Kolsyris

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Kolsyris

Inlägg av Magnus Jonsson »

Funderar lite på ett intro för våran konferansier och skulle behöva lite kallrök när ridån går upp. Har aldrig använt mig av det innan men funderar på om det går att fixa med lite kolsyreis. Ytan på scen är väl ca 8x6 m och det jag är ute efter är att ha ett lager med kallrök när ridån går upp. Räcker det att ta en balja med varmt vatten och slänga i lite is starx innan showen för att täcka scengolvet under nån minut ? Sen undrar jag hur mycket man bör tänka på var röken tar vägen på grund av att det är koldioxid ? Salongen rymmer 300 pers och golvet där är plant. Till sist, var får man enklast tag i isen i göteborg ?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Torris får man tag på från AGA eller Air Liquide. Varmvatten och fläkt behöver man. Vi i spexet har byggt lock till 10-litershinkar som innehåller två 12V-fläktar och en slang (typ torktumlarslang). Koppla fläktarna till skruvdragarbatteri, koka upp en massa varmvatten, släng i torris och rikta slangarna åt nåt bra håll.

(Vi har även en modell större, som består av en plåtbalja, två värmepatroner från en elpanna på 32A-handske samt en utblåsfläkt)
"This is the updated input list"

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Tackar för det. Vet du många kg is som behövs för att få fram ett par kubic rök under ca 5 min ? Funderar även på om det är lungt eller inte att köra detta på en havlstor teaterscen med tanke på ventialtion då jag antar att större delen av röken kommer komma ut i salongen till slut.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det enda jag kan komma på som du måste tänka på med ventilation är om det finns någon form av rökdetektorer i ventilationen som kan utösas av röken, kan hända på en del, vet en del ställen som har det och vid rök stängs ventilationen av helt = inte så bra.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Röken sjunker rätt fort. Värt att tänka på om man har orkesterdike med orkester som vill, tja, andas under det stora häftiga kolsyreisintrot.
"This is the updated input list"

MaZe
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00

Inlägg av MaZe »

Finns inget dike i den lokalen vi ska va i. Framför scenen är det platt golv i hela salongen som rymmer 300 pers. Antar att röken som rinner över scenkanten kommer sprider sig över hela golvet i salongen. Men hur lågt lägger den sig ? Vi ska ha rök i 5 min så det kanske bara är att köra på ? Tänkte ta ett par 10 liter plasthinkar med varmt vatten som isen slängs ner i mitt på scenen. Dessa får stå tills isen sublimerat klart och tas sen bort precis innan ridåöppningen. Vad gäller larm så ska vi köra haze också så det är redan fixat.

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.
Ort: Stockholm

Inlägg av Alexander Söderberg »

Torris (kolsyreis) tillverkas även av Freezit AB i Järfälla.

www.freezit.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster