Släppa backdrop

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Släppa backdrop

Inlägg av Daniel Hedman »

Hej!
Har ni något tips på hur man släpper en backdrop?

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Vi använder oss utav magnetlås! Koppla dessa till en switchpack och när du bryter strömmen så faller det! Om det är ungefär så du menar :D
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Se bara till att backdroppen faller där ingenting eller någon kommer att stå. Magneterna kan vara rätt jobbiga att få i huvudet. Och kan lätt slå sönder lampor/instrument etc.

Men jag har gjort på liknande sätt.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Magneterna faller? Är det inte backdropen som faller när magneterna öppnas. Magneterna sitter fast i tross, rår eller annat. Din metod låter väldigt farlig, Daniel.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Är det en provad och godkänd produkt ni använder eller är det något ni byggt själva? Har ni någon bild på konstruktionen?
/Daniel Hedman - DAH Sound

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Egentligen är det metallbitarna som man fäster i tyget som faller medan elektromagneterna sitter kvar i trossen...

Han använt sådana från Informationsteknik i Malmö, ska se om jag kan leta upp en bild från spektaklet...

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Leif Baltazars skrev:Magneterna faller? Är det inte backdropen som faller när magneterna öppnas. Magneterna sitter fast i tross, rår eller annat. Din metod låter väldigt farlig, Daniel.
På den variant jag använde så satt det plattor fastsatta på backroppen, och magnethållare i trossen. Sen när strömmen släpper så fallar den. Alltså följer plattorna med ner.Precis som göran säger i inlägget ovan.
Fel ordval av mig att säga magneter. Ursäkta förvirringen.

Den funkade där, då det varken var musiker eller lampor i närheten så den kunde falla fritt utan problem.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har kört magnetdrop några gånger, och man är alltid lite orolig. Dels för att strömmen skall brytas av misstag och även för att stålplattorna ska falla ner på något. Spectra har en liknande lösning för hyra om det är intressant.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

ilmonte har väll nån lösning, reka deras site,

Vinnare i kategorin "Event teknologi/Event service" är korad.

Priset gick till Gerriets och Ilmontes nya Kabukidrop. Elektromagneter som kan bära 50 kg kopplade tillsammans för snabba släpp av tex ridåer och förhängen.
Den nya prisvinnaren har ett helt nytt system för grepp om alla möjliga ting som man kan hitta på att hänga upp och släppa

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Daniel Hedman skrev:Är det en provad och godkänd produkt ni använder eller är det något ni byggt själva? Har ni någon bild på konstruktionen?
Vi använder elektron magneter av samma typ som man använder till branddörrar, dessa brukar finnas i både 230V variant och 12-24V variant.

Hittade ingen bild på exakt de jag menade men här är något liknande:

http://www.assa.se/foretag/index.php?id=3841&ssel=169

Har testat båda och det är nog ingen större skillnad, fördelen med 12-24V varianten är att det är något enklare att bygga en en backup till om ifall strömmen av någon anledning skulle försvinna, man ser ju bara till att driva dessa från ett bil/lastbilsbatteri (med laddare) för att släppa tyget sen så använder man bara ett NC relä som man styr via DMX.

En nackdel som jag har stött på är att om man har riktigt lätta tyger (backprojektions slöjor osv.) så är dessa inte alltid tillräckligt tunga för att släppa.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

men varför är dessa produkter gjorda så att man måste fästa en metallbit i tyget. borde ju gå att göra som med en omvänd klädnypa där en fjäder håller tilbaka metall biten är den ska öppnas, när den är stängd så är det magneten som håller i mettal biten.

vet inte om jag utryckt mig klart men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag vill inte sätta metall bitar i sammeten iaf.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag använde en variant som jobbade som en klädnypa. Många år sedan, kommer inte ihåg fabrikatet. Satt inget metall i tyget. Man tryckte på en knapp på magneten och frigjorde den för att stoppa i tyget. Släppte knappen och sedan var det klart att använda genom kabelstyrning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Peter Jönköping Hallin skrev: En nackdel som jag har stött på är att om man har riktigt lätta tyger (backprojektions slöjor osv.) så är dessa inte alltid tillräckligt tunga för att släppa.
Jag har varit inne på den varianten eftersom jag installerar larm, det du beskriver är ett problem som jag ofta stöter på i äldre larm. Det som händer är att när magneten har hållt fast ankaret en längre tid så vill den inte släppa taget, prova med att tejpa ytan mellan magneten och ankaret. Det fungerar i alla fall på branddörrar som inte vill gå igen.

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Daniel Hedman skrev:
Peter Jönköping Hallin skrev: En nackdel som jag har stött på är att om man har riktigt lätta tyger (backprojektions slöjor osv.) så är dessa inte alltid tillräckligt tunga för att släppa.
Jag har varit inne på den varianten eftersom jag installerar larm, det du beskriver är ett problem som jag ofta stöter på i äldre larm. Det som händer är att när magneten har hållt fast ankaret en längre tid så vill den inte släppa taget, prova med att tejpa ytan mellan magneten och ankaret. Det fungerar i alla fall på branddörrar som inte vill gå igen.
Precis som du säger så vill det inte alltid släppa, min egen teori är att om plattan får sitta tillräckligt länge mot magneten så kommer den själv att bli magnetisk och därför inte vilja släppa taget om kärnan i elektromageten.

Vi löste vårt problem genom att sy in blyband i tygerna, detta gör ju även att att tunnare tyger hänger mycket snyggare. Att tejpa borde ju oxå funka detta skulle troligtvis oxå dämpa slamret som blir när ankaret slår i marken.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Varför sy in tygnder i tyget. Jag såg en konstruktion som riksteatern använde där de oxå använde elektromagneter men istället för bmettalbitarna i tyget så klämde de mellan magneterna och metallbitarna som satt fast med en liten bit länk. Både magnet och metallbitarna stannade kvar där uppe medans tyget föll.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Brandmagneterna funkar faktiskt väldigt bra,men sätt rep / safety mellan
plattan och trussen & kläm backdropen mellan magneten & plattan = när
droppen släpps är det inga metallplattor som kommer flygande...kan dessutom
rekommendera att sätta magnetsystemet på ups,så slipper man omriggning vid oförutsedda strömbortfall.

T

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus Sandberg & Timo Kauristo, så mycket enklare och smidigare när man tänker efter!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Timo Kauristo skrev:Brandmagneterna funkar faktiskt väldigt bra,men sätt rep / safety mellan
plattan och trussen & kläm backdropen mellan magneten & plattan = när
droppen släpps är det inga metallplattor som kommer flygande...kan dessutom
rekommendera att sätta magnetsystemet på ups,så slipper man omriggning vid oförutsedda strömbortfall.

T
Självklart så borde man ju göra så, på detta sätt så slippar man ju två problem;

Både att det faller metallbitar och att plattorna inte släpper från magneterna.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Skulle vara skoj att se en bild på konstruktionen om någon har det. Så får man lite bättre uppfattning...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Bästa sättet måste väl vara tryck eller dragmagneter som har en liten axel som ändrar läge när de kopplas in och en fjäder som drar tillbaka axeln när de stängs av. Då kan axeln låsa droppen i öljetterna med en gång utan metallbitar osv. Gör man konstruktionen så att droppen hänger kvar när strömmen är av så slipper man även oroa sig för strömavbrott. Kolla på Elfa de har en billig variant av dessa med 10 mm rörelse hos axlen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster