Skylift licens

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Samma sak med pyro.
Du får ha hela husvangnen fyld med gasol men inte en liten flaska ens om det är jobbrelaterat.
Tycker det är lite fel i lagen eftersom jag kan tänka mig att en pyro kille vet mer vad han håller på med än en vanlig svessons.
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Ah, så skylift-licensen gäller bara för arbete? Då är jag med. :)
Det är mycket som är fel i lagen...
Man lär sig så länge man lever...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Nilsson skrev:Hur många aver som bygger scener har ställningsbyggar cert då?
Jag har cert för byggstälning upp till 9m

Men även där e lagen lurig. Bygger man en stälning över 1,25 där en profitonell hantverkare ska stå på så ska alla som e med och bygger ha cert men gör man en läktare av byggstälningar där det bara ska stå publik på så behövs det inte. Men kommer dety upp en kameraman som får lön på läktaren så ska samtliga ha cert.

Så iprincip så bygger man en scen över 1,25 där en massa friviliga artister som jobbar idiellt så behöver de inte scert men kommer det artister som får betalt så måste alla ha cert.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

[quote="Marcus Sandberg"]
Jag har cert för byggstälning upp till 9m
/quote]

Vilket väl betyder att du och en kompis som också innehar detta cert kan bygga en ställning på 18m. Som jag har förstått det så innebär detta cert att man får bygga 9m vart och hur som helst, även på en annan ställning. Är jag ute och cyklar?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Brandén skrev:
Marcus Sandberg skrev: Jag har cert för byggstälning upp till 9m
/quote]

Vilket väl betyder att du och en kompis som också innehar detta cert kan bygga en ställning på 18m. Som jag har förstått det så innebär detta cert att man får bygga 9m vart och hur som helst, även på en annan ställning. Är jag ute och cyklar?
Har du cert upp till 9meter så får man bygga en stälning från mark eller golv upp till att golvet på stälningen är på 9 meter. en kompis får inte fortsätta upp till 18 meter om han oxå har ett 9 meter cert. och bygger man på en annan stälning så blir det en förlägning av den andre stälningen.

Sen så får man inte bygga en stälning var och hur som helst. Det finns regler och paragrafer för sådant och det får man lära sig när man tar cert.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Pelle Berglund
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 12:17
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Pelle Berglund »

22 juli är det kurs i bollnäs
Ljuspulare Pelle

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Marcus Sandberg skrev:
Anders Brandén skrev:
Marcus Sandberg skrev: Jag har cert för byggstälning upp till 9m
/quote]

Vilket väl betyder att du och en kompis som också innehar detta cert kan bygga en ställning på 18m. Som jag har förstått det så innebär detta cert att man får bygga 9m vart och hur som helst, även på en annan ställning. Är jag ute och cyklar?
Har du cert upp till 9meter så får man bygga en stälning från mark eller golv upp till att golvet på stälningen är på 9 meter. en kompis får inte fortsätta upp till 18 meter om han oxå har ett 9 meter cert. och bygger man på en annan stälning så blir det en förlägning av den andre stälningen.

Sen så får man inte bygga en stälning var och hur som helst. Det finns regler och paragrafer för sådant och det får man lära sig när man tar cert.
Du får även bygga ställning 9m ner, alltså en hängande annordning
Work sucks, send me on tour!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Marcus Sandberg skrev:
Har du cert upp till 9meter så får man bygga en stälning från mark eller golv upp till att golvet på stälningen är på 9 meter. en kompis får inte fortsätta upp till 18 meter om han oxå har ett 9 meter cert. och bygger man på en annan stälning så blir det en förlägning av den andre stälningen.

Sen så får man inte bygga en stälning var och hur som helst. Det finns regler och paragrafer för sådant och det får man lära sig när man tar cert.
Vilket betyder att jag var ute och cyklade...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster