Attityden i branchen

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Det är ingen som sagt att du "måste" försvara dig. däremot är det ju bra om man förklarar sig när man missförståss.
Sant men det känns lite som att försvara mig! Kan hålla med om att det jag skrev kunde uppfattas som kaxigt när jag menade det med en glimt i ögat, lite synd dock att det nästan letas lite efter kaxighet istället för att bara ta det positivt!

Jag är en glad snubbe som älskar att jobba med glada och trevliga människor, speciellt om de är effektiva.

Det är detr jag menade med mitt inlägg!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Raderad användare1 skrev:Jag är en glad snubbe som älskar att jobba med glada och trevliga människor, speciellt om de är effektiva.
Så kanske vi kan sätta punkt där.
Birdstreet Production

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Tack :)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Per Johanson skrev: Måste också kommentera den brist på respekt för senioritet som verkar finnas i branschen. Det är direkt korkat. I alla andra branscher så finns det en inbyggd respekt för de som gjort misstagen 100 gånger förut.
Finns det inte också en brist hos den äldre generationen att de inte respekterar att man som ung kan göra fel? Jag har ofta, dels på forumet och dels när jag är ute och jobbar, sett att man har en eller kanske två chanser på sig, sedan får man lätt en stämpel eller blir i värsta fall pasé. Är jag ute och cyklar eller ligger det nåt i mitt resonemang?

Måste också säga att jag själv har en otrolig respekt för de som är äldre, jag tar varje chans att fråga och lära mig något nytt när jag är ute och jobbar, för trots att man har lite utbildning, har läst en del böcker och tittat i en del tidningar så har man trots allt inte gjort över tusen jobb än (som en del av er rävar gissningsvis har). Alla, eller många, av de misstag jag gör har de som är äldre förmodligen också gjort samt många många fler! Tänk att få ta del av den kunskapen så man slipper göra någral av dessa.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Brandén skrev:Finns det inte också en brist hos den äldre generationen att de inte respekterar att man som ung kan göra fel? Jag har ofta, dels på forumet och dels när jag är ute och jobbar, sett att man har en eller kanske två chanser på sig, sedan får man lätt en stämpel eller blir i värsta fall pasé. Är jag ute och cyklar eller ligger det nåt i mitt resonemang?
Det kan nog ligga något i det du säger, men det gäller inte bara yngre utan alla oavsett ålder. Som någon var inne på tidigare; ljud- och ljusbranschen har blivit mer professionell under de 20 år jag varit yrkesverksam. Kunder förväntar sig och kräver hög kvalitet på leverans, pengarna är större och det finns helt enkelt inte samma utrymme för trial-and-error idag.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag ser ingen brit i atityden bland äldre utan de är väldigt ofta öppen för samtal och ventilering av olika tankar än vad många yngre e. Själv så klassar jag men inte in bland de yngra men endån inte de äldre häller.
Jag träffar väldigt många tekniker i mitt arbeta som tekniker i Hässleholm på Kulturhuset och i Helsingborg på konserthuset men även som frilandstekniker.
Men där emot så har jag sett en väldig konstig kaxig atityd bland några yngre där man klassas ibland som idiot och kan inget bara för att man e fast tekniker någon stans eller inhyrd bärhjälp till något ställe. Det va en tekniker fön en större stad mellan södertälje och uppsala som förbjöd en för att hjälpa han och rulla ihop DMX kablarna för annars blir det inte på riktigt vis. Jag vill tillägga att han skulle ha det i exakt likadana ringar som jag gör med mina mik och DMX kablar så det va inget specielt.

Själv är jag av den typen som är öppen och ger till de som kan ge mej något. Vi kan alla lära något av varandra. Jag har inte rätt i allt men även inte fel i allt och det e samma sak med er. Ni kan även ha fel och rätt.

Men mitt tips till er som komma in i ett företag sök inte på dom stora utan sök er till de mindre de vet jag e öppna för att ta emot. Erbjud dem Hump tjänster och visa dem vad ni kan där efter så kan ni börja avancera uppåt. Det va på det viset jag börja och många av mina koleger.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders: Jag håller med Thieme, kraven på alla gigg har nog höjts ett par snäpp, därför chansar man inte.

En annan sak som jag gissar skiljer är pengar. När jag började så fanns det ett gäng snorungar i varje byhåla som tyckte det var kul med stora högtalare och varma lampor. Det har inte förändrats. Men att man skulle få betalt för att hjälpa till när man i princip inte kunde något var aldrig på tal. På de större giggen fungerade det givetvis annorlunda men på bottom feeder nivå så var man väldigt glad om man fick mat. Och kanske soppapengar till moppen. Dessutom snurrade det mer svarta dolarisar som man kunde få en släng av någon gång. Min uppfattning är att detta är betydligt mer ovanligt idag.

I allt handlar det ju om att man inte är något annat än summan av alla gigg man gjort. Bra och dåliga. Skillnaden för mig i alla fall är att jag har blivit förbaskat mycket bättre på att maska misstag och ta bra genvägar och förhoppningsvis sker misstagen lite mer sällan i dag jämfört med för 20 år sedan. Dessutom ger rutinen ett självförtroende som gör att man kan ha lite roligare på jobbet. Oavsett vad som händer på jobbet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Jag vet många inkl. mig som har kört gratisjobb även jobbat svart. Men det finns även högre krav på försökringar för företaget. Händer det oss något när vi jobbar svart eller gratis så kan den som "anställer" oss få problem med försäkringsbolag och skatteverket.

Det är alltså inte bara (märk bara eftersom det finns två sidor till det hela!) vi som styr och ställer över om vi ska tjäna pengar eller om vi ska få jobba. Detta gäller inte bara våran bransch utan även andra. Ingen vågar satsa på ny arbetkraft. Har ni sett reklamen för manpower? Det är exakt så det är!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Sedan får man lägga in en del andra synpunkter... nu bara sett från arbetsgivarsidan.

* Har jag behov av att ta in en ny anställd?
* Finns det tid/ork/möjlighet att lära honom/henne allt?
* Skall jag lära upp en person, gratis, för att denne sedan skall bli min konkurrent?
* Finns det plats för honom/henne med tanke på transporter osv?
* Betalar han/hon sina kostnader själv vid övernattning mm? (I de fall han är med som frivillig lärling)
* Försäkringar/ansvar ifall olyckan är framme?
* Vad säger t ex facket om sådant?
* Uthållighet. Lägga ner tid på en person som sedan tröttnar på detta efter några veckor. Skall kontrakt tecknas så att lärlingen känner att det inte är bara på lattjo.

Finns säkert hundratals frågeställningar till....

Bästa vore ju om det hela stöttades av AMS eller liknande. Att det hela räknades som någon form av utbildning
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Det är sant men ska staten gå in och stötta arbetgivare på det här viset kommer det snabbt gå överstyr.

Företag och arbetsgivare måste sluta luta sig mot staten och tro att man ska få bidrag och stöd för att utveckla sitt privata företag för sin egen vinst. Har man startat ett företag, det utvecklas och genererar vinst så bör man investera i ny arbetkraft, att utbilda en 19:årig kille som har en grund att stå på p.g.a. eget intresse tar inte mer än några veckor innan han/hon kan jobba individuellt på mindre gig.

Det finns ingen möjlighet för en ung arbetslös att ta sig tid att åka ut på turné och betala sitt boende och alla kostnader.

Edit:

Däremot anser jag att viktiga krav är att man har en grund att stå på, annars kan man lika gärna plugga. Körkort är ju självklart!

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Bara en lite reflektion!

Om man är tillräckligt intresserad, dedicerad och trevlig så får man jobb.
Jag tog t.ex. in en mer eller mindre oprövad kille på ett gigg, därför jag tyckte att han var just det. Funkade kanon! Han kan inte allt, men vågar fråga och erkänner att han inte kan allt.

Bullen

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Följdfråga: Hur ska man då få detta jobb så att man kan visa att man är den hyvens kille eller tjej man är?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Anders Brandén skrev:Följdfråga: Hur ska man då få detta jobb så att man kan visa att man är den hyvens kille eller tjej man är?
Ja inte vet jag, men det är väl som allt annat i livet. Slumpen, Tillfälligheter, Kontakter, Vänner, Tur, Otur o.s.v.

Personligen kände jag en som kände en som kände en annan, och på den vägen är det.

Bullen

Richard Christofferson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 00:21

Inlägg av Richard Christofferson »

Anders Brandén skrev:Följdfråga: Hur ska man då få detta jobb så att man kan visa att man är den hyvens kille eller tjej man är?
Jag hade flax och fick praktikplats när jag gick i nian, visar man bara lite goodwill och visar sig intresserad, så tror jag inte det ska vara så svårt.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Jag tog t.ex. in en mer eller mindre oprövad kille på ett gigg, därför jag tyckte att han var just det. Funkade kanon! Han kan inte allt, men vågar fråga och erkänner att han inte kan allt.
Bra! Det är sånt som behövs för att vi unga ska kunna komma någonstans! Om jag hamnar i en situation om ett par år där jag har jobbat och en ung kille vill in tänker jag göra lika dant!

Det är det ända som behövs för att det ska flyta lite!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag satt brevid en kille på Lisebergs lilla scen och kollade på hur han gjorde, hjälpte till att lyfta fram mikrofoner och monitorer till föreställning och satt med under gig. När han var tvungen att rycka in i lumpen så blev jag tillfrågad om jag ville ha jobbet.

Föreställningen var en barnföreställning med två sångmikar, dragspel och rullbandare. 30 minuter lång. Absolut inte det mest avancerade i teknikväg, men gig två gånger per dag från maj till september. Samtidigt fick jag vara med och humpa på Lisebergs Stora scen för att dryga ut timmarna och då (1990) hade vi 5 gig i veckan med fullt PA, backline och ljusrigg!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Peter Pihlblad
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:02

attityden i branchen

Inlägg av Peter Pihlblad »

Ett sätt att ta sig in branchen nu för tiden är att utbilda sig.
Jag jobbar själv med boomtown projektet i borlänge och jobbar hela tiden aktivt med att få in etablerade föreläsare från branchen samt att aktivt arbeta för att hela klassen kan komma med ut på olika gig. Och på så sätt ge studenterna en chans att ta sig in i denna roliga värld.

Gamal Räv som lär sig nya sker varje dag.

Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Fabian Ebbesson »

på tal om utbildning så finns skapande teknik på porthälla gymnasiet, är själv elev där och trivs grymt bra.

frågan är om man inte skulle kunna göra typ en samlad tråd för folk som vill med ut och lära sig, så kan dom som känner att ett extra par händer eller liknande gå in där och hugga tag i någon som antagligen kommer bli jätte gald över att få följa med? bra eller dålig ide?

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 13:11
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace
Ort: Rydal

Inlägg av Pontus Ringholm »

Själv tycker jag det är en grymm idé då även jag är en av de yngre som vill in i branchen=)

Peace

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

eftersom det redan pratats utbildningar måste jag göra reklam för den utbildning jag går nämligen dramatiska institutets teater tekniker utbildning som är mer scenkonst inriktad än musik och event inriktad.
det är en super utbildning med mycket bra lärare och gästlärare från branschen. ger en mycket god grund att stå på dessutom så är den nuförtiden 3årig och man får en kandidat examen när man går ut.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster