Mått på truss bottenplattor

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo där!

Jag ska tillverka ett gäng egna bottenplattor på fabriken som jag jobbar på och ska göra mig en ritning.

Jag ska använda mig av 2 meter, 3 meter och upp till 6 meters trusstorn, med en head på längst upp, hur tjockt material samt hur stor yta ska jag göra plattorna i för respektive truss längd för det ska va säkert och godkänt?

tacksam för svar

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Mattias Carlsson »

Kanske ska tillägga att vi har tillgång till mest

*Aluzink plåt
*Aluminium
*och en del rostfritt

i Olika tjocklekar

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Robin Skarp »

100x100x6 ca 92 kg tror jag.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ska du upp till 6m behöver du stödben

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Mattias Carlsson »

Vad är gränsen för att inte behöva ha stödben nicke?

Vet en firma i grannkommunen körde med väldigt höga torn med bara bottenplattor på teatern, ska höra med dom vad dom ha använt också

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mått på truss bottenplattor

Inlägg av Mikael Thieme »

Mattias Carlsson skrev:hur tjockt material samt hur stor yta ska jag göra plattorna i för respektive truss längd för det ska va säkert och godkänt?
Har svårt att tänka mig att något som kommer från annat håll än trossfabrikanten kan bli formellt godkänt ur materialsynpunkt, men säkert kan det ju absolut vara ändå.
Stödyta och vikt beror ju på situation, och de två egenskaperna kan ses som var sina led i en ekvation. Med hög vikt klarar du dig med mindre stödyta och vice versa. Utan att räkna (vilket iofs inte är kärnfysik utan basic trigonometri) på sidokrafterna för vältning utan bara höfta skulle jag själv inte vilja ställa upp en ensam sexmetare med en MH utomhus med en lätt stödyta med mindre än åtminstone 2,5 m sida (eller 1,3 m radie) som minimum. För att krympa stödytan till 2 m sida (eller 1 m radie) skulle jag vilja få upp vikten till åtminstone 100 kg. För en stödyta med 1 m sida eller 0,5 m radie skulle jag vilja se minst 500 kg vikt/ballast, kanske det dubbla.
På en lugn teaterscen kan man antagligen tillåta sig mindre marginaler mot vältning, i publik miljö kan man antagligen behöva ännu större.
Ovanstående är bara lindrigt ingenjörsmässiga överslag och inget som du ska ta som sanning eller dimensionera något utifrån, utan är bara diskussionsunderlag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster