bygga trossfyrkant

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

visst stog vi bredvid men det va juh vårt eget problem, självförvållad risk som va medveten om man säger så, hehe jag sa aldrig det va smart, men alla gör väl dumma saker ibland för att testa,hehe.dock va detta rätt länge sen,men imponerad att det höll va vi dock,antar alla gör olika saker pås in fritid,haha, ajja nog om detta,

nån som ha svar på jonas fundering ?

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

kan kanske tilläga också för alla som verka va så omtänksamma och oroliga för min och min kollegas säkerhet vid test tillfället att vikterna hängde i vajrar som hängde ner en bra bit så vikterna var kanske max en meter ovanför marken om inte mindre vilket gjorde det ännu säkrare eftersom vikterna kunde falla max en meter och ej på våra huvuden, men men kanske ej skulle berättat om vårt privata experiment, hehe, hadde trots allt inte alls med denna tråd att göra igentligen så,hehe,

men jag ha lite pejl på hur man ska gö nu iaf finns nog bara ett sätt verkar det som trots allt, dock som jonas sa bra sätt på få upp fyrkanten till stativena om den är rätt stor och brist på folk kan va nice att få veta...

tack iaf för tipsen vi ha ex antal månader på oss att fundera på detta men bra att börja i tid:P

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

och ja det kommer säkert nått inlägg om att vikten endå är 250 kg eller mer på själva trossen, JAG VET, menmen, nog diskuterrat om detta:P

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Men snälla lilla Mattias! Det kanske är dags att lyssna lite på Per om du och dina vänner får för er att hissa 250kg på ett par 087or i onyktert tillstånd?! Även om det var i egna lagret så är det ju som att köra bil onykter på ett inhägnat område bland en massa betongfundament. Det handlar inte om "kul grej och det var ju säkert då" det är PRINCIPER!
Riggning är ingen lek som du tycks tro, låt proffsen hålla på med det så kan du spela skivor eller vad det är du gör egentligen.
jag och en kollega hadde 2 gamla nedlastade 087 kopia stativ som vi skulle typ skrota, vi hissade upp i lokalen för skojjs skull 250 kg i 2 såna med en 9 meter tross emellan för att se om det gick bara,
Och ha jag nånsin sagt att riggning är en lek?? isf kan du juh gärna ta fram det åt mig för jag kan dock ej minnas at jag nånsin sagt det.
Per är oftast en person som man bör lyssna på!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hehe, ideen kom fram efter ett par öl MEN själva provet gjorde vi kvällen efter i vår lokal. haha,fan vad folk verkar bry sig om vad man gör på sin fritid, om det hadde varit i vår egen lokal eller hemma somv i höll på med nå annat som va farligt så hadde ingen säkert brytt sig för fem öre,men för att det råkade va tross och stativ inblandat i vårt lilla test så skiter alla på sig ,ungefär som det är en världsnyhet att båpn överlasta ett par stativ, kanske inte med 250 kg,hehe, men å andra sidan så är detta helt upp till oss själva, folk gör tokiga saker varje dag, detta skedde endå under någorlunda kontrollerade former, och tycker vi att det är kul att se vad det faktiskt går att hänga i ett par stativ så måste vi juh få prova det. sen om folk tycker det inte är minsta kul eller att vi är puckad så gör det då, herregud vilken big deal detta va,haha. ajja.

jämföra onykter bilkörning med detta vet jag inte om jag alls kan hålla med om på långa vägar, rattfylla hatar jag av många skäl som vi ej behöver gå in på här. och det är INTE ens en rolig liknelse anser jag.

finns väl tv program där folk testar vad saker pallar för och testar saker hela tiden utan nån som helst anleding igentligen bara för domtycker det är kul, sist jag kolla så var väl ingen i tex jackass speciellt smart men nog fan skrattar alla och tycker det är kul endå. kanske dålig liknelse men vad jag menar är, vad jag gör på min fritid är väl fan ingen big deal!

om nån ha ett vettigt inlägg där dom faktiskt svarar på frågan eller ha andra förslag än dom som redan tagits upp ELLER ha svar på jonas fråga så kan ni gärna dunka in inlägg i denna tråd, annars ser jag ingen menning alls!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jo en sak till är väl rätt stor skillnad på rigga saker hemma än på ett jobb?
eller?

per är nog skit smart, det ha jag inga som helst argument emot, dock i detta fallet väldigt dömande på förhand enligt min mening!

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Eller så menar Per och alla andra bara väl och inget annat?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders: Tack för komplimangen!

Mattias: Om jag har verkat dömande är det ett missförstånd. Jag har bara sagt att det är bättre att ägna sig åt att spela skivor (eftersom din hemsida heter djclub antog jag att du spelade skivor) än att prova om saker dimper ner om man hänger upp dom utan att ha koll på hur och var.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hm ditt första inlägg syftade till att jag borde förbjudas att ens tänka tanken att syssla med riggning så lite dömande var du nog endå.
jo företaget heter så men vi hyr ut ljud,ljus och nöjesprodukter.
men men, skit samma.
glömt,gammalt

vill bara ha tips på tross fyrkanten så e jag nöjd

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Det är skitlätt.
Byggde en bur på 6x10m härom veckan.
Slå ihop lång sidan och lägg upp på lyftarna
Slå ihop andra sidan och lägg upp på lyftarna.
Slå på hörnen
Slå på bägge kortsidorna på en långsida.
Ta den andra långsidan med hörn och passa in i kortsidorna
slå ihop
Häpp du har en tross i 4 kant.
Rigga
Veva
Sätt på ben
Ta bort stativ
PARTY!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

ja lät juh bra. synd dock man måste ha med sig lyftarna 4 st stora men det komma man nog ej ifrån ha jag förstått.

tack för ditt inlägg

lät som en idé

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Johannes, finns ganska många fördelar med att slippa ett ground-support också. Det är tungt, det tar upp mer plats, det ser inte lika "clean" ut, och det går inte snabbare. Nu pratar jag mindre konstruktioner, typ 6 x 6. Däremot jävligt skönt att kunna hissa upp och ner lättvindigt.

Lyfter du en bur med 4 st 200 kg lyftar så är det stabilt och känns inte speciellt osäkert. Däremot kan jag hålla med om att det kan bli lite svaj med de mindre stativen.

Vi bygger mycket burar i varierande storlekar, och precis som med allt annat går det fort när du fått lite rutin på den. Jag tycker att det är rätt skönt att slippa koppla motorer, sätta ihop vagnar, etc... Om du kör en bur över ett dansgolv exempelvis, hur gör du då med benen till ditt support? Visst finns det korta, men de är lik förbannat i vägen. Med vanliga trussben är det ju så smidigt det kan bli =)
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

visst kan det bli lite svajigt med dom mindre stativen men jag är rätt säker på att det går för att hissa upp och sätta dit benen enbart och sen hänga ljuset i efterhand. eller rättare sagt jag är i princip helt säker.
men det visar sig vad vi komma fram till.
ground support är nog tyvärr uteslutet.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

hmm ingen kommentar!
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

varför skriver du då om du inte ha nå kommentarer?
verka juh dumt!:P

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ingen kommentar för att det kanske är dumt det du föreslår att göra??

Tar du cykeln ut på motorvägen också i hopp om att du kanske kan köra ifrån?
//Magnus - Fegge & Mattes

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jag föreslår inte till nån att göra nånting. jag skriver själv vad jag själv! tror att jag kan göra. och så dumt är det nog inte att hissa upp en 5*5 meter eller 6*6 meters trekants fyrkant i 4 st 087 stativ, jag ha då sett mycke värre hissningar i dom stativena,dessutom är detta vi själva som ska rigga sedan komma juh benen på så det är bara under själva lyftmomentet utan armaturer detta ska ske. herregud vilket liv det blir så fort nån skriver nånting å¨detta forum som inte alla håller med om, som tur är så är detta bara vi själva som är under "risk" så låt oss göra som vi vill ni så länge det är säkert i övrigt så ser jag inget som behövs kommenteras ytterligare. jag hadde kunnat släppt detta mycle tidigare och inte fortsatt slriva och kommentera för atts luta få massa onödiga inlägg av folk men eftersom jag alltid säger vad jag tycker så måste jag bara skriva,haha. ajja, vi ha kommit fram till att det inte är nå vidare bra att hissa detta men att det förmodligen går. slut diskuterrat.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jag ha iaf fått den infon jag ville ha så,tack

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Mattias Carlsson skrev:visst kan det bli lite svajigt med dom mindre stativen men jag är rätt säker på att det går för att hissa upp och sätta dit benen enbart och sen hänga ljuset i efterhand. eller rättare sagt jag är i princip helt säker.
men det visar sig vad vi komma fram till.
ground support är nog tyvärr uteslutet.
I praktiken så kan det faktisk funka med 087.
En Prolyte trekantstross 6m i fyrkant (Yttermått) väger ca 120kg.
Väljer man den tunnare modellen av tross så ligger det runt 100kg.
Delar du det på 4 lyftare... You do the math.
Visst, man hamnar på vad ett 087 får lyfta och det är svajigt.
men det är faktisk funkis.
Själv hade jag nog inte gjort det med 087 för jag anser att benen är den stora bristen på dom stativen.
Tripoden vill gärna sticka iväg om det blir det minsta snelyft.
Framför allt om man lyfter tross.
Välj ett stativ med 4 ben. Dom lyfter oftast mer också.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

mm,tack för infon och bekräftelsen på att det finns fler som faktiskt tror det GÅR!

mycke danke för ditt inlägg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster