Rigga säkert utomhus

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Rigga säkert utomhus

Inlägg av Per Moneeo »

Jag skulle behöva få lite tips på hur man skulle kunna regnskydda 8m tross med ljus, samt ett par högtalare på pinne vid utomhus gig. Det är fråga om gatuartister så en scen med tak går bort, det är alltså bara tross och högtalare som behöver täckas in på något säkert sätt - hur skulle ni ha gjort?

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Presening runt högtalarna... Dock inte framför elementen... Trossen är kanske lite knivigare... Presening så gott de går... Blir inte snyggt... Men det fins inga snygga rägnställ häller ;)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det finns regnskydd till vissa högtalare. De är inte alltid så snygga, men bättre än pressening...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gladpack fungerar jättebra att täcka högtalarfronter med. När det gäller regnskydd till trossen så får du väl köpa lite vita presenningar från Rusta eller liknande.

Jordfelsbrytare är jättebra att dels ha, men även kontrollera att den fungerar, när man gigar i fuktiga miljöer (och annars också...).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Jag har också tänkt på presenning till ljustrossen, men ljudkille som jag är tycker jag det inte känns helt säkert. Å andra sidan kanske det inte finns så många andra alternativ.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

En lösning som kanske inte blir så kul är ju att köra på utomhusversionen av PAR64 och slopa allt ljus som du inte kan få tag på utomhusversioner av, den PAR64 jag har sett för utomhusbruk har haft en helt okej IP-klassning som jag tyvärr inte kommer ihåg nu, den klarade dock inte ösregn.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

PAR-kannor i standardmodell som är tända kan man utmärkt ha ute, de förångar allt vatten som kommer på fel ställe. Jag har en PAR-lampa under vattnet hemma, i poolen. Den gå iofs på 12 volt, men point stands.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

David Wennberg skrev:Gladpack fungerar jättebra att täcka högtalarfronter med. När det gäller regnskydd till trossen så får du väl köpa lite vita presenningar från Rusta eller liknande.

Jordfelsbrytare är jättebra att dels ha, men även kontrollera att den fungerar, när man gigar i fuktiga miljöer (och annars också...).
Du menar vanlig tunn Gladpack som man har i köket? Det vore ju en genialt enkel och billig lösning. Hur påverkar den ljudet?

Jag är arrangör för ett gig i helgen och väderprognosen ser ju inte så lovande ut i skrivande stund. Vi har fixat ett lastbilsflak som scen men vill ha ut högtalarna på vingar för att minimera rundgången och då behöver de skyddas mot ev. slagregn framifrån.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ljudet påverkas i princip inte alls. Det som brukar bli problemet är det pruttande ljudet som uppstår av baselement/portar. Den allra översta hf:en droppar kanske någon dB men jag tror att regnet dämpar mer än plasten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Måns Nilsson skrev:PAR-kannor i standardmodell som är tända kan man utmärkt ha ute, de förångar allt vatten som kommer på fel ställe.
Sanning med modifikation. 1000 W har inte en chans att förånga allt vatten som hamnar på en kanna i hällregn.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Andreas Vinnberg skrev:
Måns Nilsson skrev:PAR-kannor i standardmodell som är tända kan man utmärkt ha ute, de förångar allt vatten som kommer på fel ställe.
Sanning med modifikation. 1000 W har inte en chans att förånga allt vatten som hamnar på en kanna i hällregn.
möjlight vis om du sänker ned den i vatten går det åt pipan annars går parkannor jätte bra att ha i regn.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Hur funkar det med fresneller och profiler utomhus? Vissa delar av dem blir ju också varma. Visst, inte samma sak, men tål de typ lätt duggregn? Och här bara vräker det ner... Undra om en kanna tål det? ;)
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Vi använder en ram av trä runt våra monitorer, med vanlig hushållsplast i.
Innan vi kom på att vi skulle ha en ram så tejpade vi varje gång, och det är svårt att få det bra eftersom om plasten inte är helt utsträckt så brummar plasten med som en virvel...
Därför gjorde vi några ramar med färdigspänd plast.
Det blev mycket bra OCH det är jätte praktiskt om det regnar lite, sedan sol och regn igen, då e det bara att ta av och på.
Så enkelt *hurra* *tummen upp höger*
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Gustaf Gagge skrev:möjlight vis om du sänker ned den i vatten går det åt pipan annars går parkannor jätte bra att ha i regn.
Ah, hur bra det går att köra kannor i regn har jag aldrig vågat prova så jag har ingen aning. Jag tänkte mer på fysken bakom att förånga vatten...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Olle Högberg skrev:
David Wennberg skrev:Gladpack fungerar jättebra att täcka högtalarfronter med. När det gäller regnskydd till trossen så får du väl köpa lite vita presenningar från Rusta eller liknande.

Jordfelsbrytare är jättebra att dels ha, men även kontrollera att den fungerar, när man gigar i fuktiga miljöer (och annars också...).
Du menar vanlig tunn Gladpack som man har i köket? Det vore ju en genialt enkel och billig lösning. Hur påverkar den ljudet?

Jag är arrangör för ett gig i helgen och väderprognosen ser ju inte så lovande ut i skrivande stund. Vi har fixat ett lastbilsflak som scen men vill ha ut högtalarna på vingar för att minimera rundgången och då behöver de skyddas mot ev. slagregn framifrån.
Läste lite i tidningen när jag var uppe hos farmor och farfar i Kristianstad och det verkade som om ni fick se hur bra det gick med regnskydd nu i helgen. Så har du några tips att dela med dig av?

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi fick hälften av PVC-tältduken över från partytälten eftersom de hade öppning mot scenen. Så vi lade dom över högtalarna. Vi hade gladpack i beredskap om det skulle behövas, men det var kanonväder på lördagen. På fredagen när det regnade hade vi topparna ovanpå duken och sen sopsäckar över, men inget på fronten, för det kom inte så mycket regn från sidan. Monitorerna fick en omgång gladpack.
Bilagor
Högtalarskydd.jpg
Högtalarskydd.jpg (83.22 KiB) Visad 7554 gånger

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster