Brandlarm och rökmaskiner

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Brandlarm och rökmaskiner

Inlägg av Daniel Hedman »

Efter ett samtal med räddningstjänsten idag så undrar jag hur era kunder brukar göra med bortkoppling av brandlarmet när ni använder rök i lokaler med larm. Som jag fick det förklarat för mig så får inte larmet kopplas bort utan att man har godkännda vakter under evenemanget. Det fick dock inte kopplas bort mer än en kortare tid (10-15min). Hur gör arrangörer?

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

I vårat Kårhus har vi en timer som kopplar bort brandlarmet i stora danssalen (rymmer ca 700 pers). Den timern är på 9 timmar.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Här på konserthuset i Helsingborg så har vi slutat med att stänga av brandlarmet. Kräver endån gästande tekniker att det ska stängas av så får de betala för att räddningstjänsten kommer och e där under tiden det e avstägnt. På Kulturhuset i hässleholm har vi oxå en sådan timer som David har i sitt kårhus. Men i kulturhusets så e det så att den stänger inte av larmet utan bara sänker känsligheten på deckaren i det rummet i övriga rum så e det oförändrat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Simon Hinny
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Simon Hinny »

Jag var i en större skola i helgen och jobbade, där räddningstjänsten stängde av larmet i den sektionen under kvällen/natten. Det var dock en privatfest, det kanske spelar in?

Viktor Amund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 16:37
Presentation: Glad kille som ordnar lite med ljud och ljus.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Viktor Amund »

Ja på många ställen finns det en timer eller dyligt där man kan stänga av brandlarmet. Men finns det ej så brukar det gå att lösa endå.

Ganska ofta har jag kommit på att bara man lyckas bli god vän med vaktmästaren på stället så stänger han av brandlarmet och det har även hänt att vaktmästaren har varit deltids brandman (eller vad han nu var) då han kom tillbaka på kvällen och slog igång larmet igen 8)

Har också hört nån äldre historia om att sätta plastpåsar runt om rökdeckarna med en gummiband :D Vet ej om detta är att rekomendera....

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Eller så spruttar man inte på rök utav F*n och håller rimliga nivåer på det hela. Har funkat för min del. ;) Har kanske bara haft tur än så länge också, vem vet?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kunden blir nog lagom road när brandlarmet går mitt under deras arrangemang och alla tvingas utrymma lokalen och sedan visar det sig att "brandlarmet visst var lite känsligare här" för din rök. Då står du där och får pynta för brandkårens utryckning och kompensation/skadestånd ut mot kund, mindre kul.

Nuförtiden finns det såpass många olika varianter av detektorer som jobbar på olika sätt så det kan vara svårt att utifrån se om det är en detektor som jobbar med värme eller tex en optisk som reagerar mycket snabbare.

Det går inte säga att den och den typen av maskin inte aktiverar ett brandlarm, det beror på typ av detektor, placering av detektor, hur larmcentralen är programmerad att reagera på larm etc.

Angående att stänga av brandlarm så har det varit lite olika, på vissa ställen har man bara stängt av hur som helst, på andra ställen har det krävts en utbildad brandvakt på plats.

Får eller kan man inte stänga så är det väl bara att acceptera, att försöka skruva ned detektorer eller plasta in dem är ingen höjdare. Utan ritningar vet man inte, det kan sitta dolda detektorer i tex ventilationstrummor som man missar.

I denna tråd har det diskuterats lite tidigare: Rökmaskin i kulturbyggnader
//Jonas - ljudoljus.net crew

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Inlägg av Anders Schärer »

brandlarmet stängs av av en anläggningsskötare, vem som är detta på resp.ställe skall tydligt skyltas på brandlarmscentralen.
stänger man av en sektion/del av brandlarmet skall en ansvarig utses,denna person har till uppgift ha lokalen under tillsyn och vid ev,brand manuellt larma räddningstjänsten...'
den/de som ber anläggningsskötare stänga av brandlarmet skall ha utbildning/certifikat "heta arbeten"

"jobbat med brandlarm i många år"

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

När jag jobbat på stadsteatern gick alltid vaktmästaren runt och slog av larmet och stängde de dörrar som skulle stängas etc. och så fick vi som tekniker skriva på ett papper om att allt var gjort riktigt. Och efter föreställningen så vädrade vi ur och vaktis gjorde samma rond igen bara återställde allting.

På ett ungdomställe i Falun, Arenan, så har de en konsertlokal. Där finns det timer på 9 timmar som vi brukar ställa på. Viktigt i det fallet är att hålla dörrar stängde till trapphus etc. då man bara slår av larmet i just konsertrummet. Och så har det varit på många andra ställen jag giggat på.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anders Schärer skrev:brandlarmet stängs av av en anläggningsskötare, vem som är detta på resp.ställe skall tydligt skyltas på brandlarmscentralen.
stänger man av en sektion/del av brandlarmet skall en ansvarig utses,denna person har till uppgift ha lokalen under tillsyn och vid ev,brand manuellt larma räddningstjänsten...'
den/de som ber anläggningsskötare stänga av brandlarmet skall ha utbildning/certifikat "heta arbeten"

"jobbat med brandlarm i många år"
Måste jag som tekniker ha utbildning inom heta arbeten om jag ber dom stänga av brandlarmet för att jag ska köra med rök? Låter omständigt, heta arbeten är ju mer för industrier enligt det jag läst av utbildningarna.

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Inlägg av Anders Schärer »

ber du att få brandlarmet avstängt är du ansvarig för säkerheten på den delen av anläggningen som stängs av , har kunden ngn utbildad (t.ex anläggningsskötaren ) som är villig att ta ansvaret är det ok...den som har koll på lokalen behöver inte ha kursen,det räcker med den som ber att få brandlarmet avstängt,dock ska den som kollar lokaen få genomgång på vad som ska göras i händelse av brand .
kursen "heta arbeten" går igenom säkerhet , skyldigheter , ansvar mm.
inte speciellt dyr....inte speciellt svår...
det kan bli dyrt för dej/ansvarig arrangör om reglerna inte följs...
t.ex brand i rökmaskin,det finns ingen som har koll på lokalen, lokalen brinner ner innan resten av brandlarmet löser ut....dyrt....
i första hand du som bett att få brandlarmet avstängt , i slutändan beställaren/kunden...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster