Rigga rår o backdrop hemma

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Rigga rår o backdrop hemma

Inlägg av Pelle Widell »

Lite konstig fråga kanske men jag har tänkt använda mitt vardagsrum till ljusträning (att lära mig program och så bättre, främst laser men även lite MH)

Jag har tänkt mig att montera några (2 eller fler) krokar/öglor i taket (vi har inget rakt/platt tak utan vinkel upp i nock) som jag monterar ett 50mm aluminiumrå som jag sen hänger laserprojektorerna/MH i. Projjarna väger inte mer än 20-30 kg totalt. Hur fäster jag råröret smartast?

Vart köper man aluminiumråröret?

Sen har vi stora fönster med mycket ljusinsläpp, så där har jag tänkt hänga backdrop, här blir det i vinkel pga innertaket. Här har jag tänkt ha krokar som jag hänger tyget i, det borde väl fungera?

Är det någon som har lite beg backdrop att sälja till bra pris? Typ 4m högt och 6m brett, samt 2 bitar 2,5 högt och 4m brett. Kan självklart själv klippa till ett större stycke.

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Rigga rår o backdrop hemma

Inlägg av Pelle Widell »

Kan rårör hängas med wire från fast monterade öglor i taket ner i en clamp med ring?
https://www.thomann.de/gb/doughty_t57205.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Rigga rår o backdrop hemma

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Pelle Widell skrev:Kan rårör hängas med wire från fast monterade öglor i taket ner i en clamp med ring?
https://www.thomann.de/gb/doughty_t57205.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
så sitter det monterat hos oss, var väldigt noga med att wiren verkligen är låst och inte kan glida upp.

rårör/alu rör kan du säkert hitta hos vilken metalleverantör som helst,

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster