxi-variant (förlängt skåp) till hyffsat pris. Jag har vart sugen på en sån också ett bra tag.
Annars tycker jag det handlar mycket om vad man kommer över, åtminstone häruppe verkar vara ganska svårt att få tag på en transportbil inom rimlig tid. En bra, serviceinriktad återförsäljare, bra snabb service och ett bra avtal för finansiering är också viktigt.
Väldigt bekväm att köra.
Så kolla gärna på deras mindre modell, Double tror jag den heter och den finns i en Maxi-variant (förlängt skåp) till hyffsat pris. Jag har vart sugen på en sån också ett bra tag.
Annars tycker jag det handlar mycket om vad man kommer över, åtminstone häruppe verkar vara ganska svårt att få tag på en transportbil inom rimlig tid. En bra, serviceinriktad återförsäljare, bra snabb service och ett bra avtal för finansiering är också viktigt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Jonas Hagelin
- PAR-30
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Kör själv VW Transporter sedan ca 8000 mil. Mycket trevlig bil. Får inte lasta supermycket, men bra komfort och mycket bra valmöjligheter och smarta lösningar.
I samma storleksklass finns ju Mercedes Vito, Renault Traffic, Nissan Primastar Van, Citroen Jumper, Ford Transit Skåp, Toyota Hiace, Opel Vivaro. Säkert några fler. Dock tror jag ingen bil i denna klass är så värst långlivad om den kostar i 20kkr-40kkr.
I storleksklassen under, dvs VW Caddy, Mercedes Citan Skåp, Renault Kangoo, Nissan NV200, Citroen Jumpy, Ford Connect, Toyota?, Opel Combo skåp kan man nog få en hyffsad bil för den pengen.
Nackdelen med de bilar som är billiga i inköp är att de många gånger är byggda för att hålla de första 3-5åren som en vanlig hantverkare leasar dom. Därefter börjar reparationerna bli många och dyra.
I samma storleksklass finns ju Mercedes Vito, Renault Traffic, Nissan Primastar Van, Citroen Jumper, Ford Transit Skåp, Toyota Hiace, Opel Vivaro. Säkert några fler. Dock tror jag ingen bil i denna klass är så värst långlivad om den kostar i 20kkr-40kkr.
I storleksklassen under, dvs VW Caddy, Mercedes Citan Skåp, Renault Kangoo, Nissan NV200, Citroen Jumpy, Ford Connect, Toyota?, Opel Combo skåp kan man nog få en hyffsad bil för den pengen.
Nackdelen med de bilar som är billiga i inköp är att de många gånger är byggda för att hålla de första 3-5åren som en vanlig hantverkare leasar dom. Därefter börjar reparationerna bli många och dyra.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig
-
- Rookie
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 18 mar 2011, 09:51
- Presentation: Road Ready Sound AB
Bolidenvägen 14
Stockholm
Tips på firmabil
Vi har en Iveco och kan informera om att italienarna kan sin pasta och bör hålla sig till den! Vår bil är på service 2-3 gånger per år och kostar 8000 - 25000 kronor varje gång. Elfel, växellådefel, fönsterhissfel, absfel, motorkrångel, givarfel.. Listan kan göras kilometerlång. Kommer aldrig mer köpa en Iveco, nästa bil får bli en Transporter eller Mercedes.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Lustigt så olika det kan vara. Vi har en Iveco som gått som tåget. I princip bara gjort vanliga servicen när man ska göra det. Bara två små grejer på 6 år som jag minns. Den ena var att belysningen i skåpet glappade och det andra var nån grej med avgassystemet, men inget av det var särskilt dyrt att fixa. Jag kan ha missat nåt då jag inte är den som ansvarat för bilen, men jag skulle ha reagerat om det konstant kom fakturor på reparationer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Re: Tips på firmabil
Kan väl knappast vara bra när något går som tåget?Hasse Queisser skrev:Vi har en Iveco som gått som tåget.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Går den som tåget så går den inte till så många spelställen och sen så är det inte många här inne på forumet som får köra den om det är ett tåg.Anton Gildebrand skrev:Kan väl knappast vara bra när något går som tåget?Hasse Queisser skrev:Vi har en Iveco som gått som tåget.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 825
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Som lätt lastbil tror jag på iveco faktiskt, tack för tipsen på mindre bilar, ska kika runt lite:)
-
- PAR-64
- Inlägg: 741
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Vi kör både Mercedes Sprinter och Renault Master/Traffic.
Mercedesen är helt klart bäst ihopskruvad. Rostar dock extremt lätt, samt att de är dyra när det väl går sönder något. Vi har den stora motorn, 3,0 184hk. Den är rätt törstig om man vill, men går som ett spjut.
Renault bilarna är bra också, har inte haft några större bekymmer med dem, mest slit delar som går sönder. Vi har visserligen en extremt bra Renaultverkstad att vända oss till.
Ska du köpa bil med påbyggt skåp så rekommenderar jag definitivt att du beställer/eftermonterar luftfjädring bak. Gör enorm skillnad i stabilitet
Mercedesen är helt klart bäst ihopskruvad. Rostar dock extremt lätt, samt att de är dyra när det väl går sönder något. Vi har den stora motorn, 3,0 184hk. Den är rätt törstig om man vill, men går som ett spjut.
Renault bilarna är bra också, har inte haft några större bekymmer med dem, mest slit delar som går sönder. Vi har visserligen en extremt bra Renaultverkstad att vända oss till.
Ska du köpa bil med påbyggt skåp så rekommenderar jag definitivt att du beställer/eftermonterar luftfjädring bak. Gör enorm skillnad i stabilitet
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
- Rookie
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 18 mar 2011, 09:51
- Presentation: Road Ready Sound AB
Bolidenvägen 14
Stockholm
Tips på firmabil
Vår Iveco är en 17 kubik med allt extra lullull.. Med facit i handen så hade nog Ivecon varit en bra bil om den varit utan just lullet. Största problemet är den halvautomatiska växellådan och som jag förstått det är det fler som haft problem med den. En manuell låda hade nog gjort biffen.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Det är samma låda som på våran låter det som, och den har inte strulat för oss. Det som jag tror är en fördel med Iveco jämfört med en del andra lätta lastbilar är att Iveco är just en lastbilstillverkare som skalat ner en lastbil i storlek (det känns stabilt bara), medans en del andra snarare känns som de försökt skala upp en personbil till lastbil. Ta det med en nypa salt, då det kommer från en som egentligen är helt ointresserad/okunnig vad gäller bilar dock.Joacim Fagerström skrev:Vår Iveco är en 17 kubik med allt extra lullull.. Med facit i handen så hade nog Ivecon varit en bra bil om den varit utan just lullet. Största problemet är den halvautomatiska växellådan och som jag förstått det är det fler som haft problem med den. En manuell låda hade nog gjort biffen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Leif Baltazars
- PAR-64
- Inlägg: 921
- Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Ta i beaktning att det kommer nya regler efter årsskiftet när det gäller viktgränser. Detta kanske också påverkar ditt val? Här är ett litet utdrag, resten får ni Googla fram...
En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilas totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.
Prov
För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Du kan även göra körprov för utökad B vid samma tillfälle som det vanliga körprovet för B. Körprovet genomförs då i två delar, den första delen innehåller körning med enbart en bil och den andra innehåller körning med tillkopplat släp. Både kunskapsprovet och körprovets första del (för B-behörighet) måste vara godkända för att du ska få gå vidare och genomföra den andra delen. Körprovet för utökad B-behörighet ska genomföras med en personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg. Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Du måste själv tillhandahålla en sådan fordonskombination. Bilen måste även ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena.
En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilas totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.
Prov
För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Du kan även göra körprov för utökad B vid samma tillfälle som det vanliga körprovet för B. Körprovet genomförs då i två delar, den första delen innehåller körning med enbart en bil och den andra innehåller körning med tillkopplat släp. Både kunskapsprovet och körprovets första del (för B-behörighet) måste vara godkända för att du ska få gå vidare och genomföra den andra delen. Körprovet för utökad B-behörighet ska genomföras med en personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg. Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Du måste själv tillhandahålla en sådan fordonskombination. Bilen måste även ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
- David Klämberg
- PAR-36
- Inlägg: 277
- Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
- Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
- Ort: Kinna
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Tipset är att inte köpa en brödbil (=lätt lastbil som du inte kan köra annat än bröd i). Det blir D Y R T när haffa är i farten... Själv har jag en Iveco Daily 65C18 som får lasta 2700 kg +3500kg på kroken, lite mer rimligt än 630 kg! Mycekt nöjd med denna, även den förra var en Daily. Nu kan man dessutom få den med 7,5 tons totalvikt, vilket ger 940kg till i nyttolast! Håller helt och hållet med Hasse om att det är en nerskalad version av en större bil och inte vice versa.
Det som fick mig att sluta chansa (förutom ovanstående nämnda kostnad) med en lätt bil är att även köparen av dina transporttjänster kan hamna i juridiska och därmed ekonomiska otrevligheter! Ja, det finns en dom som berör just detta.
Det som fick mig att sluta chansa (förutom ovanstående nämnda kostnad) med en lätt bil är att även köparen av dina transporttjänster kan hamna i juridiska och därmed ekonomiska otrevligheter! Ja, det finns en dom som berör just detta.
Bönder gör på Bönders vis!
-
- PAR-64
- Inlägg: 825
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Nu ha jag kollat runt en massa och för runt 150 000 verka man få en riktigt fin iveco daily. Några tips på vad jag bör tänka på och kolla innan köp med kust den bilen?
Som mini service bil lutar det åt en renault kangoo det finns fina såna små för runt 20- 30 000 , är alltså mest för små mini jobb och åka runt i stan med, i och för sig ha jag sagt till mig själv aldrig mera franskt!! Ha dålig erfarenhet av reanult bilar och hopplösa att skruva i själv ibland med. Tips även här på vad jag bör tänka på uppskattas.
Tack på förhand
Som mini service bil lutar det åt en renault kangoo det finns fina såna små för runt 20- 30 000 , är alltså mest för små mini jobb och åka runt i stan med, i och för sig ha jag sagt till mig själv aldrig mera franskt!! Ha dålig erfarenhet av reanult bilar och hopplösa att skruva i själv ibland med. Tips även här på vad jag bör tänka på uppskattas.
Tack på förhand
- David Klämberg
- PAR-36
- Inlägg: 277
- Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
- Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
- Ort: Kinna
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Kolla så man bytt olja i baxaxeln vid service, annars blir den inte gammal. Många icke-märkesverkstäder missar detta då det inte finns med i några checklistor. Gäller främst 06 och framåt.
Bönder gör på Bönders vis!
-
- PAR-64
- Inlägg: 825
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Tips på firmabil
Vart en iveco ändå till slut, en 2010 som gått 6000 mil, manuell låda. Än så länge är jag nöjd:)
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster