Kat5 kabel för turnébruk?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Kat5 kabel för turnébruk?

Inlägg av Tomas Nordström »

Hej på er alla människor.

Någon som har något bra förslag på Kat5-kabel som är gjort för att klara att bli rullad på vinda fram och tillbaka?
Inte vanlig installationskabel och patchkabel modell som man kan köpa på Clas Ohlson. Jag vill helst ha någon gummimodell.

Förslag tages emot med tacksamhet.
Tomas Nordström

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Jag har köpt Cat5 med Neutrik Etehercon av Bertil På W-tech, den är grym, kevlarhölje som tål hur mycket som helst..... tror TMB I england tillverkar den....

www.w-tech.se

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Man tackar för tipset. Ska snacka med honom.
Tomas Nordström

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Det finns en fiffig variant från Klotz, där du har den på vinda från början och du liksom har en hon ända på själva vindan så du slipper ha en lös del hängande ivägen, ta bara en kort kabel o plugga in i vindan och sen vart du vill ha den.... rätt ball, veet dock inte modell beteckning eller nått sånt.
//Carpvik

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Har den från Klotz. jäkligt bra. kostar dock 9000 list för 50m. den är lila...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quicko ... eilen=&p8=

Finns en ny nu som är svart och ska ha bättre prestanda, den lila klarade bara 60m om man körde 100MBit över den, den nya ska klara 100m som är maxlängden för 100MBit-näten vi har idag (max 100m ren kabel, efter det måste man ha en switch eller så som förstärker signalen).

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

intressant... 60m gränsen hade jag faktiskt helt missat att kolla upp... har dock kört 100m problemfritt, men å andra sidan vet jag inte om jag utnyttjade 100mbit fullt ut.

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Inlägg av Ulf Andersson »

Tjenare!
En bekant har köpt en Eurocable Cat 5e kabel
som ja tycker du ska kika på. Rejält gummihöje men fortfarande
smidig. tyvärr har jag inget modellnr. men kan ta reda på den detaljen om du vill.

MVH Ulf Andersson

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Hej på er.
Tack för tipsen allihop.

Jag har just beställlt Eurocable på vinda från Intersonic. Den verkade vettig. Ser fram emot att testa den.

För er som är intresserade kan ni läsa här.
http://www.intersonic.se/images/stories ... 200709.pdf
Tomas Nordström

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

nån "pris-hint" ??

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Har inte fått fakturan ännu. ;-)
Tomas Nordström

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Max kabel längden för standard nätverks kabel är 93m. Det finns speciella kablar som klarar längre avstånd upp mot 130m utan s witchar.
Om man använder sig av POE switchar så har Luminex en liten produkt som kan förlänga nätet till det dubbla. Det är en 2 portars switch som strömförsörjs med POE. Hofmann teknik har också kraftig relativt mjuk nätverkskabel på vinda eller löst med eller utan ethercon.

http://www.luminex.be/

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det går bra att köra gott och väl 200 meter över vettig cat5, så länge man inte korskopplar och har sig för mycket. Man ska kanske inte, men det går. Fiber är trevligt annars. Lite dyrt, men man slipper att den glöder av potentialskillnaden ;-)

Hemma kör jag 100FDX över två par i en EKKX 4parskabel, med kroneplint i bägge ändar. Det funkar, men är som sagt fast installation, mycket för att jag inte har orkat klura ut hur jag ska få ut fiber till garaget än..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Det är klart att det finns gynnsamma förhållanden där det kan gå. Men det är väll bra om man vet standarden och sedan ta sina beslut därifrån, när men vet att det är 93M kan man ju alltid prova med mer. Sedan kan det ju vara så att man får kontakt med den andra enheten på andra sidan men det kanske är på beskostnad av bandbredden. Oftast lägger an ju kablar parallelt med andra och om man har otur är det en triac dimmer eller en elmotor som ligger i kabeln jämte.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jo, så klart är det så. Standarden för "structured cabling systems" (det som slutar med ett RJ45-uttag i ditt kontorsrum) är ju utformad för kontor, med korskopplingsstativ på varje våning i ett kontor, och med vertikala kabelschakt mellan. Tanken är i stort att man ska bara köra opto mellan våningarna, ha en 48-portars switch eller flera per våning, och så håller man sig med råge under 100 yards (~93m) med koppar.

Att mappa det till den sedvanliga popkonserten är ju inte självklart, men jag lutar åt att man låter SL, SR och FoH vara vars en "våning" med fiber emellan, och så en bra switch på varje ställe. Med "bra switch" menar jag en Cisco eller hp eller så. Inget NetGear eller D-Link eller liknande skräp, då kan man lika gärna köra Behringer och Alto. Multimode-fiber räcker oftast bra, det kan man köra Gigabit Ethernet 550 meter på, om man har koll på sina skarvar och tvättar ordentligt innan man korskopplar. Fast å andra sidan vill man kanske använda typ SMPTE kamerakabel mellan stativen och den är såvitt jag minns bara singlemode.

Störningar med mera löser man ju med en vettig jordningsdesign. Fiber hjälper såklart här med. Oskärmad TP-kabel är inte så fiffigt, men det var väl självklart, åtminstone om nätverket ska bära något mer allvarligt än YouTube-snuttar medans man väntar på att konserten ska börja.

Nej, trådlöst nätverk har man bara om man ska leka. Om någon nu undrar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Nån som har koll på om det finns cat5/ström kabel alltså en kombo kabel med både cat5 o ström???


//T

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå!

Kolla på SommerCables olika hybridkablar, de har många olika varianter.

/Daniel

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster