Hur sent får man boka av gig?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Hur sent får man boka av gig?

Inlägg av David Wennberg »

Hej alla.

Hur sent tycker ni det är okej att boka av ett gig? Jag har nu i november blivit avbokad först från sex dagar gig och nu idag från ett mässjobb i Indien som skulle ha varit nästan två veckors jobb, och det är ju inte helt lätt att planera sin tillvaro när man inte vet om man har jobb eller inte förrän några dagar innan...

Var går gränsen för när ni kräver kompensation för ställda/avbokade gig, eller gör ni inte det oavsett? Hur resonerar ni? Det är ingen utrustning inblandad i det hela, utan bara mig som personal.

Tack på förhand.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Två veckor verkar väl en rimlig gräns?
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi brukar börja ta avbokningsavgift från en vecka innan gig. Sker avbokningen samma dag debiteras fullt belopp!

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Det är en övervägningsfråga, hur mycket värderar du arbetsgivaren / kunden? kan du räkna med att bli erbjuden mer jobb i framtiden eller har du gjort mycket jobb åt denne tidigare, Lite man kan ta med sig i tankarna innan man sätter emot.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ja, det självklara svaret är ju "beror på". Jag är mest intresserad av att höra hur ni går tillväga, gärna om ni har något exempel.

Tycker bara att det är så tråkigt när man kortar kontrakt och fixar vik för att få saker och ting och funka, och så slutar det ändå att man humpar hemma på Huset för en dålig lön för få timmar, och dessutom inte tycker att det är speciellt kul...

Tack för era svar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kör du som anställd eller via F-skatt? Det bästa är ju att ha någon form av bekräftelse så man har på papper vad som gäller, men det kan ju vara svårt då arbetsgivaren i sin tur kanske blir av med gigget, då vill de nog inte stå och betala tekniker som de ändå inte har användning av. Jag jobbar bara i liten skala, så vet inte hur det fungerar "på riktigt".

Vi debiterar inte kunden något om denne avbokar 14 dagar innan arr, 14-2 dagar innan debiteras 50% och dagen innan/samma dag 100%.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag går som anställd, eftersom jag inte orkat sätta mig in i hur man startar och driver företag. Det är ju musik jag vill syssla med, inte papper :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Eftersom du inte vill hålla på med papper så är det nog svårare att driva in någon ersättning än om du skulle ha det på papper.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag kör med den. Avbokning 7dagar innan så blir det 50% och avbokning 2 dagar innan till samma dag så blir det full betalning. Men det går även och förhandla fram annat vid bestälning.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Kontrakt funkar bra, oavsett om man är anställd (tillfälligt) eller fakturerar.

Utan kan man bli hyfsat blåst.....
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Det har ju helt enkelt med hederlighet att göra, det borde inte behövas några kontrakt...

tyvärr är branchen helt nersållad med ÄGG som tror add dom ska tälja guld ur luften som använder ala slags kriminella metoder för att stoppa pengar i sina egna fickor, jösses jag bliiiiir såååå trött!!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst