Vanlia rökmaskiner som kallrök??

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Vanlia rökmaskiner som kallrök??

Inlägg av hallon 75 »

Läste nånstans att enkalste sättet att få kallrök är att stoppa isbitar i vätsketanken på maskinen...
Stämmer det?

Hur bra blir det isåfall`?
Nån som vet?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du skämtar med oss va?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tror att hallon 75 inte riktigt kan grundprinciperna bakom hur en rökmaskin funkar. Han har åtminstone inte pillat sönder någon :)

hallon 75: Antag att det funkar att stoppa isbitar i ismaskinen, hur ska du då lösa det här rent praktiskt? Ta med en frys på gig och stå vid rökmaskinen och fylla på isbitar? Ha en istekniker? *solglasögon*

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Hallon 75, Vätskan i en rökmaskin paserar ett element som gör att vätskan förångas eller helt enkelt bildar rök. Detta pga värme. Att kyla vätskan hjälper således inte, däremot kan man kyla röken så denna blir "tung" och därmed lägger sej utmed golv eller liknande.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: Vanlia rökmaskiner som kallrök??

Inlägg av ElectroAudioHB »

hallon 75 skrev:Läste nånstans att enkalste sättet att få kallrök är att stoppa isbitar i vätsketanken på maskinen...
Stämmer det?
Nej, då förstör du maskinen.
Däremot kan du antingen sätta ett rejält kylelement efter brännaren som kyler ner röken, med halvtaskigt resultat.

Eller så stoppar du bitar av kolsyreis i ett vattenbad på en kokplatta.
-Kolsyreis finns på AGA och är rätt billigt.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

Du skämtar med oss va?

Hm...det gör nog Jan-Åke om inte annat.
http://www.easytrade.net/pampro/product ... em=1383428

Citerar vad det står på länken:

Detta är en konventionell rökmaskin som man förutom rökvätska, fyller med vanlig krossad is från kylskåpet eller andra kalla ställen. Ingen svår-få-tag-på-kolsyreis alltså. Helt suverän!

Hyra per dag exkl. vätska & is:
500 kr exl. moms
625 kr inkl. moms

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

För att antyda till företagsnamnet Jan-Åke representerar så verkar det inte speciellt professionellt att ha krossad is i en rökmaskin. Ska man ha med en frys på gig också då eller? :roll:

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Vanlia rökmaskiner som kallrök??

Inlägg av Jonas Larsson »

hallon 75 skrev:Läste nånstans att enkalste sättet att få kallrök är att stoppa isbitar i vätsketanken på maskinen...
Stämmer det?

Hur bra blir det isåfall`?
Nån som vet?
Nu har du fått det hela om bakfoten, vart i texten står det att man fyller isen i vätsketanken?

Dessa maskiner är vanliga rökmaskiner med en behållare framför utblåset, denna behållare fyller man med vanlig is och när den vanliga röken strömmar igenom isen kyls den ned och blir "tung". Har inga personliga erfarenheter av hur bra det funkar och hur snabbt isen smälter, men det är väl ett budgetalternativ.

Geni såljer också en liknande maskin: http://www.easytrade.net/pampro/product ... em=1292895

och här ser man vart isen ska i:
Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Häller du ner is i rökvätskan så inte bara kyler du ner den utan du späder ut den vilket gör att röken blir ineffektiv kyler du samtidigt nånting som ska värmas upp så hinner inte vätskan förångas innan den sprutas ut ur munstycket. Med följden att du sprutar ut vätskan direkt innan den har hunnit förångats. Rökmaskinen slaggar igen direkt och du har en pöl med utspedd rökvätska framför maskinen.

Som jonas säger så sitter isbehållaren efter elementet så röken har redan blivit rök när den passerar ett "isbad" och kyls ner till en temperatur under rumstemperaturen vilket resulterar i att den varmare luften lägger sig ovanpå den kalla röken, tills röken blivit varm och stiger uppåt igen.

Denna maskin fungerar dock inte specielt bra då det går åt väldigt mycket is och effekten är låg på maskinen då den annars inte skulle klara av att kyla ner all rök. Isen smälter ganska fort och så fort den har smält så det är mestadels vatten kvar så är den helt värdelös.

Får nog hålla med ingo:D

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av David Dobak »

eller så köper man bara en sån här...ifall man inte har nått vettigare att lägga 70 000 kr på 8)
Bild

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av David Dobak »

det är grejer det. jag har inte själv någon sådan.
Men jag gjorde praktik på Spectraplus i malmö i ett halvår och dom har ju en sådan så den var med på en del jobb som vi var ute på.. riktigt grym maskin :)
där är det inget tramsande med isbitar och skit.. utan det här är riktiga saker :)

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Pyrodesign i alingsås har nån grunka som sitter fram på en vanlig rökmaskin. Man kyler och trycksätter med CO2 (tror jag). Men det kostar...tror det är Le Maitre som gör dom.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Le Maitre har en modul vid namn FrezzeFog som man kan använda till sammans med G300. Den använder sig av just CO2 för att kyla och uppnå tungrök, tror inte den är för dyr, runt 25 - 35 tusen och då är det ju engelsk kavlité man får :wink:

// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

HES har /hade en tillsats till F-100 rökmaskinen som man kylde
röken med CO2.Det fungerar men en typ 1,5m tub med CO2
tar slut på ca 3 kylningar. Vilket e lagom roligt o släpa tuber

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Man får väl anse 25-35k +rökmaskin ganska dyrt, speciellt med tanke på materialåtgången i gas. Men har man efterfrågan på produkten så den kan betala sig inom en överskådlig framtid så är det ju helt ok.
Jag föredrar att hyra in från firmor som bara pysslar med specialeffekter å pyro om jag ska använda det. Då slipper man ju dessutom att grejja med det om det går sönder.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Bosse Ericson skrev:HES har /hade en tillsats till F-100 rökmaskinen som man kylde röken med CO2.
Jag råkar ha just en sådan maskin som jag kan tänka mig att sälja om priset är det rätta. PMa mig vid intresse.

Den funkar som den ska, men då vi nästan alltid giggar i lokaler där brandlarmen inte får stängas av har vi ingen nytta av den. Även om röken är riktigt kall när den kommer ur maskinen värms den ju så smångingom upp och stiger upp i lokalen och då larmar snart rökdetektorerna =(

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

men om det nu säljs sådanna "billiga" maskiner med vanlig is i så kanske dom funkar hyfsat iallafall...

ska nog ta och labba lite med det där... har en maskin som ändå skall skrotas.. kan ju vara värt att se om man kan hitta nått smidigt sätt att kyla den på...

jag talar om hur det funkar när jag har hunnit prova lite...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag har byggt en egen simpel box bara som man fyller med is och leder röken igenom, klart det funkar men någon glaciator får man inte.

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Tommy Pettersson skrev:Jag har byggt en egen simpel box bara som man fyller med is och leder röken igenom, klart det funkar men någon glaciator får man inte.
bättre än inget =)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

valet av rökvätska spelar roll för resultatet.HES Coldflow fungerar
bra.Det mesta av den försvinner innan den blir varm och stiger.
Hur den fungerar i andra maskiner vet ej.men det bör väl va en
så tunn soppa som möjligt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster